Afkortzaag, zuinige fries links laten liggen Kapex 120

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Hallo,

Al geruime tijd ben ik aan het zoeken naar een vervanger voor mijn Tendotools kap verstekzaag met bovenlade.

Waarbij mijn oog is gevallen op 2 modellen:
- Festool Kapex 120
- DeWalt 717 xps 250mm

Sinds ik het shoppen in Duitsland via dit forum heb ontdekt begint het prijsverschil met de Kapex toch wel groot te worden en beginnen daarmee mijn twijfels steeds meer toe te nemen:

https://arlambo.de/Dewalt-DW-717-XPS-Kappsaege-Gehrungssaege-Paneelsaege

Van de Kapex zijn genoeg gebruikers ervaringen te vinden en veel daarvan heb ik al gelezen en zijn allemaal erg positief.

Van de Dewalt 717 kan ik weinig gebruikerservaringen te vinden, en mijn vraag is dan ook wie is bekend met deze machine?

Wat vind ik belangrijk bij een afkortzaag:
- nauwkeurigheid in het zagen van 45 graden hoeken
- afzuiging van vrijkomende zaagsel
- groot bereik i.v.m. Wens om ooit eigen schuur te bouwen in oude landelijke stijl

Wie o wie kan mij van advies en een goede gebruikerservaring van de Dw717 voorzien?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Dewalt maakt goede zagen (overigens het enige goede dat ze, naar mijn mening, nog maken).
Qua afzuiging scoort de Kapex beter, zeker met de 36mm afzuigslang.
Voordeel van de Kapex is dat de geleiders niet ver naar achter uitsteken, waardoor hij minder plaats inneemt.
Ook gaat de geleiding van de Kapex veel soepeler dan bij een Dewalt, test het gewoon maar eens uit in een winkel :)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik zou de DeWalt DWS778 ook meenemen in de vergelijking, die heeft net als de Kapex de geleiders voor de kolom zitten, en kan dus strakker tegen de muur. Ook heb ik begrepen dat Metabo binnenkort (met 2 maanden) met een goed alternatief komt, maar dat is allemaal "horen zeggen".
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ook de kapex is niet feilloos
Er staat hier wel een draadje waarin meerdere problemen met de vlakheid van het bed zijn
even zoeken, dan vind je dat draadje wel
 

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Hallo,

Bedankt voor de reacties tot dusver. De Bosch GCM12 gcl valt af omdat deze behoorlijk zwaar is. Wil de machine op den duur ook mee op klus hebben.
Neig momenteel erg naar een DeWalt 778, jammer genoeg niet hier in het noorden in een speciaalzaak te vinden, Regts heeft alleen de DW777 staan.

Wie kan mij vertellen of het bij de 778 mogelijk is om de zaag op een bepaalde zaagdiepte vast te zetten, zodat hij niet geheel door een balk zaagt?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Hallo,

Wie kan mij vertellen of het bij de 778 mogelijk is om de zaag op een bepaalde zaagdiepte vast te zetten, zodat hij niet geheel door een balk zaagt?

Ik heb net even gauw gekeken, daar is geen voorziening voor, met mijn vorige Bosch blauwe afkortzaag zat daar een stevige inbusbout voor maar dat werkte toch erg onnauwkeurig zodra je breder materiaal zaagt, denk aan millimeters verschil (ik vond het ongeschikt om hiermee een halfhout of pen verbinding te maken)
 

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Wie kan mij vertellen of dit met de kapex wel mogelijk is?

MarcelG hoe bevalt de 778 jou? Voor wat voor doeleinden gebruik je de zaag?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Wie kan mij vertellen of dit met de kapex wel mogelijk is?

MarcelG hoe bevalt de 778 jou? Voor wat voor doeleinden gebruik je de zaag?

De 778 bevalt uitstekend, ik gebruik hem voor alles wat er op mogelijk is ;-) smal plaatmateriaal, verstek, stevige balken afkorten.

Ik ben wel van mening dat je de kapex niet mag vergelijken met de 778, daarvoor is het prijsverschil veels te groot.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De diepte-instelling op de kapex is niet erg nauwkeurig. Als je deze voor (nauwkeurige) houtverbindingen wil gebruiken, zou ik een andere afkortzaag kiezen. Bv. een DeWalt DW125.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
nouwkeurige verbindingen maak je zowiezo niet met een afkortzaag maar met een zaagtafel of met de hand.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Zo'n Dw125 of broertje of zusje ervan, vind ik de meest waardeloze zaag die er is.
Ik heb nog niet een zaag gezien, waar alles goed was aan de afstelling. Ik heb er 3 gehad.
Als je een tweede hands koopt, is er 9 van de 10 een blad op gemonteerd wat niet goed ligt.
Ik kan vrij nauwkeurig werken, maar heb die afstelling van dat blad nooit goed gekregen.
Ik zal de kennis missen om dat te kunnen.
Als je 2 van de 3 instellingen goed had, was er wel weer wat met de ander. En zo bleef je bezig.
1 keer de zaag in een andere stand en het was weer verlopen.
Nee, voor mij geen Dewalt radiaalzaag meer.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Een tijdje geleden heb ik ook een Dewalt DWS778 gekocht en ben er tevreden over. Zie dit topic over mijn zoektocht naar een afkortzaag. Op pagina 4 staan wat eerste bemerkingen en foto's. Het enige minpunten zijn dat de stofafzuiging niet geweldig is en de schaduwlijn in de volle zon slecht zichtbaar is. Als blad heb ik een CMT 285.060.10M en die is redelijk goedkoop te krijgen via Amazon.de.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.