Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Afkortzaag, zuinige fries links laten liggen Kapex 120

Hallo,

Al geruime tijd ben ik aan het zoeken naar een vervanger voor mijn Tendotools kap verstekzaag met bovenlade.

Waarbij mijn oog is gevallen op 2 modellen:
    - Festool Kapex 120
    - DeWalt 717 xps 250mm

Sinds ik het shoppen in Duitsland via dit forum heb ontdekt begint het prijsverschil met de Kapex toch wel groot te worden en beginnen daarmee mijn twijfels steeds meer toe te nemen:

https://arlambo.de/Dewalt-DW-717-XPS...ge-Paneelsaege

Van de Kapex zijn genoeg gebruikers ervaringen te vinden en veel daarvan heb ik al gelezen en zijn allemaal erg positief.

Van de Dewalt 717 kan ik weinig gebruikerservaringen te vinden, en mijn vraag is dan ook wie is bekend met deze machine?

Wat vind ik belangrijk bij een afkortzaag:
    - nauwkeurigheid in het zagen van 45 graden hoeken
    - afzuiging van vrijkomende zaagsel
    - groot bereik i.v.m. Wens om ooit eigen schuur te bouwen in oude landelijke stijl

Wie o wie kan mij van advies en een goede gebruikerservaring van de Dw717 voorzien?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Dewalt maakt goede zagen (overigens het enige goede dat ze, naar mijn mening, nog maken).
    Qua afzuiging scoort de Kapex beter, zeker met de 36mm afzuigslang.
    Voordeel van de Kapex is dat de geleiders niet ver naar achter uitsteken, waardoor hij minder plaats inneemt.
    Ook gaat de geleiding van de Kapex veel soepeler dan bij een Dewalt, test het gewoon maar eens uit in een winkel

De Walt schijnt hele goede zagen te maken. Het staat of valt natuurlijk waarvoor en hoe vaak je de zaag gebruikt, anders nog even 2 euro aan onderzoek uitgeven: http://www.selbst.de/test-technik-ar...en-161257.html
    Met vriendelijke groet, Ronald

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Ik zou de DeWalt DWS778 ook meenemen in de vergelijking, die heeft net als de Kapex de geleiders voor de kolom zitten, en kan dus strakker tegen de muur. Ook heb ik begrepen dat Metabo binnenkort (met 2 maanden) met een goed alternatief komt, maar dat is allemaal "horen zeggen".

Ook de kapex is niet feilloos
    Er staat hier wel een draadje waarin meerdere problemen met de vlakheid van het bed zijn
    even zoeken, dan vind je dat draadje wel
    Met een hamer past alles...

Heb je ook aan de Bosch GCM12gcl gedacht?

Hallo,

Bedankt voor de reacties tot dusver. De Bosch GCM12 gcl valt af omdat deze behoorlijk zwaar is. Wil de machine op den duur ook mee op klus hebben.
    Neig momenteel erg naar een DeWalt 778, jammer genoeg niet hier in het noorden in een speciaalzaak te vinden, Regts heeft alleen de DW777 staan.

Wie kan mij vertellen of het bij de 778 mogelijk is om de zaag op een bepaalde zaagdiepte vast te zetten, zodat hij niet geheel door een balk zaagt?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ernstjan91 Bekijk Berichten
    Heb je ook aan de Bosch GCM12gcl gedacht?
    Ik heb net deze zaag gekocht en deze weegt 32kg,geen denken aan om die dagelijks ergens mee naartoe te sleuren...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GerlofGroen Bekijk Berichten
    Hallo,

Wie kan mij vertellen of het bij de 778 mogelijk is om de zaag op een bepaalde zaagdiepte vast te zetten, zodat hij niet geheel door een balk zaagt?
    Ik heb net even gauw gekeken, daar is geen voorziening voor, met mijn vorige Bosch blauwe afkortzaag zat daar een stevige inbusbout voor maar dat werkte toch erg onnauwkeurig zodra je breder materiaal zaagt, denk aan millimeters verschil (ik vond het ongeschikt om hiermee een halfhout of pen verbinding te maken)

Wie kan mij vertellen of dit met de kapex wel mogelijk is?

MarcelG hoe bevalt de 778 jou? Voor wat voor doeleinden gebruik je de zaag?

Forum Rechten