Voorstellen en eerste project - katanastandaard

Rodney

Nieuw lid
29 feb 2016
9
0
Hallo allemaal,

Ik ben Rodney en ben redelijk besmet geraakt met het houtvirus. Ik ben al een jaar of vijf aan het verbouwen en daardoor zijn mijn houtprojecten vaak van de “grote stappen snel thuis” geweest, want er zijn nog zoveel meer klussen. Dit begon me steeds meer tegen te staan en ik begon steeds meer interesse te krijgen in mooie houtverbindingen en secuur werk ipv mdf en steigerhout met schroeven aan elkaar te prutsen.

De afgelopen tijd ben ik eens bezig geweest met een wat kleiner en fijner houtprojectje en dit gaf me behoorlijk veel voldoening.

Hieronder heb ik wat foto’s van mijn eerste projectje. Het is meer een prototype dan het uiteindelijke ontwerp. Ik wilde oefenen met zwaluwstaartverbindingen en het ontwerpje wat ik in mijn hoofd had uitproberen. Het hout is vuren en ‘hardhout’ van de bouwmarkt. Verre van ideaal. Ik heb al jaren 2 trainingszwaarden die in een zwaardtas door het huis heen zwerven en ik vond het tijd om daar eens een mooie standaard voor te maken. Het laatje is handig om de olie en de doekjes voor het onderhouden van het zwaard in om te bergen.

Nu eens bedenken in welke houtsoorten de definitieve katanastandaard uitgevoerd gaat worden.

Groet,
Rodney

IMG_4385.jpgIMG_4386.jpgIMG_4387.jpgIMG_4388.jpg
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
welkom Rodney,

Mooi project en goed geslaagde zwaluwstaarten, alleen 1 opmerking bij de lade zitten de staarten verkeerd, deze zouden in de zijde van de la aangebracht moeten. Nu hebben de staarten alleen een decoratieve functie!


groetnis, Roeland
 

Rodney

Nieuw lid
29 feb 2016
9
0
ah, natuurlijk. Helemaal niet bij stil gestaan, maar nu trek je in theorie natuurlijk alsnog het frontje ervan af. Ik was met name bezig met de techniek van de zwaluwstaartje en helemaal niet met de functie :)

Fijn, zo'n forum met mensen die er verstand van hebben!
 

Rodney

Nieuw lid
29 feb 2016
9
0
Dat is ook wel het mooie van een prototype van goedkoop hout, je kunt goed zien wat er beter/anders moet. Ik vind ook dat het hoogte verschil tussen de twee standaarden groter moet zijn, nu vind ik het wat op elkaar gepropt.

Ow, en het nadeel van dit forum is dan weer dat je meer ideeen krijgt dan er tijd is om uit te voeren :)
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Leuk eerste project, op naar de volgende!
nog even nieuwsgierig, wat doe je met die zwaarden? Of "alleen" voor de sier?
 

Rodney

Nieuw lid
29 feb 2016
9
0
De zwaarden zijn trainingszwaarden voor een sport/krijgskunst die Iaido heet. De voorste is een boken, een houten zwaard. De achterste een iaito, een bot, metalen zwaard. Ik ben er op dit moment niet meer actief mee bezig, dus nu alleen nog maar sier.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Welkom!

Mooi projectje zo, ben benieuwd naar de "echte" uitvoering. Persoonlijk zou ik dan het geheel luchtiger maken, de dwarslat tussen de staanders voorzien van een sleuf (al dan niet met curve) of in ieder geval smaller. Tevens zou ik het geheel op een paar pootjes zetten. Puur esthetisch gezien en mijn mening ;)
Je beoefend Iaido neem ik aan ? (is al beantwoord zie ik) Altijd erg mooi gevonden en heb getwijfeld (en nog) om dit te gaan beoefenen (ex-aikidoka). Gezien het lengteverschil, neem ik aan dat de kleinere een wakizashi is ? Tevens vraag ik me af waarom je ze met de Ha naar beneden hebt liggen.
 

Rodney

Nieuw lid
29 feb 2016
9
0
Ik beoefen zelf jiu jitsu als 'hoofdsport', daarnaast altijd leuk om dingen er bij te doen als de tijd het toelaat. Zo was ik ook begonnen met Iaido en kendo. Het verschil in lengte komt doordat de boken een standaard winkeldingetje is en de iaito op maat gemaakt is. Met mijn 1,95m kom je dan op een vrij lang zwaard. En ik had geen enkele reden om de zwaarden er op deze manier op te leggen, ik zal me daar eens in verdiepen waarom je ze op een bepaalde manier moet neerleggen. De japanners hebben overal een reden voor.

Dat luchtiger maken ben ik het helemaal over eens. Ook over de pootjes. Her en der een mooi gefreesd sierrandje zal ook helpen denk ik. Ik heb geen freesmachine en weet niet hoe ik dat zonder kan doen. Dus die bewaar ik voor de definitieve versie (of nog een tweede prototype).
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Hallo Rodney, welkom en een mooi eerste project. Slim van je om een prototype te maken en die hier eerst te posten voordat je met de definitieve versie aan de slag gaat.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik beoefen zelf jiu jitsu als 'hoofdsport', daarnaast altijd leuk om dingen er bij te doen als de tijd het toelaat. Zo was ik ook begonnen met Iaido en kendo. Het verschil in lengte komt doordat de boken een standaard winkeldingetje is en de iaito op maat gemaakt is. Met mijn 1,95m kom je dan op een vrij lang zwaard. En ik had geen enkele reden om de zwaarden er op deze manier op te leggen, ik zal me daar eens in verdiepen waarom je ze op een bepaalde manier moet neerleggen.

Ah vandaar het verschil.

De reden waarom een zwaard ligt zoals je hem nu hebt liggen is dat als er een portretfoto boven het (de) zwaard(en) geplaatst is, op die manier de Ha (snede) nooit naar de persoon erboven wijst.
Normaal gezien ligt de Ha naar boven gericht, zo draag je hem ook, dit om het zwaard niet op de Ha te laten rusten. Vroeger moesten de samurai bij kalamiteiten hun zwaard ten alle tijden snel kunnen trekken, ook al was deze "in rust" neergelegd. In een standaard gelegd met de Ha naar boven gericht maakt het dus mogelijk om het zwaard snel te trekken en gereed te hebben voor de strijd.
Hierbij dient er nog een regel waarop gelet dient te worden. Bij het plaatsen in de standaard (Ha omhoog) dient de tsuka (handvat) altijd in de richting te liggen van de persoon als deze het zwaard benadert. Hiermee bedoel ik dat wanneer je een ruimte binnenkomt, de Tsuka naar je toe gericht staat. Dit komt niet agressief over dan wanneer je de Kissaki (punt van het zwaard) naar je toe gericht is.
Meestal ligt het zwaard met de Tsuka naar links, dit omdat het zwaard dan niet meteen getrokken kan worden omdat men rechtshandig het zwaard trekt. Het zwaard dient dan eerst gedraaid te worden en is een extra handeling.

Mijn kennis is een beetje roestig op dit gebied, laaaang geleden geleerd maar dit is wat ik er nog van weet ;)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Rodney, welkom op het forum.
Leuk kistje, mooi eerste project zo bij elkaar.
Misschien is het een idee om 'ns te kijken hoe de Japanners dit doen qua verbinding en wat voor hout ze daarvoor gebruiken, zo blijf je helemaal in stijl.
 
Laatst bewerkt:

Rodney

Nieuw lid
29 feb 2016
9
0
Goed idee. Ik kwam deze nog tegen, mooi projectje voor als ik later groot ben.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    74,6 KB · Weergaven: 106

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Iado de kunst van het snel toeslaan of direct vanuit de tsuba toeslaan, ook ooit eens naar gekeken.. maar daar was hier niets voor in de buurt. Nou ja voldoende ander Japans spul hier in huis, auto en staal (kanna en wat messen) tellen manga's ook?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer

Rodney

Nieuw lid
29 feb 2016
9
0
Nog geen idee van de houtsoorten. De huisleverancier van dit forum zit bij mij in de buurt. Ik woon in deventer. Dan is Zwolle om de hoek. Ik vind contrasterende houtsoorten wel erg mooi. De verbindingen komen dan altijd zo mooi uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.