Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Waar te koop in Nederland ? Carbide tipped adjustable dado blade

Ik zoek dit, of iets soortgelijks , maar wil het gewoon in nederland kunnen bestellen

Wie weet het
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

heb je hier al contact mee gehad http://www.irwin.nl/index.html ik neem aan dat ze je daar wel verder kunnen helpen

Ik dacht dat die dado blades verboden waren in Europa.

dado blades illegal europe

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door H.Katan Bekijk Berichten
    dado blades illegal europe
    Jup, dado bladen zijn verboden in Nederland, dit heeft te maken met het feit dat er geen spouwmes achter kan die het kickback risico drastisch verminderd.

het is puur een veiligheids issue. desalniettemin, met een beetje zoekwerk zou je er best aan kunnen komen.

persoonlijk zou ik er nooit aan beginnen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Je hebt verstelbare groevenfrezen met 30mm spindelopname.
    Met een beetje creativiteit en durf kun je die in een zaagtafel monteren. Je zult daarvoor wel een aantal veiligheidsaspecten moeten negeren dus vanuit die optiek verdient het niet de aanbeveling.
    Ik gebruik zelf wel een vaste groevenfrees in de zaagtafel (6mm) en dat gaat tot nu toe uiterst beheerst.

Er gebeurden te veel ongelukken mee en de ongelukken waren ook zo dat het niet gerepareerd kon worden, dus mensen waren dan gewoon een hand kwijt. En waarom zou je het risico willen lopen ? En stunten met een net zo gevaarlijk alternatief lijkt me ook geen aanbeveling.

Als de machine er geschikt voor is mogen groeffrezen wel gebruikt worden op een zaagmachine, kijk maar bij Felder, die hebben de groeffrezen gewoon in hun gamma zitten. Het bovenstaand model zou ik evenwel niet gebruiken, op machines met geremde zaagas komen die dingen los te zitten, er zitten geen boringen in de body voor de twee borgstiften. De bovenstaande frees heeft ook geen spaarbegrenzers, en dat is toch wel angstwekkend tegenwoordig! Als je pech hebt ben je ineens een hele vinger kwijt inplaats van een stukje

Ondanks de ''enge'' verhalen die je leest over dadostacks kom ik zelden of nooit op Amerikaansefora berichten tegen waarin het mis gaat door het zaagblad ipv door verkeerd gebruik ervan.

In Nederland/EU is het alleen niet toegestaan om verstelbare Dadobladen en of ''gewone'' stapel Dadobladen te gebruiken in dienstverband, Dit wil zeggen dat je baas jou er niet mee mag laten werken. Echter wordt er nergens gezegd dat het ook verboden is voor de Hobbyist om ze te gebruiken wanneer de machine er geschikt voor is.

Voor zover ik weet, kan dit ook prima mits je machine aan de volgende zaken voldoet:

- Geen motorrem, Dit wil zeggen dat wanneer de zaag uit gezet word het blad gewoon rustig uit draait ipv dat hij door middel van bijv een motorrem tot stilstand word gebracht.

- Lange aandrijfas / Arbor, De as waar op het blad gemonteerd wordt moet lang genoeg zijn om de combinatie veilig te kunnen borgen.

- Beschermkap / Bladopening moeten voldoende ruimte bieden om de kop / set te kunnen gebruiken zonder dat bescherming / afscherming achterwegen gelaten wordt.

Overigens heb ik wel een vraagstuk waar ik jullie persoonlijke mening graag over zou horen met betrekking tot de toepassing en het opvolgende risico:

Stel je moet een hele serie halfhout-verbindingen maken, een veel gebruikte methode hiervoor is dan om de radiaalafkortzaag of de tafelzaag te gebruiken.
    Wanneer loop je hierbij meer risico: voor 10 verbindingen de zaag 20x per deel van de verbinding door het hout halen met een enkelblad
    of 5x per deel met een Dadostack??

Hierbij duidelijk het verschil houdend tussen risico en gevolg.

Met vriendelijke groet,
    woody
    No tree's were harmed during the making of this project..
    oh wait: Never mind!!

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Om heel eerlijk te zijn ben ik er niet kapot van, je hebt immers maar twee handen, en bij mij is veiligheid voor alles. Ik heb vroeger ooit een losse freesbeitel door de werkplaats zien vliegen, hij zat vast in de muur, moet je voorstellen dat die in een hoofd zou komen. Ik vind dat je machines moet gebruiken waar ze voor gebruikt moeten worden, al komen er nog zoveel gadgets op de markt, die je schreeuwend aankijken, koop mij, koop mij. Maar het is uiteraard ieder zijn eigen verantwoording, stel je hebt dat ding op je zaag zitten, komt er iemand die vraagt, kan ik dit even zagen, je denkt er niet meer aan dat die frees beitel erop zit, met alle gevolgen van dien.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Forum Rechten