Mijn "Carnaval des animaux" of meer met minder

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Voor de expositie op Ameland (19 maart tot 9 juli 2016 in het natuurmuseum op Nes) zijn alle dieren nu klaar.
Hier ziet u ze allemaal: kat met hoge rug, varken, vis, pinguïn en olifantenpaar met geadopteerd kind.
Behalve het varken is alles gehaald uit de discusvorm, die ik eerst draaide.
Gestileerd, dus misschien even wennen. Terug naar de contouren.
Ik kan hier echt van genieten.
vr.gr. Jan Pranger.

P3030014.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Jan, het is niet enkel u die er kan van genieten, maar ik ook hoor.
Een zeer mooie collectie waarvan er zelfs nog heel veel meer van kunnen genieten.
Succes ermee op de expo op Ameland.
 
P

Pel

Guest
Prachtig vormen Jan, de kat vind ik helemaal het einde, mooi gestileerd naar de basis ronde vorm.

Groet Pel
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
De kattenrug is erg goed gelukt! Zeer herkenbaar, volgens mij is ie net wakker. :) Een boze kat met gekromde rug blaast zijn staart op.
Die pinguïn is gewoon prachtig met zijn spint buikje!
Ik zou de olifanten eerder tapirs noemen, dan is de gelijkenis spot on!

Knap dat je zo iet met een draaibank kan maken!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Vaak wordt gereageerd met "hoe kom je erop".
Dat is eigenlijk een manier van kijken en denken: van werkelijkheid (natuurgetrouw) naar kenmerken van de werkelijkheid (abstract).
In volgorde: een tafelpoot/slakom/vaas (functioneel) - een unieke schaal/vaasje (handwerk) - schaal/doosje/object in harmonieuze vorm (houtdraaikunst-zie Nico) - mooie vormen/contouren/ornamenten - kijken naar contouren en deze steeds verder vereenvoudigen - weglaten van details - een kind moet de karakterlijnen nog kunnen zien en zeggen, dat is een......... en vul maar in.
Het is nooit af. Bij de kat vraag ik me af of ik een neusje of snorharen moet aanbrengen. Maar ja, minder is meer. Ook zonder blijf je de kat met hoge rug herkennen. Misschien moeten de poten dichter bij elkaar. Ook zo'n karakteristiek bij de kat met hoge rug. Iets voor volgende keer.
En dat alles uit een discusvorm.
Ik had een keer een golfvorm nodig - draaide een discus en zaagde daar de golf uit. Er bleven twee stukken over van de discus. Opeens zag ik in het onderste deel een vis of dolfijn. Bekje en oog erop et voilà.
Zie hieronder de foto's.
vr.gr. Jan Pranger.

P3040014.jpg

P3040015.jpg

P3040016.jpg

houtdraai sierwerk 2010 411.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.