doe-het-zelf probleem: schuifdeur kozijn maken

Emil

Nieuw lid
3 mrt 2016
2
0
Beste forumleden,

Graag zou ik advies krijgen over het zelf timmeren van een houten schuifdeurkozijn.
Mijn plan is om tussen 2 muren een schuifdeur van 2 m hoog te maken met daarboven bergruimte. De rails wordt aan de onderkant van de horizontale dwarsbalk vastgeschroefd, zie schetsjes.

Vraag: Is het noodzakelijk om de dwarsbalk extra te ondersteunen? En zo ja, beter met diagonale balken (schets 1) of met een tussenstijl (schets 2), en zijn balken van 10 x 10 dik genoeg? Een mogelijk risico is dat de dwarsbalk doorbuigt door het gewicht van de deuren, waardoor de deuren niet meer goed kunnen schuiven.

Ik ben geen timmerman, maar weet wel dat er zoiets bestaat als constructieleer en krachtenverdeling (heb ooit 1 jaar HTS gedaan, al mijn jellema's van vroeger helaas weggedaan).

Alle adviezen zijn welkom, bij voorbaat dank!

Groet
Emil

Afmetingen:
breedte van muuropening 1,92 m
hoogte plafond 2,75 m
hoogte schuifdeur 2 m

Materiaal:
grenen balken 10 x 10 cm
Railssysteem (merk Henderson) voor dubbele deuren die aan bovenkant worden ingehangen



IMG_3229.jpgIMG_3230.jpg
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wat van gewicht komt er aan de horizontale balk te hangen / moet het ondersteunen?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Normaal gesproken is die Henderson-rail stijf en sterk genoeg om de afstand te 'overbruggen' — dwz als je die nabij de uiteinden bevestigt lijkt het mij ok. Zonodig kun je het midden van de balk borgen door een staalkabel naar boven of zoals in de schets een balkje.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik weet niet wat voor, en hoe zware deuren er aan komen te hangen. Maar als je je druk maakt over een balk van 10x10 zou ik me eerder druk maken over de rails dat die wel sterk genoeg is en vooral dat je die op een mooie manier goed bevestigt krijgt aan je deuren.
Maar ben benieuwd wat voor deuren er in komen.
 

Emil

Nieuw lid
3 mrt 2016
2
0
Beste iedereen,
Tot zover dank voor alle reacties! Aan staalkabel en sterkte/stijfheid van de rail zelf had ik nog niet gedacht. Zo'n staalkabel is misschien wel een mooiere oplossing met 2 oogjes boven en onder als bevestiging?
Was ik vergeten te vermelden, er komen deuren van < 25 mm dik (moeten nog worden geschaafd) in te hangen. Die wil ik zelf maken van oude 'rustieke' grenen planken afkomstig van een schuur. De rails heeft officieel een max. belasting van 45 kg per deur. Dat lijkt me sterk genoeg voor deze deuren, de berekening heb ik niet zo paraat, dacht uit te gaan van gemiddeld 600 kg/kuub voor grenen. Als ik voor diagonale steunbalken zou kiezen, zou ik deze smaller moeten houden voor ruimte voor de rail en deuren inderdaad. Ik ga toch maar voor de tussenstijl of staalkabeloplossing.
Toch fijn en dank voor het meedenken, leuk zo'n forum!:)

Groet
Emil
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Staalkabel heeft geen zin, want is te flexibel. Je zou die zo strak moeten trekken dat de balk/rail vervormd.

Ga straks maar eens aan die 10x10 balk hangen met je eigen gewicht. Zie je snel genoeg hoever dat doorbuigt.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Staalkabel heeft geen zin, want is te flexibel. Je zou die zo strak moeten trekken dat de balk/rail vervormd.

Ga straks maar eens aan die 10x10 balk hangen met je eigen gewicht. Zie je snel genoeg hoever dat doorbuigt.

Een staalkabel zelf is zeer stijf (hooggelegeerd koolstofstaal), of de constructie ook stijf is hangt af van de manier waarop de staalkabel is gemonteerd. Als je een lus maakt zal er inderdaad een behoorlijke voorspanning nodig zijn.

Je kunt als goedkoop alternatief een draadeind gebruiken. Dat kun je eenvoudig met een moer spelingloos stellen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Waarom een balk van 10 x 10? 7 x 16 of 5 x 15 is ook zat voor die deur.
En als het uit budget overwegingen Henderson moet zijn prima. Maar er zijn meer systemen. Met softclose.
Die zijn wel wat duurder, maar loopt veel mooier en stiller.

 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Naar mijn weten is een vierkante balk altijd minder sterk dan een rechthoekige. Ik raad je aan om de draagbalk rechthoekig te maken, denk aan 100*140 of 80*120. en de balk dan "rechtopstaand" monteren.
als ik in mijn geheugen graaf en bij om op "zolder" kijk zijn letterlijk alle balken rechthoekig, de balk in het midden van de woning is pakweg 100*150 en daar kan ik gemakkelijk op staan zonder merkelijke vering.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.