droogtijd primer op waterbasis

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Paar dagen geleden toffe plinten gemaakt van MDF voor de kamer van mijn dochter
ze moesten zwart worden, dus zwarte primer gehaald en zwarte verf, beide op waterbasis

op het blik staat, na 1 uur stofdroog na 5 a 6 uur overschilderbaar (bij 20 graden)
Hier in huis is het 21 graden, dus dat zit wel goed MAAR ik wil de plinten (nu 2 lagen primer) tussenschuren maar ze voelen toch nog een beetje plakkerig aan, nog niet lekker droog

ik dacht dat die 5 a 6 uur gelijk was aan droog en schuurbaar, maar blijkbaar dus niet

Kan iemand mij vertellen hoe lang de droogtijd is voor dat dit volledig/goed is gedroogd is en ik wel kan schuren ?
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
primer op waterbasis en MDf gaat niet altijd goed: heeft met de inhoudsstoffen van mdf te maken.
zwarte grondverf is bovendien overgepigmenteerd dus die droogt altijd langzamer dan witte.
gewoon een tijdje laten rusten. als het zo blijft dan grondverf zoveel mogelijk erafschuren en opnieuw gronden met grondverf op alkydbasis.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb bewust waterbasis genomen, vrouwlief kan niet zo goed tegen verfluchtjes, voorheen gebruikte ik het niet, het leek me een goede gelegenheid het eens te proberen :)
ik wacht nog wel af
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo Toxiq, ivm de aangegeven droogtijden kan ik u meedelen dat ge deze met een korreltje zout (zeg maar hele zak) moet nemen, ik heb vernis aangekocht van Mathys Fassithane, niet goedkoop maar wel bijzonder goed resultaat. Doch de droogtijden die aangegeven zijn is een ramp ! Op de pot staat stofdroog na 3 uur en overschilderbaar na 6 uur. Niets van dus, stofdroog is hij pas na 10 uur en uitgehard na +/- 24 uur om een tweede laag te kunnen plaatsen. Hetgeen ik toch wel jammer vind daar ik deze vernis gekocht had om enkele lagen binnen één dag te kunnen zetten. Helaas is dit dus niet mogelijk. Gr Stefke
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.