Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

werken van eiken panelen

dag iedereen,

Bij het maken van eiken meubelen ben ik tegen het probleem van 'het werken van hout' aangelopen
    Ben al jaren hobby-matig bezig met het maken van meubels, vnml. mdf, grenen en incidenteel eiken.
    Nu heb ik in opdracht een aantal eiken bureaus gemaakt voor iemand die er zo uitzien
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_0206.jpg
Bekeken:   465
Grootte:   48,7 KB
ID:        44295

Naam:      IMG_0204.JPG
Bekeken:   465
Grootte:   69,5 KB
ID:        44296

Ik heb gewerkt met 18 mm eiken panelen die ik d.m.v. een sandwichconstructie heb opgedikt tot 54 mm met als kern
    mdf stroken, zijkanten in verstek afgewerkt. daarna met Osmo afgewerkt.
    In totaal waren het 5 bureaus , 2 maanden geleden afgeleverd, klant tevreden, zelf tevreden totdat ......
    De klant mij deze week belde met de melding dat er met 2 van de bureaus problemen waren
    Wat blijkt dat de panelen erg zijn gaan werken en op plaatsen volledig is doorgescheurd, het vreemde is dat
    alles is gemaakt uit dezelfde pakket eiken panelen, deze bestel ik kant en klaar bij eikenpanelen.nl omdat ik niet
    de ruimte en machines heb om zelf panelen te verlijmen.
    Wat ook opvalt is dat de scheuren ook diagonaal over de lamellen lopen.
    Kan iemand zijn licht laten schijnen wat er is gebeurt en wat ik kan doen om dit in de toekomst te voorkomen.

Naam:      IMG_0191.jpg
Bekeken:   463
Grootte:   45,2 KB
ID:        44301

Naam:      IMG_0192.JPG
Bekeken:   464
Grootte:   74,7 KB
ID:        44302

Naam:      IMG_0197.JPG
Grootte:   94,2 KB
ID:        44303

Naam:      IMG_0197.JPG
Grootte:   94,2 KB
ID:        44303

Sorry voor de weergave van de foto's maar ik krijg het niet voor elkaar om ze juist weer te geven

groet,
    Rene

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Het is zeer waarschijnlijk geen droog eikenhout geweest, voor meubels moet je eerste klas eikenhout gebruiken met een vocht percentage van max. 12 procent. Koop je hout het liefst bij een goede betrouwbare houtboer die je garandeerd dat het ook droog en goed eerste klas hout is. Op het kantoor waar ze nu staan, staat de verwarming aan en dat is het hout waarschijnlijk fataal geworden?

Groet Pel
    Hout wirktj.

dank voor je reactie Pel,

Ik was inderdaad op de hoogte van het max. vochtpercentage van max. 12 procent, dit wordt ook gegarandeerd door de leverancier (10-12 %), hout was trouwens AB kwaliteit
    Heb zelf ook het vermoeden dat het hout te vochtig is geweest en dat het werken langer duurde vanwege de afwerking met Osmo waardoor het drogen langer duurt.
    maar ja op een gegeven moment kom je op dat kritieke punt en gaat het toch werken.
    Heeft iemand anders hier op het forum ervaringen met eikenpanelen.nl
    Als iemand een leverancier weet van goede kwaliteit eiken panelen in de omgeving van Tilburg dan houd ik me van harte aanbevolen.

Rene

Ik denk dat je beter geen sandwich kunt maken met mdf ertussen.
    De sandwich van verschillende materialen in combinatie met wat pel zegt kan een oorzaak zijn.
    Omdat het mdf praktisch niet werkt, en het eiken wel treden er spanningen op in het eikenhout door de krimp van het hout.
    Een sandwich van alleen eike zal hier waarschijnlijk geen last van hebben omdat de verschillende lagen nagenoeg gelijk uitzetten en krimpen.

groet John

Zo te zien is het eiken gekrompen en het onderliggende mdf niet. Kan zijn dat het aan het hout ligt, maar wat ook mee kan helpen is dat de lucht in het kantoor erg droog is. Zou je kunnen meten en dan eventueel kijken of er luchtbevochtigers wenselijk zijn. Het is nl. Ook voor de mensen die er werken niet echr fijn als de lucht erg droog is.
    Als de overgang niet te groot qua vochtgehalte kun je ook met rustiek e.d. gewoon wegkomen.

Staan alle bureaus in 1 ruimte of staan de bureaus met probelemen in een specifieke ruimte?

dag John,
    jij ook bedankt voor je reactie, had het nog niet van die kant bekeken, Maar is het dan zo dat sandwich van alleen eiken hout ik de lamellen zou moeten paren dat
    ze dan ook niet tegengesteld aan elkaar werken, en in dat geval kan dan de werkende kracht van de lamellen niet versterkt worden omdat ze allemaal in dezelfde richting lopen
    (nogmaals ben geen expert in het werken met eiken maar wil graag begrijpen wat er fout is gegaan en wat ik beter had kunnen doen)
    Ik had van tevoren beredeneerd dat juist de kern van mdf voor 'rust' zorgen
    Is het bij een dergelijk ontwerp niet beter om met eiken balken te werken (eiken panelen van 54 mm dik werd te kostbaar) ?
    En werken balken meer of minder dan planken ?

dag emilio,
    jij ook bedankt voor je reactie,
    Inderdaad wordt het tijd om te investeren in een vochtigheidsmeter, de bureaus staan allemaal in een ruimte,
    opvallend is dat er 3 nergens last van hebben en de andere 2 wel, daarnaast ook nog een archiefkast gemaakt
    waar ook niets mee aan de hand is.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    René, ik heb eens op die site eikenpanelen.nl gekeken, maar de info is summier er wordt nergens gesproken over vocht percentages. Hij verlijmt alle eikenhout wat voorhande is tot panelen zelfs tot een breedte van 120 cm en verschillende lengtes, ik durfde daar geen meubels van te maken. Hij verkoopt eiken panelen en daar is alles mee gezegd, m.a.w. wat jij er mee doet is jou zaak. Als ik meubels van eerste klas eiken meubelhout moet maken dan ga ik naar mijn hout leverancier die levert mij meubelhout aan een prijs die stukken hoger ligt als wat die panelen man vraagt. En onderschat het werken van hout niet wat John al aan gaf.

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 02-03-16 om 21:00.
    Hout wirktj.

Het is duidelijk hier dat de manier van opbouwen het houtpaneel belemmerde om te werken als één geheel, daarom de scheuren, de spanning moet nergens naar toe. Mogelijke alternatieven, ofwel een massief blad van 50mm dikte dat wel kan werken zonder te scheuren, of een enkele dikte gebruiken en enkel de langse buitenranden opdikken met één in verstek gezaagde lat.

Die diagonale scheuren zijn volstrekt normaal, ze volgen gewoon de houtnerf. Het hout was duidelijk niet droog genoeg voor de standplaats, droger hout zou nauwelijks of geen schade veroorzaakt hebben (vochtpercentage 9 à 10% max) Als de meubels in een nauwelijks verwarmde of te vochtige werkplaats zijn samengebouwd ligt de fout daar en niet bij de houthandel. Meestal worden dergelijke gedroogde panelen geleverd met een folie erover, dat is niet voor niks, dat heeft juist als doel om het droge hout ook droog te houden. Massief hout is namelijk hygroscopisch, het zoekt altijd een vochtevenwicht met zijn omgeving!

In ieder geval is het wel zonde.
    Heb je de eiken panelen over het gehele oppervlak op het MDF gelijmd? Want dan wordt het nog heel wat om dit te repareren.
    Het MDF moet er tussen uit. Dan kan je de scheuren weer aan elkaar lijmen.
    Groeten, Raymond

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    René, ik heb eens op die site eikenpanelen.nl gekeken, maar de info is summier er wordt nergens gesproken over vocht percentages. Hij verlijmt alle eikenhout wat voorhande is tot panelen zelfs tot een breedte van 120 cm en verschillende lengtes, ik durfde daar geen meubels van te maken. Hij verkoopt eiken panelen en daar is alles mee gezegd, m.a.w. wat jij er mee doet is jou zaak. Als ik meubels van eerste klas eiken meubelhout moet maken dan ga ik naar mijn hout leverancier die levert mij meubelhout aan een prijs die stukken hoger ligt als wat die panelen man vraagt. En onderschat het werken van hout niet wat John al aan gaf.

Groet Pel.
    Pel,
    Het vochtpercentage staat er wel degelijk.
    Hier de letterlijke tekst van de site.

Houtvochtgehalte

Het eiken voor Eikenpanelen.nl wordt altijd vooraf kunstmatig gedroogd naar een houtvochtgehalte van 10-12% (m/m). Het drogen vindt overwegend plaats in gerenommeerde Nederlandse houtdrogerijen.
    Belangrijke extra informatie over massief (eiken)hout en vochtgehalte

Hout is een hygroscopisch materiaal. Dat betekent, dat hout vocht zal opnemen – en daardoor zal uitzetten – wanneer het in aanraking komt met vochtige lucht en vocht zal afstaan – en daardoor zal krimpen – in contact met (zeer) droge lucht. Dit wisselend uitzetten en krimpen, noemen we “het werken” van hout. En één ding is zeker: “hout blijft altijd werken!” (al wordt het honderd jaar of ouder).
    De relatieve luchtvochtigheid (RV) van de lucht om ons heen verandert steeds. Dat is goed waar te nemen met een hygrometer. Onder normale omstandigheden schommelt de relatieve luchtvochtigheid binnenshuis zo tussen de 50 en 70%. Onder deze condities zal hout een houtvochtgehalte (HV) behouden van tussen de 10 à 12% (bij een temperatuur van ±18°C).
    Het eiken van uw paneel is juist daarom vooraf zorgvuldig kunstmatig gedroogd naar een houtvochtgehalte van ook 10 à 12%. Dat betekent, dat het houtvochtgehalte van uw eiken paneel normaliter in evenwicht is met de relatieve luchtvochtigheid bij u thuis. Onder deze omstandigheid zal het paneel dus nauwelijks of héél weinig meer werken.
    Laten we een tafelblad als voorbeeld nemen: Als we ervoor zorgen dat het houtvochtgehalte aan de bovenkant van het paneel gelijk blijft aan het houtvochtgehalte aan de onderkant van het paneel, zal het paneel vlak blijven. Gaan we slechts aan één zijde (de bovenzijde) een vochtremmende (lak)laag aanbrengen, dan wordt dat evenwicht verstoord. Als de relatieve luchtvochtigheid stijgt, dan neemt de bovenzijde van het paneel minder vocht op dan de onbeschermde onderzijde. Het gevolg zal zijn dat de ongelakte onderzijde van het paneel meer zal gaan uitzetten dan de gelakte bovenzijde, met als gevolg dat het paneel hol trekt.
    Daarom is het zo belangrijk om bij het oliën of het lakken van een paneel ook évenveel olie- of laklagen aan te brengen aan de onderkant van het paneel. Dan houdt u de boel in evenwicht en zal het paneel vlak blijven.
    Bij de toepassing als vrijdragend element, zoals bij keukenkastdeurtjes en dergelijke, dient men een massief houten paneel altijd aan één zijde (meestal de achterzijde) te voorzien van stevige klampen. Dat voorkomt teleurstellingen door kromtrekken als gevolg van langdurige ongelijkheid in vochtgehalte aan de buiten- en binnenkant van de keukenkastjes.

Forum Rechten