Afwerken, shaden en beschermen

KillerRu

Actieve deelnemer
Beste leden,

Ik heb zonet mijn eerste creatie "afgewerkt" en wil nu graag wat meer info over de afwerking. Ik ga al eerst even een foto plaatsen om een idee te geven.

2016-03-02 18.10.39.jpg

Ik wil al eerste de bovenste spiraal in twee kleuren. De diepere groeven mogen lichter blijven en de buitenkant donker.
Ten tweede de beenderen blijven ook lichter, maar de tussenstukken wil ik graag "shaden" dus degraderen een beetje duisterder maken;

En de onderkant ben ik nog niet echt uit wat ik daar mee ga aanvangen... Eventueel ook de duistere kant zoals de bovenste laag van de spiraal.

Hebben jullie wat tips in hoe dit aan te pakken? En hoe achteraf de staf beschermen tegen weersomstandigheden? Want ik denk dat ik er nu niet te lang mee in de regen moet lopen...

Alvast bedankt,
G
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
zwaar verdunde grondverf in wit en donkergrijs; het liefst op waterbasis. daar kun je een beetje mee poetsen en spelen en het blijft dan ook semi transparant.
afwerking met een niet glimmende vernis op alkyd of pu basis
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hij is in ieder geval erg goed gelukt.

Van warvoor hout heb je hem gemaakt? Het lijkt gewoon een tak te zijn. Was die al goed droog?. Evt kun je aan de onderkant een stuk duurzaam en hard hout maken, dat zal wel goed zijn voor de levensduur van je staf.

Afwerking zou ik gewoon met olie doen. De plekken die donkerder moeten worden lijken ook de plekken te zijn waar opgehoopt vuil niet natuurlijk wegslijt. Je kunt hem dus ook eerst goed in de olie zetten en dan door de aarde rollen. Dan weer wat schoonmaken. Dan krijg je misschien ook een iets natuurlijkere uitstraling, dan als je hem gaat verven.
 

KillerRu

Actieve deelnemer
Houtsoort weet ik helaas niet, was een gewone tak die ik heb opgeraapt in 't park... Was echt mooi gedroogd op voorhand (deze werden gebruikt om kampen te maken). Dus dat was wel handig. En natuurlijk mag wel... Maar ook niet té vies gaan worden. Zou mooi zijn wel dat er wat aardetinten in kunnen verwerkt worden.

En de verdunde grondverf, heeft deze ook 'n mooie finish? Heb dat nog niet gezien op 'n staf denk ik. Dan de vernis 'r op voor de volledige bescherming neem ik aan? Is dat ook weerbestendig?

Alvast bedankt voor de reacties ;)
G
 
Laatst bewerkt:

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
"oud maken' met verdunde grondverf en dan een beetje poetsen met wat beits gaat ook. Afwerking met matte vernis om een sluitende laag te krijgen.
 

KillerRu

Actieve deelnemer
Is het mogelijk een ivoorkleurige grondverf te gebruiken op de beenderen? En met wat verdun ik best grondverf (Ik ben echt 'n groentje) :p En het beitsen gaat dat niet terug alles veel té donker maken?

Mvg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is een wandelstok, gemaakt om te gebruiken, dus hij krijgt gebruikssporen een mooi patina over de jaren! Een lapje olie hoogstens en na gebruik goed laten drogen is mijn advies. Hout valt niet uitelkaar als het een keer nat wordt ;).

jaap
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hoi Ru,

Ik maakte vroeger veel LARP attributen, zoals zwaarden, messen, bijlen maar ook stokken/staven. Houten spullen bewerkte ik met een scala aan kleuren in krijtverf, "slijt" plekken maakte ik door een patineerverf aan te brengen en die gecontroleerd weer deels te verwijderen. Met een beetje oefening geeft dat erg mooie resultaten. Als je bang bent om het te verpesten, lak dan je stok eerst af met een laag matte transparante lak op waterbasis (ik gebruik daarvoor Hermadix sneldrogende parketlak) en ga op die laag aan de slag. Mislukkingen laten ich dan relatief eenvoudig weer verwijderen, zolang je tenminste producten op waterbasis gebruikt. Is het eenmaal zoals je het hebben wil, doe er dan nog twee a drie lage matte lak overheen.

Het verouderen van voorwerpen is een kunst op zich, net zoals het "neppen" van hout, bijvoorbeeld het aanbrengen van nerf op een saai stuk hout. Erg leuk om te doen, het is de moeite waard om je daar in te bekwamen. Op internet is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Als je aan roleplaying of iets dergelijks doet scheelt het je ook enorm veel geld als je zelf je spullen kan maken.

Succes!

Groet, Rob.
 

KillerRu

Actieve deelnemer
Ben aan't denken aan die patina, maar kan ik daar de beenderen ouder mee doen lijken denk je? Moet niet echt 'n wood look meer behouden op de top na die ga ik in dark brown kleur proberen te zetten.
 

KillerRu

Actieve deelnemer
Ik heb vooral problemen met 't afwerken hoor... Ben niet echt tevreden over de huidige paint look... Niet echt geluisterd en maar gewoon raad gaan vragen bij de verfhandelaar maar de verf dat ik heb meegekregen is gewoon té dik kwak 'r op en ja zit ik nu met 'n onafgewerkt lelijk product :p
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ben aan't denken aan die patina, maar kan ik daar de beenderen ouder mee doen lijken denk je? Moet niet echt 'n wood look meer behouden op de top na die ga ik in dark brown kleur proberen te zetten.

Je moet er eerst voor zorgen dat je een grondkleur hebt, beetje ivoorkleur oid. Daar verwerk je dan de patina op, dus niet direct op het hout.

Succes!!

Groets, Rob.
 

KillerRu

Actieve deelnemer
Ok super ik ben er alleen nog niet uit welke patina, want is echt wel veel keuze in :p (Qua merk etc.) Welke merken raad je zoal aan? Mjah maar de kleur nu is echt... Durp... Had eerst wat moeten opzoeken... Ik krijg 'm niet meer geschuurd... IK kan wel volledig afhakken maar dan verlies ik ook wat hout weer... Plus de lak gaat al zijn ingetrokken wss...
 
Laatst bewerkt:

KillerRu

Actieve deelnemer
Ik ga morgen een kijkje nemen nog ik wil vooral het centrum de beenderen dus in een lichtere lak zetten (Houten look bewaren wel) en de top en het bodemstuk gaan dan in een donkerdere tint worden gezet. Ik heb helemaal nog niet goed geïnformeerd naar welke opties er allemaal zijn... Zijn ook zoveel mogelijkheden en trucs dus word een hele zoektocht.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.