Beitels meteen bot

dmi

Nieuw lid
2 mrt 2016
3
0
Dag allen,

Ik ben nieuw hier en nieuw in het houtdraaien. Ik ben een beetje aan het experimenteren met kleine werkjes maar stuit al meteen op een probleem.

Ik maak kleine werkstukjes (10x10cm) gemaakt van aan elkaar verlijmde stukjes berken multiplex. Ze moeten dienen als onderdeel voor lampen die uit meer onderdelen en materialen bestaan. Nu ben ik wel tevreden over het resultaat, maar na een kwartiertje draaien is mijn bijtel bot en kan ik aan het slijpen gaan. Als hij geslepen is gaat het de eerste minuten perfect, en dan begint het weer te minderen. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Ik gebruik voorlopig wel goedkope HBM beitels. Maar voor ik investeer in een dure beitel toch eerst eens vragen of de lijm tussen de lagen multiplex misschien de oorzaak is, en of ik dan een specifieke beitelsoort moet gebruiken. Als ik bv. een beitel koop met wisselplaten en moet om het uur een ander wisselplaatje steken gaat het wel een dure grap worden.

alvast bedankt,

Dimitri
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Dag allen,
aan elkaar verlijmde stukjes berken multiplex.

...
Ik gebruik voorlopig wel goedkope HBM beitels.

Daar ligt volgens mij je probleem. Multiplex draaien is dacht ik best een aanslag op eender welke beitels. Als je dan ook nog mindere kwaliteit beitels gebruikt lijkt dit me een te verwachten resultaat?
 

dmi

Nieuw lid
2 mrt 2016
3
0
Al doende leert men :)

Is er een bepaald type materiaal dat ik best kan gebruiken om multiplex te draaien zonder meer tijd te spenderen aan slijpen dan aan draaien?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Dimi,

zoals Massis zegt, doet multiplex sowieso je beitels sneller afslijten door de lijm. Sommige fabrikanten van multiplex voegen zelfs opzettelijk stukjes metaal toe aan hun lijm om hun multiplex makkelijker te kunnen identificeren. Probeer eens een massief stukje hout te draaien en vergelijk de standtijd. Dan weet je meteen ook of het aan je beitels ligt of niet.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ik heb maar 1 crown schalenguts
en de rest is allemaal HBM materiaal
en over het algemeen ben ik best tevreden met de standtijd in verhouding met de prijs van de beitels
ik zou wat populier proberen voor je projecten das lekker zacht
veel sucses en hou ons op de hoogte :)
mvg tom
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
DIe HBM beitels zijn gewoon van M2 snelstaal - dat kost tegenwoordig geen dr*l meer, ook niet in CHina. Standtijd is heel behoorlijk. Slijtage is m.i. vooral het gevolg van het draaien van multiplex, en dan vooral de lijm. Lijm doet altijd een grote aanslag op draaibeitels en ander snelverspanend gereedschap omdat het door struktuur en dichtheid het gereedschap veel heter laat worden dan hout.
 

dmi

Nieuw lid
2 mrt 2016
3
0
Daar was ik inderdaad een beetje bang voor.

Wat betreft de lijm die ik zelf gebruik... zijn daar verschillende types in die beter of minder geschikt zijn voor houtdraaien? Ik gebruik nu pattex waterproof (omdat ik die heb staan). Maar het is voor interieurtoepassingen dus waterbestendigheid is zeker geen noodzaak. De lijm waarmee de multiplex gemaakt is kan ik natuurlijk niet wijzigen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Na een kwartier draaien van multiplex, vind ik een hele tijd voor een draaibeitel.
Slijpen is trouwens een werkje van een paar tellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.