Houtbewerking, hoe begonnen?

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Vandaag de spijtige mededeling gekregen dat ik een les teveel ben afwezig geweest (2 op een rij), waardoor ik mijn educatief verlof verlies.

Ik heb vorig jaar ook die opleiding gestart in Sint-Niklaas. We zijn met 10 gestart aan het eerste jaar en zijn geëindigd met 2 waarvan enkel ik het tweede jaar heb aangevangen. Ik had er ook zoveel meer van verwacht, net zoals de andere 9 andere cursisten. Niks theorie. Je moet smeken achter informatie en echt gemotiveerd zijn om vol te houden. Het machinepark is ook hopeloos verouderd waardoor de helft van de machines niet behoorlijk werkt.
Ik heb er leren werken met een beitel, maar dat is het dan ook. De rest heb ik op mezelf geleerd door gewoon te doen.

Het klinkt mij in de oren alsof er ex-vaklieden of gepensioneerden timmermannen op een makkelijke manier nog even een extra centje willen verdienen. Zonder dat ze daar de juiste educatieve papieren voor hebben.
Het is in ieder geval een goede les, zoek je opleiding of cursus goed uit!
En, zoals mark20v zegt: jij betaald hun boterham! Laat je niet zomaar weg sturen!

Voor mij is het gewoon een hobby. Ik heb veel van mijn vader geleerd (Ambachtschool en scheepstimmerman) en heb de rest van YouTube en dit forum.
Voor de rest is het gewoon een kwestie van proberen en van mijn fouten leren.
Maar ik hoef er dan ook geen brood mee te verdienen. Dus hoe een paneelzaag werkt?????
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Toch wat uitspraken corrigeren:

Even goed lezen: Den deze is niet weggestuurd uit de school, lees ik. Hij is zijn educatief verlof kwijt wegens 2 maal onwettig afwezig, dat is dus heel wat anders. Hij mag in de school nog les volgen, hij is niet weggestuurd.

Indien je ziek bent en je verwittigd de school en geeft het doktersbriefje af waarop staat dat je in die periode werkonbekwaam bent, dan ben je niet onwettig afwezig. Dat wordt dus wel getolereerd, bij wet bepaald.

Dat "de leerling de boterham van de leraar betaalt" is in België niet erg gebruikelijk. Dat is meer Nederlandse privé-initiatieven, zoals de vele workshops. Bovendien niet toepasselijk, lijkt mij: zie hierboven.
Even uitrekenen en je weet onmiddellijk dat een Belgische leraar onmogelijk kan betaald worden door bedragen die de studenten hier betalen voor hun studie.


groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ok, dat is inderdaad anders dan in Nederland.
Maar wat houdt educatief verlof dan precies in? En wat gebeurt er als hij nog een keer te laat komt?
 

tuoh

Oud hout
Het klinkt mij in de oren alsof er ex-vaklieden of gepensioneerden timmermannen op een makkelijke manier nog even een extra centje willen verdienen. Zonder dat ze daar de juiste educatieve papieren voor hebben.
Het is in ieder geval een goede les, zoek je opleiding of cursus goed uit!
........................

Het zal hier vermoedelijk juist andersom zijn, ze zouden die cursussen beter door (ex)vakmensen laten geven inplaats van door een leraar die zijn kennis opgedaan heeft door een nestkastje ineen te timmeren tijdens zijn lerarenopleiding:p
Om kennis over te dragen moet je als leraar die kennis ook zelf wel hebben natuurlijk, en daar wringt toch dikwijls het schoentje. Praktijkleraars die uit het vak komen zijn stilaan een minderheid aan te worden lijkt mij, nu komen er meer recht van de lerarenopleiding binnen die vakopleidingen mogen geven zonder zelf enige praktijkervaring te hebben opgedaan in een bepaald vak. Hun (vak)kennis is meestal ondermaats, dat zie je al aan de eindwerken die bij sommige scholen worden geproduceerd door de leerlingen. Dat is hier in de regio gewoon huilen met de pet op, en dat ligt niet aan de leerling maar aan de lesgever.

Nu steekt er nog een ander fenomeen de kop op, bij sommige opleidingen duiken nu fel geïnteresseerde volwassenen op, en die stellen de hele tijd "vervelende" vragen aan de lesgever:p Als dat dan geen vakbekwaam iemand is krijg je situaties zoals hier al aangehaald. De beste man staat dan regelmatig met de mond vol tanden of ontwijkt gewoon de vervelende situatie.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Educatief verlof: indien je een aan je job gerelateerde opleiding volgt, dan kan je bekomen dat je minder uren moet werken voor hetzelfde loon omdat je 's avonds of in het weekend les volgt. Een soort compensatie. Het is ook nog mogelijk ( meestal of zelfs altijd? geen idee over de juiste regelgeving) dat de werkgever de opleiding betaalt. De werkgevers eisen dan wel dat men dan ook naar de opleiding gaat, dat is maar logisch. Het educatieve verlof kwijtspelen wil zeggen dat er opnieuw 100 % moet gewerkt worden bij de werkgever. Men kan nog steeds naar de opleiding , maar dan in de vrije tijd. Nog een keer te laat komen? Mogelijk geen invloed, mogelijk is men in het totaal teveel afwezig geweest om nog te kunnen slagen = jaar opnieuw doen. Al deze zaken zijn wettelijk geregeld: de school kan hier niet willekeurig handelen


Even gegoogeld naar een opleiding met wat theorie
In Mechelen ( op 13 KM van Keerbergen) zijn er verschillende avondopleidingen, even ééntje bekeken en die biedt theorie aan.
Syntra AB - campus Mechelen
Oude Baan 2, 2800 Mechelen


meubelmaker 3 jaar


Basisjaar Meubel interieur


Basis werkvoorbereiding en Machinale houtbewerking (34 sessies)

  • inleiding en persoonlijke uitrusting (1 sessie)
  • houtatelier en onderhoud (3 sessies)
  • materiaalkennis (2 sessies)
  • werktekening en –documenten (2 sessies)
  • praktijkopdrachten vervaardigen van eenvoudige werkstukken in hout (23 sessies)
  • bedrijfsspecifieke activiteiten (1 sessie)
  • moduleproef (2 sessies)
Basis CAD-tekenen cluster hout (6 sessies)


daarna komen dan

1ste jaar Meubelmaker


  • Meubelconstructie (32 sessies)
    • Algemene kennis-herhaling
    • Materiaalleer
    • Constructieleer
    • Technisch tekenen
    • Machineleer-herhaling
    • Vervaardigen van een eenvoudig meubel
2de jaar Meubelmaker


  • Meubelmaker (34 sessies)
    • Algemene kennis
    • Materiaalleer
    • Constructieleer
    • Kostprijsberekening - nacalculatie
    • Technisch tekenen
    • Machineleer
    • Vervaardigen van een meubelontwerp
  • Eindproef - verdediging eindwerk voor een jury (1 sessie)

Voor bedrijfsbeheer en inbouwkasten zijn nog aparte modules te volgen

groeten
Ornament
 
Laatst bewerkt:

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Nu steekt er nog een ander fenomeen de kop op, bij sommige opleidingen duiken nu fel geïnteresseerde volwassenen op, en die stellen de hele tijd "vervelende" vragen aan de lesgever:p Als dat dan geen vakbekwaam iemand is krijg je situaties zoals hier al aangehaald. De beste man staat dan regelmatig met de mond vol tanden of ontwijkt gewoon de vervelende situatie.

Dat heb ik meermaals meegemaakt...
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Een klein lichtpuntje.
Ik kan misschien via mijn dokter nog wel iets forceren zodat ik nog wel 1 of 2 dagen gewettigd afwezig ben geweest.
Heb al even naar mijn school gebeld en dit was volgens hen voldoende om nog verder educatief verlof op te nemen.
Dus dit jaar kan ik nog altijd uitdoen :)
Het 2e jaar is helaas op zaterdag.
Aangezien ik af en toe op zaterdag moet/wil werken (is niet verplicht, maar wat extra geld is altijd mooi meegenomen) ga ik het 2e jaar waarschijnlijk niet doen.
Wij verwachten ons 2e kindje op 26 juni.
Ik werk in ploegen dus met de late zie ik ze dan al amper en ik zou er toch ten volste van willen genieten, zeker na wat we meegemaakt hebben (link)
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Het zal hier vermoedelijk juist andersom zijn, ze zouden die cursussen beter door (ex)vakmensen laten geven inplaats van door een leraar die zijn kennis opgedaan heeft door een nestkastje ineen te timmeren tijdens zijn lerarenopleiding:p
Om kennis over te dragen moet je als leraar die kennis ook zelf wel hebben natuurlijk, en daar wringt toch dikwijls het schoentje. Praktijkleraars die uit het vak komen zijn stilaan een minderheid aan te worden lijkt mij, nu komen er meer recht van de lerarenopleiding binnen die vakopleidingen mogen geven zonder zelf enige praktijkervaring te hebben opgedaan in een bepaald vak. Hun (vak)kennis is meestal ondermaats, dat zie je al aan de eindwerken die bij sommige scholen worden geproduceerd door de leerlingen. Dat is hier in de regio gewoon huilen met de pet op, en dat ligt niet aan de leerling maar aan de lesgever.

Nu steekt er nog een ander fenomeen de kop op, bij sommige opleidingen duiken nu fel geïnteresseerde volwassenen op, en die stellen de hele tijd "vervelende" vragen aan de lesgever:p Als dat dan geen vakbekwaam iemand is krijg je situaties zoals hier al aangehaald. De beste man staat dan regelmatig met de mond vol tanden of ontwijkt gewoon de vervelende situatie.

De nagel op de kop. Maar waar kunnen de gepassioneerden die nog graag veel leren wel terecht? Hands-on is altijd beter dan op een video te kijken!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De nagel op de kop. Maar waar kunnen de gepassioneerden die nog graag veel leren wel terecht? Hands-on is altijd beter dan op een video te kijken!

In Antwerpen zag ik dit; https://www.stedelijkonderwijs.be/encora/opleiding/meubelmaker
Het is voor volwassenen en je kan zelf bepalen welke modules je wilt doen.
Nette prijzen ook; 262 euro voor 20 dagdelen van 4 uur voor bijv machinale houtbewerking of 353 euro voor 40 keer 4 uur voor massief houtbewerken, klinkt goed vind ik.
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
De lessen worden bij ons door een ex-vakman gegeven. Hij was 15 jaar zelfstandig schrijnwerker maar hij heeft ervoor gekozen om meer tijd met zijn gezin te kunnen doorbrengen.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Heb het traject meubelmakerij al doorlopen ... zou wel eens echt wat willen leren deze keer ...

Waren de lessen zo slecht of op amateur niveau?
Open anders een nieuw topic met je vraag zodat iedereen het ziet en misschien krijg je een goede tip.
En zet er dan ook bij wat je hoopt te leren en op welk niveau.
Een duidelijk omschreven vraag levert een duidelijker antwoord op.
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Ik heb de opleiding (drie jaar) volledig afgerond. De leerkracht is bij ons zeer kundig en ervaren (ex-vakman met decennia ervaring), maar de school is eveneens totaal 'understaffed'. Ik heb me nadien toch opnieuw ingeschreven omdat het voor mij deels een sociaal gebeuren is geworden. De avondschool is voor mij meer een ontmoetingsplaats. Tussen de ingeschreven cursisten zit er gepassioneerde houtbewerkers (semi-profi's en/hobbyisten), en deze zorgen voor een interessante kruisbestuiving. Helaas is dit wel de minderheid. Een groot deel wil gewoon een nieuwe kast voor op de flat of springt uit meeloprij gewoon op de 'rage' die houtbewerking de laatste jaren meer en meer werd. Maar deze types vallen er vanzelf weer tussenuit.

Ik vind het is logisch dat de nieuwelingen meer aandacht krijgen dan mensen zoals ik, die er ondertussen bijna zes jaar 'rondhangen'. Maar soms blijf ik wel een beetje op mijn honger zitten. Als ik eens echt een probleem heb kan ik wel raad vragen aan de leerkracht, maar ik heb het gevoel dat ik een beetje aan 'een soort plafond' zit. Ik zou graag eens een soort doorgedreven cursus voor gevorderden volgen. Er zijn wel mogelijkheden, maar die zijn doorgaans erg duur.

De natte droom van elke houtbewerker lijkt me Chippendal International School of furniture: http://www.chippendaleschool.com/

Maar helaas voor iemand met twee kleine kinderen zoals ik totaal onhaalbaar.
 
P

Pel

Guest
Het valt mij op hoe weinig workshops of meubelmaker cursussen er in België worden gegeven tegenover het aantal wat in Nederland wordt gegeven. In Nederland zie je meerdere meubelmakers die het beroep nog uitdragen zoals het vroeger was, het ambachtelijk meubel maken. En zo korte cursussen geven, maar ook een dag cursussen die een jaar duren, sommige met een beperkt aantal leerlingen, soms met grotere groepen, kortom volop keus. Wat zou hier de oorzaak van zijn dat het in België zo dun gezaaid is, op de opleidingen dan na in scholen gegeven, maar praktische geen particulieren initiatieven?

Groet Pel.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Om antwoord op je vraag te geven, ik ben geen professioneel houtbewerker, ook niet qua afwerking vaak. Ik kan (vind ik zelf) deftig timmeren, voor meubelmaken werk ik vaak net niet netjes genoeg. Maar dat mag de pret niet drukken!

Qua kennis heb ik veel van m'n vader geleerd en door proberen (en falen), aangevuld met YouTube. Ik heb het voordeel dat als ik een techniek zie, dat ik 'm vaak ook vlot begrijp en onder de knie heb. Een cursus houtbewerking staat nog wel op de planning. :D
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Momenteel hebben we er terug een leerkracht (AD interim) bijgekregen.
Met hem 'klikt' het veel beter, hij is zeer gepassioneerd door hout en dat merk je ook aan zijn uitleg.
Aan de laatste 2 lessen met hem erbij heb ik het gevoel dat ik al meer te bijgeleerd heb tov de rest van het jaar.
Ik wil hiermee geen kwaad spreken over de andere leerkracht, hij doet alleen maar zijn best en hij had zo'n grote groep ook niet verwacht.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Bram en Pel; al zijn de mogelijkheden om les te krijgen in Nederland wat uitgebreider, toch valt het hier ook we mee.
Misschien een kwestie van het gras is groener bij de buren maar ik heb het idee dat het beroep in de UK en in de States beter staat aangeschreven en er dus ook meer scholingsmogelijkheden zijn.
Een opleiding tot cabinetmaker vindt je niet in Nederland, het enigste uitgebreide is dacht ik het hout- en meubileringscollege en dan heb je het meteen wel gehad ook.
Wat dat betreft was de cursus die ik kon volgen in Schoorl ook een uitzondering en heb ik nog geluk gehad om het maar zo te zeggen.

Ik wilde jullie beiden met een stuk tekst van jullie beantwoorden in één bericht maar dit lukte me niet, te lang geleden alweer dat ik dat heb gedaan, een beetje vergeten dus.
Kan iemand me even helpen herinneren hoe ik een stuk tekst kan aanhalen met zo'n belijning er omheen en dat van meerdere mensen in één bericht?
Ik probeerde het met plaats wikkels maar dan zie je alleen quote verschijnen en met multiciteren kreeg ik ook niet de tekst van de anderen in dit bericht.
 
P

Pel

Guest
Nou Willem, ik heb eens gegoogeld, en vind toch redelijk wat particulieren meubelmakers die je het vak via een cursus willen bij brengen. Natuurlijk kan ik niet inschatten wat iedere cursus de studenten op het ambachtelijk vakgebied bijbrengt, maar sommige sites zien er toch veel belovend uit. Ook ligt het er maar net aan voor iemand die zich aanmeld, wat hij zelf aan vakkennis mee brengt, maar er zijn zo te zien mogelijkheden genoeg. Natuurlijk lopen wij kilometers achter wat betreft meubelmaken op de Uk en Amerika, maar daar is de traditie in die landen daar ook naar. In Nederland hebben wij denk ik geen traditie in het fijne hout bewerken zoals dat in Engeland met hun koloniën wel altijd was. Maar ik kan het mis hebben, wij zijn van huis uit goed geweest met molens in velerlei uitvoeringen. Daar komt bij, je kunt nog zoveel opleiding hebben gehad, je zult het vak toch in de praktijk bij een baas moeten leren.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ja Pel, deels ben ik het wel met je eens, molens en dat soort zaken daar zijn we in Nederland goed in en het fijnere werk is hier een beetje ondergeschoven kindje, dat doen vooral de liefhebbers.
Dat leer je ook niet bij een baas, bij een baas leer je toch meer de praktijk want tijd is geld toch?
Ik denk dat je als je hier een goede basisopleiding volgt dat het voor de rest toch vooral uit jezelf moet komen en dat kan natuurlijk.
Als je ziet wat sommige hobbyisten maken dan is talent en doorzettingsvermogen toch vooral de factor die bepaalt wat je gaat maken.
Als je soms ziet wat die mensen in Fine Woodworking op de showpagina maken terwijl het gewoon hun hobby is, dat is toch echt talent net als een aantal hier op dit forum trouwens.
Een goed tafelblad verlijmen is de meesten wel toevertrouwd maar een verfijnd ontwerp en ingenieuze houtverbindingen is een ander verhaal en dat moet je ook willen natuurlijk.
Het valt me trouwens mee als je zegt dat hier een behoorlijke keuze is want het meeste wat ik tegenkom zijn toch vooral de algemene cursussen en cursussen omgaan met machines en soms een cursus Japanse verbindingen maar dat zijn uitzonderingen.
Misschien is wat dat betreft het aanbod de laatste jaren wel gegroeid?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.