Houtbewerking, hoe begonnen?

P

Pel

Guest
Het is m.i. fout gegaan toen de Mammoetwet in werking is getreden Willem, toen is het met het onderwijs in Nederland zienderogen hard achteruit gegaan. Daar kwam nog bij dat de leerlingen de meester met zijn voornaam mochten gaan noemen, zo van, hé Jan of Karel, kun je effe kijken hoe ik dit mot make. Met het gevolg dat er veel drop ouds waren die hun studie niet af maakte, en maar wat gingen rond hangen. Ik was met 16 jaar aan het werk, en heb het geluk gehad dat ik nog met een goede leermeester (oudere vakman) heb gewerkt die zijn vak verstond. Ik ben het met je eens dat er tegenwoordig hobbyisten zijn die heel mooie dingen maken, omdat ze fanatiek hun hobby uitoefenen, en perfectionisten zijn die soms hun inspiratie van internet afhalen. Maar alle hoop is nog niet verloren Willem, het vak houtbewerken is steeds populairder aan het worden. Zoals dat ontwerp van die stoel, ik weet niet meer welk draadje dat was, maar ik heb het met verbazing en verwondering gevolgd, dat zijn de krenten in de pap.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Of het aan de mammoetwet ligt weet ik niet Pel.
Feit is wel dat de oude lts er niet meer is dus het is wel verandert ja.
Aan de andere kant kijkt men in het onderwijs vooral naar wat de markt vraagt dus veelal produktie gericht om het maar zo te zeggen.
We hebben hier ook geen blad over meubelmaken terwijl in de Uk en de States er meerdere bladen zijn.
Daar kan je dan ook een cursus cabinetmaking volgen en hier bestaat dat niet.
Er is hier minder markt voor en weinig traditie zoals je al eerder opmerkte.
Als je hier bijv bij van Til een ouderwetse bibliotheekwand wil kopen dan is dat Engels fabrikaat.
Ook zag ik wel 'ns een serie meubels in taxushout en ook dat kwam uit de UK, dit zegt wel genoeg denk ik.
Meubels met intarsia inleg werden gemaakt in Italië herinner ik me nog wel.
We hadden hier een fabriek van Schuitema, dat was één van de weinige die traditionele meubelen maakte en ook die is een aantal jaren geleden failliet gegaan helaas want ze maakten prachtige dingen.
Ook in het torentje van de minister president staat zo'n serie van Schuitema, in Den Haag weten ze het op waarde te schatten.
Al het bijzondere komt uit het buitenland of wordt hier gemaakt door kleine zelfstandigen, éénmansbedrijfjes die zich toeleggen op handgemaakte meubels.
Deels heeft het ook te maken met het gegeven dat er in de UK en de States een grotere elite is die het geld heeft en het ook wil uitgeven aan dat soort zaken, dat scheelt natuurlijk ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.