Buurtproject Bomen naar picknickbank

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Na twee keer diefstal van hout in totaal 2,5 kuub was ik er helemaal klaar mee. Achter de schermen is er nog actie om het terug te krijgen maar eerlijk gezegd verwacht ik het niet meer. Nu twee weken achter elkaar via de plaatselijke krantjes publiciteit gezocht. NU weet de hele stad dat we met HaBuur en eerlijk hout bezig zijn. Gelijk iedereen maar even gevraagd om zaterdag de 28 mei te helpen met de banken in elkaar te zetten. Hopelijk heeft nu niemand meer lef hout mee te nemen.

Van de week even een mal gemaakt om de onderstellen in elkaar te bouten. De grijze blokken kunnen gedraaid worden zodat de boorgaten links en recht gelijk zitten. Heb in de underlayment plaat 70 mm gaten geboord. Hier in kunnen we de moer op de bout zetten een aandraaien in de mal. Tussen elke verbinding "Old scool" kramplaten van 48 mm er tussen gedaan. Slotboutjes van 10x110. Onderste gaan we een mooi dopmoertje opdoen. Buitenzijde en bovenzijde balken worden met wiggen tegen de aanslag gedrukt. Hoe breed het hout ook is dat is de maat.

Picknickbank frame mal.jpg

Eerste bank even provisorisch met wat lijmklemmetjes in elkaar gezet.

IMG_0007.jpg

O de kantjes zaag heeft het met drie balken begeven. in totaal 30 meter lukte en daarna was het toch te veel blik en te weinig stevigheid. Vanmorgen twee gaatjes in de grote cirkelzaag geboord en een plankje onder geschroefd. Fluit er over. Jammer want nu moet ik zelf alle kantjes doen met een zaagmachine van 3,5 kilo. Spierpijn zondag gegarandeerd. Foto volgt...........


Al het rest hout wat nog een beetje bruikbaar was tot deco huisjes gezaagd om nog te verkopen. Kruiwagen vol en als er geen belangstelling voor is wordt het brandhout.

IMG_0002.jpg

De eerste gezaagd met een blad met veels te veel tanden en te kleine tandholtes. Was niet door te komen. Later naar 20 tanden widia en die vloog er door. Mist allen wat diameter zodat je net de laatste millimeter niet door zaagt. Heb nog 4 mm trespa liggen met wat dubbel zijdig tape lost dat ooit ook wel op.

IMG_0002.jpg

Gister nog een anderhalve kuub lompe blokken rest hout kunnen verkopen aan een liefhebber van haardhout. Weer een zorg minder. Volgende week de input kraan een beetje dichtdraaien.

Hopelijk morgen nog even tijd om eind van de middag nog even naar Zwolle te rijden. Is een thuis wedstrijd tien hele minuutjes rijden.
 
Laatst bewerkt:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wat ellendig! Kan ik zo slecht tegen, lui die je andermans spullen onrechtmatig toe-eigenen.
Bah!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ben je niet bang dat straks complete banken pikken ?
ik zou er toch iets van een brandmerk in maken

In elke bank wordt twee keer "HaBuur" gefreesd. We hebben een mal gemaakt en met bovenfrees met daaronder een kopieer ring 10 mm en frees 6 mm zit het er zo in.

Buiten dat het is niet een tafeltje wat je even zo mee neemt. We gaan het testen vandaag maar vier sterke kerels heb je denk ik wel nodig. Bladen en Essen zittingen 50x150 totaal 30 meter en Robinia frame 50x100 totaal een kleine 10 meter. En dan hebben we nog een kilo aan kramplaten, slotbouten, moeren en ringen.

HaBUur is in deze kleine stad een begrip. En brandstichting denk ik ook niet want de jeugd helpt mee. Als de banken in elkaar zitten zie ik geen spoken meer dat ze nog meer jatten.


IMG_0005-008.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah dat klinkt goed
Waar ga je dat HaBuur plaatsen, op het zitvlak lijkt me niet prettig met een zomers/dun broekje aan, blad lijkt me onhandig, blijft veel troep in zitten !?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ah dat klinkt goed
Waar ga je dat HaBuur plaatsen, op het zitvlak lijkt me niet prettig met een zomers/dun broekje aan, blad lijkt me onhandig, blijft veel troep in zitten !?

We hebben een tijdje een balk met tekst neergelegd op de stapel hout. Nou krijg je twee bank regels en in de buitenste gaat de tekst komen. Bij testen bleek het wel mee te vallen met het voelen. Dit is nog een animatie plaatje van de eerste presentatie bij de gemeente eind vorig jaar. Inmiddels is het "maar" een drie meter bank en niet meer volle delen hout.

Picknickbank Ha Buur.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_0007.jpg
    IMG_0007.jpg
    101,4 KB · Weergaven: 381

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Afgelopen zaterdag vier banken in elkaar kunnen zetten. Zittingen en afwerking moet nog gaan gebeuren maar de vorm zit er helemaal is. Buurt tevreden met hoever we zijn gekomen.

IMG_0002-009.jpg

Frames (Robinia) staan 2,2 meter uit elkaar met een overstek van 40 cm kom je op 3 meter picknickbank.

IMG_0003-009.jpg

De slotboutjes te kort ingekocht dus die mogen we allemaal nog even gaan vervangen voor langere.

IMG_0004-009.jpg

In de midden een extra 5x5 cm regeltje om balken van het blad (essen) een beetje recht te houden. Inclusief dopmoer......

IMG_0005-009.jpg

Frame met dopmoeren............

IMG_0006-008.jpg

Voor het boren van de gaatjes 11 mm door het blad en de regel er onder malletje van 36 mm underlayment. Om in lijn en haaks en recht door het hout te boren.

IMG_0007-008.jpg

Maar als je dan er langs kijkt staan de kopjes ook allemaal netjes in lijn

IMG_0008-007.jpg

Ondertussen schiet het ook op met de nieuwe paaltjes de geschild worden voor rond de zit/speelboom.

IMG_0001-010.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Zie net dat ik alleen de tekening van de mal heb geplaatst en geen foto van de werkelijke mal. Onder de slotbout grote gaten waardoor je in de mal al de moeren aan kan draaien. Oja kram/buldog platen in elke verbinding.

IMG_20160528_143012.jpg

En als ze er uit komen zijn ze superstrak aan de maat.

IMG_20160528_142723.jpg

Vooruit nog eentje dan van mijzelf. Aan het lijntje gehouden door een buurvrouw. :rolleyes:

me jpajs.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat begint er goed uit te zien Jeroen! Laat die zomer maar komen. Dat wordt vast gezellig daar in het hoofd van Overijssel!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Jeroen, kan me voorstellen dat als alles helemaal klaar is dat het daar nog lekker druk gaat worden van de zomer.
Mensen lekker aan de picknick en een beetje socializen met elkaar, perfekt zo.
Kan me voorstellen dat het mooi bijdraagt aan het buurtgevoel.
Leuk hoor!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Inmiddels onze eigen vier banken in elkaar.

IMG-20160629-WA0004[1].jpg

Gaan er nu drie gebruiken voor de zithoek

20160622_110529[1].jpg

Daarmee komt er één picknickbank te koop om het project te financieren.

Uiteindelijk wil ik het er zo uit laten zien over een paar jaar.

20160609120029[1].jpgPicknickbank_3_mtr_rondzit[1].jpg

Het infrezen van de letters "HaBuur" met 10 mm kopieerring en zes mm frees.

20160622_103650[1].jpgIMG-20160622-WA0001[1].jpg

Tijdens het boren van de gaten door het Essen en Robinia viel mij alle kleurtjes op van het hout.

20160618_105521[1].jpg

Inmiddels hebben we bij de gemeente een hek gekregen voor het project 30/32. Wel even zelf ophalen en plaatsen. Voor de inrichting moeten we nog even bedenken wat we met de restanten van het hout aan meubilair kunnen maken. Van de aannemer al trottoirtegels gekregen en stoep randen. Beuken haag en gras moeten we zelf regelen.

afbeeldingen totaal hekwerk (649).jpg
Perceel tekening 30_32 Ha Buur.jpg

Inmiddels is de water overlast al wat minder geworden. Na vier keer begon het toch wel een beetje te irriteren.

IMG_0043-001.jpg

En zo gaat het steeds verder want de achterpaden / achterom is ook hard nodig toe aan onderhoud. Eigendom van zestien eigenaren en voor de gemeente alleen maar belangrijk voor de afvoer van regen water. Maar gemeente is geen eigenaar van de grond. Dus met de grootste eigenaar welke de woningstichting is nu contact over hoe we het gaan aan pakken. Na maanden van overleg lijkt ook hier eindelijk schot in te zitten.

IMG_0017-008.jpg

En ooit begon het met overleg en presentatie van wat plaatjes op het gemeente huis in november 2014. Begin 2015 kreeg het project de naam "HaBuur". En uiteindelijk ook een doel om de buren te verbinden met elkaar. En dat allemaal omdat er een paar bomen werden, begin dit jaar, gekapt ten behoeve van het rioleringsproject.

IMG_0005-014.jpg

Er moeten nu nog twee banken voor een buurtstraat in elkaar gezet worden. De zit/speelboom nog in een laag van Denneschors gelegd worden. Week 34 word er begonnen volgens de planning aan het herbestraten van de straat. In het najaar hoop ik vier beloofde dakplatanen te krijgen van de gemeente. Ook in het najaar een hoogstamfruitboomgaard die op verzoek van een deel van de bewoners wordt gepland op een deel van het grasveld. Hiervoor krijgen we steun van Landschap Overijssel. Die niet alleen kennis levert maar ook aankoop advies en onderhoud advies gaat geven komende jaren. In het knotseizoen komt er nog een vlechthutje. En nog heel veel overleg en actie voordat alles eindelijk klaar is.
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Dat ik hier niets post is niet omdat HaBuur op zijn gat ligt nee absoluut niet. Erg druk met touwtjes aan de achterzijde strak te trekken om dingen voor elkaar te krijgen.

In het hele HaBuur een project 30-32. Een lapje niemandsland wat van de gemeente is. En de buurt gebruikt het in het verleden om groen en tuinafval te storten. In de hele planning van de buurt was de gemeente dit stukje grond even vergeten. Voor HABuur een kans om er wat mee te doen. Op voorwaarde dat de gemeente ons 21 meter hek zou geven. Maanden bleef dit stukje project liggen en kwam het maar niet van de grond. Uiteindelijk bij de gemeente het beloofde hek voor elkaar gekregen. Tweede hands, zelf ophalen en ook nog plaatsen. Vooruit het onderste uit de kan halen doen we op anderen projecten wel.

Perceel tekening 30_32 III.jpg

IMG-20160725-WA0000.jpg

De boom staat er al alleen de wortels liggen te hoog ten opzichte van het maaiveld. Dus nu met stoeptegels een bank uitgedacht zodat we een straks een prachtig zitje hebben rond de boom. Gaat maar om 300 stoep tegels die we gaan verlijmen en afvoegen. Aan de bovenzijde nog even een keurig stukje hout waarop je uiteindelijk kan zitten.

Boombak aanzicht doorsnede.jpg

Al een tijdje was ik aan het broeden op nog wat leuke en spannende elementen in de straat. Afgelopen weekend zag ik een blok hout en het kreeg vorm in mijn gedachte. Dus vanaf heden hebben we een HaBuur schatkist.

IMG_0008-001.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Mooi dat lederen scharnier . heb je nog meer foto's ?

Gr Edwin

Sorry even geen tijd om om foto's te maken. Hopelijk maak ik het hiermee een beetje goed.

Leer om koperbuisje gevouwen en vast gelijmd met contactlijm.

IMG_0020-001.jpg

Plakte niet helemaal lekker dus voor sier en afwerking even een leren veter er door geworsteld.

IMG_0022.jpg

Leer gebruikt van een oude schooltas. Mooi dik leer en recht.

IMG_0021.jpg

Nog even een boven aanzicht met de gefreesde letters.

IMG_0023.jpg

En nog even de perfecte zijkant en de deksel.

IMG_0024.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Voor de FOKers onders ons die hebben het al gezien. De basis voor de stenen bank is af.

Boombak aanzicht.jpg

Halverwege gaat het steeds beter met het stellen van de tegels. Alle tegels basis en rechtopstaand gelijmd met Illbruck PU 700 Steenlijm. Bewust achter begonnen zodat het begin niet echt te zien is. Hierin zitten ook wel wat foutjes en blunders. Eén tegel lag te hoog omdat er iets onder lag. Met het uithalen van die tegel moest ik werkelijk de hele tegel slopen.

20161007_092349.jpg

En na ongeveer driehonderd tegels kwam ik perfekt uit met een hele tegel. Aanvullen van de grond gebeurt onder het toeziend oog van een hovenier.

IMG-20161007-WA0009.jpg

En er zijn al weer nieuwe ideeen gegroeid.............

Perceel tekening 30_32.jpg

Op Fok forum werd geopperd dat de boom een Spaanse Aak (Veldesdoorn) is of een Esdoorn

IMG_0003-004.jpg

Even wat blaadjes onder de scanner gelegd.

Esdoorn Spaanse Aak.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mooi project Jeroen, volgens mij kijken we in Nederland te vaak naar de overheid. Zoals jullie het doen lijkt mij een mooie tussenvorm. Alles laten betalen en uitvoeren is simpelweg onbetaalbaar. En ik schat in dat jullie als buurt ook nog keer heel zuinig zijn op de banken en de sociale controle hoog zal zijn.

Kortom top!!

En ook nog eens mooi uitgevoerd kwa stijl en houtwerk...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.