Buurtproject Bomen naar picknickbank

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.276
215
't hoofd van Overijssel
Negen bomen kwijt die er voor zorgen dat we een prettige leef omgeving hebben. Negen bomen die vervangen moeten worden. Met alle bewoners een discussie aangaan krijg je heel veel ideeën. Maar uit onverwachte hoek komen soms ook verrassingen naar voren. Gemeente blijkt nog een zestal platanen in opslag te hebben staan. Na twee weken zoeken naar de juiste persoon blijken de twee jongste nog gebruikt te gaan worden. Dus zes minus twee is vier platanen. Maar ja weet wel veel van het hout maar niet van het stadium er voor. Dus mijn vraag welke lijken gezond en vitaal genoeg om komende week verplaatst te worden.

IMG_20160322_091544.jpg
IMG_20160322_091621.jpg
IMG_20160322_091714.jpg
 
Dakplataan is best sterk. Als er geen vreemde wonden in de bast aanwezig zijn, lijken ze mij allemaal wel in redelijke staat. De hoeveelheid scheuten in de kroon zegt wel wat over het afgelopen groeiseizoen, als de scheuten kort en gedrongen zijn, hebben ze het zwaar gehad.
Tip, gebruik bij het aanplanten een bodemverbeteraar of aanplantgrond (bijvoorbeeld DCM Vivimus), de plant heeft toch een beetje voeding nodig na het verplanten. Hoe sneller ze aanslaan in het begin, hoe beter ze het volhouden in de tijd.

Verder een leuk project, ik volg het stilletjes :p
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.276
215
't hoofd van Overijssel
Even wat betere foto's voor mijzelf gemaakt van de dakplanten. In de dikste steekt nog een prachtige houtschroefje met gleufje. Het liefst krijg ik nummer 1, 2 en 4. Drie vind ik niet mooi genoeg, je wordt nog kieskeurig als je wat krijgt. :) Gemeentje wou er nog zelf twee gebruiken.

IMG_0001-006.jpg

Nummer één.

IMG_0002-006.jpg

Nummer twee.

IMG_0003-005.jpg

Nummer drie

IMG_0004-004.jpg

Nummer vier, de dikke

IMG_0005-003.jpg

nummer vijf

IMG_0006-001.jpg

Nummer zes

IMG_0007-001.jpg

Gister even het hele plan in sketchup uitgewerkt. De bodem is een PDF van de gemeente met exacte locatatie van alle bomen en struiken. Kruisjes zijn de bomen die weg gehaald zijn.

Picknick bank locatie.jpg

En de prachtige speelboom zoals die er nu bij ligt. Inmiddels door de kids ingewijd met stoepkrijt en heel veel liefde.

IMG_0005-003.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.406
675
Emst
Vanaf de foto vertrouw ik 1 niet helemaal, er zit wel erg weinig schot op.
Zijn de bomen 2 4 5 een optie voor je?
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.276
215
't hoofd van Overijssel
Inmiddels is mijn privé project aan het groeien naar een buurtproject. Dat was ook mijn opzet om het met elkaar te doen. Voor een wilgentenen hutje lukte het niet om nog verse wilgentenen te krijgen. Dus uitgesteld tot het najaar. Dan gaan we samen met de buurt wilgen knotten om de wilgentenen te oogsten. De buurkinderen willen een boomhut maar dat krijgen we niet voor elkaar. Dus met ze gepraat en we gaan tekeningen maken voor een wilgentenenhutje wat we al in de planning hebben. We zijn bijna klaar met het schillen van de zit-speelboom. Van de week hoop ik de laatste stukjes schors er af te krijgen.

IMG_0001-038.jpg

Op dit moment zijn ze bezig een gescheiden riolerings systeem aan te leggen. Afgelopen weekend waren er vijf huis aansluitingen gewoon niet aan gesloten op de riolering. Gelukkig was de kuil groot en kon het vrij weg lopen in het zand. Jammer dat ik jullie niet kan laten ruiken hoe het stonk..............

Het is zo jammer dat het hele project uit zijn jasje aan het groeien is. Het is niet allen maar bomen en er een speel-zitboom en picknickbanken van maken. Inmiddels is het ook politiek, werkvoorbereiding, onderhandelen en nog heel veel meer zaken die de nodige aandacht nodig hebben. En jammer genoeg lukt het niet om alles uit handen te geven.

Paar weken terug een verzoek van de gemeente voor een interview over ons buurt project "Ha Buur". Als ik ergens een hekel aan heb, is het interviews. Gelukkig zijn andere mensen in de straat die het prachtig vinden. Dus iemand van de oude garde bereid gevonden die taak op zich te nemen. En ik moet zeggen een zeer goede keus.

interview Bomen over de Ruitentsraat klein 800.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Jeroen, zo'n interview al hou je er niet van is wel belangrijk.
Dan kan de gemeente goede sier maken met dit project en wordt het voor jullie weer makkelijker om subsidie voor het een en ander te krijgen.:)
Ik had trouwens niet gedacht dat in Nederland gewoon in een woonwijk woningen niet aangesloten zouden zijn op de riolering, het lijkt wel 80 jaar terug in de tijd.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ja, proces is heel belangrijk voor de gemeente. Als het proces goed is verlopen, dan is het project voor de gemeente geslaagd, onafhankelijk van het feitelijke resultaat!

Maar euhm, valt Hasselt al onder de kop van Overijssel?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.276
215
't hoofd van Overijssel
Ik had trouwens niet gedacht dat in Nederland gewoon in een woonwijk woningen niet aangesloten zouden zijn op de riolering, het lijkt wel 80 jaar terug in de tijd.

Vandaag is trouwens iedereen weer aangesloten, niet zonder slag of stoot. Vieren halve dag van de riolering af was voor sommige lang genoeg.

Maar euhm, valt Hasselt al onder de kop van Overijssel?

Even wikipedia (niet altijd betrouwbaar) leeg gekopieerd voor je. :rolleyes:

De Kop van Overijssel is een regio in het noordwesten van de Nederlandse provincie Overijssel. Het gebied komt vrijwel overeen met de gemeente Steenwijkerland. Historisch gezien worden ook de gemeenten Kampen, Zwartewaterland en Staphorst tot dit gebied gerekend.

Zwartewaterland
( uitspraak (info / uitleg)) (Nedersaksisch: Zwärtewäterlaand) is een gemeente in de Nederlandse provincie Overijssel, genoemd naar het Zwarte Water. In 2001 zijn de gemeenten Genemuiden, Zwartsluis en Hasselt hierin samengegaan.

Hasselt
is een stad in de gemeente Zwartewaterland in de provincie Overijssel. Hasselt ligt aan het Zwarte Water en de Dedemsvaart. De stad ligt aan de zuidgrens van de landstreek de Kop van Overijssel en aan de noordgrens van de landstreek Salland
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Nou ja zeg, dan vindt ik dat Zwolle er ook onder mag vallen. Hasselt is immers tot een buitenwijk van Zwolle verworden! ;)

Maar goed, alle gekheid op een stokje: bedankt voor deze (historische) les!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.276
215
't hoofd van Overijssel
Nou ja zeg, dan vindt ik dat Zwolle er ook onder mag vallen. Hasselt is immers tot een buitenwijk van Zwolle verworden! ;)

Maar goed, alle gekheid op een stokje: bedankt voor deze (historische) les!

Er zijn gelukkig nog grenzen. Laat die blauw vingers vandaag, 27 april, maar de oranje gekte krijgen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.276
215
't hoofd van Overijssel
Vanmiddag even zitten puzzelen op de afmetingen van de picknickbank. Houtmaat 45x150 (Essen) voor zittingen en blad en voor het onderstel 45x100 (Robinia). Alles wordt gemonteerd met slotbouten. Zittingen kunnen scharnieren, in niet scharnierende verbindingen wil ik een kramplaat leggen en elke verbinding met één slotbout verder verbinden.


Uitslag Picknickbankje met maatvoering.jpg
Picknickbank Ha Buur.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.276
215
't hoofd van Overijssel
Vandaag een dagje zagen met een woodmizer, leuke hobby.

Er zijn nog bomen over, essen en populier. Eén van de essen stammen heeft gaten van boktor, misschien juist interessanter.. Hoop morgen foto's van de stammen er op te kunnen zetten op de verkoop site. Motorzaag mee en even boven Zwolle ophalen tegen betaling van een vrijwillige bijdrage aan het Project "Ha Buur". Doe even een mailtje naar Info(Punt)Jeroen(AD)Gmail.com of en PM als je interesse hebt in en boomstam of een stukje.

Prachtig weer en de stemming kon niet beter. De sfeer zat er goed in en op wat pech met de aanvoer is het allemaal prima gegaan.

IMG_0010-009.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.276
215
't hoofd van Overijssel
Gister avond een baal moment. Kwam er achter dat het haardhout gilde een aantal korte stukken stam geleend heeft voor de kachel. Waren de stammetje die rond de zitboom moesten komen. Dus we kunnen opnieuw beginnen met kaal maken en de schors er af halen. Dader ligt in de buurt van het kerkhof en wordt door de buurt gezocht.............

2d projectie liggende boom met stap stammetjes met schaduw.jpg

Vandaag ook een bekende van ons forum die aankwam rijden voor een klein stammetje. Kleine 40 kilometer weer naar huis.................

IMG_0001-055.jpg

Gister even proefgedraaid met de tekst HaBuur infrezen. Kopieerring 10 mm freesje 8 mm. Alleen 9 mm bouwplex brak aan alle kanten stuk. Dus de u's ontbreken daardoor. Dus maar even op zoek naar een stukje trespa of kwaliteits plex.

IMG_0002-029.jpg
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.406
675
Emst
Het stammetje is nu bij mij thuis, nu verzinnen wat ik ermee ga doen en hoe ik hem van mijn aanhanger krijg.

IMGP0840.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.276
215
't hoofd van Overijssel
Bij meevallers komen ook enorme tegenvaller. Nadat we zaterdag 8 mei al 1 kuub bewerkt hout waren kwijt geraakt aan het haardhout dievengilde bleken ze nog niet genoeg te hebben. Afgelopen pinksterweekend hebben ze ons even brutaal weg 1,5 kuub lichter gemaakt. Gelukkig ging het om rest stukken. Alleen waren deze stukken bedoel voor financiële ondersteuning van het project, en die centen gaan we nu hard missen. Zondagavond weer twee uur bezig geweest met aangifte koffie zetten voor de heren en troosten (Hooikoorts). Dit negatieve hoofdstuk is nu voor mij afgesloten, de heren van de politie lossen het maar op. Ik ga mijn best doen om vooruit kijken en niet meer terug.

Maar uit al het negatieve moet je het positieve halen. Dus komend weekend gaan we de hele stad (7500 inwoners) vragen ons te helpen. Ze leven mee, in alle reacties merken we dat. Dus gaan we als buurt ze vragen ons 28 mei te helpen met onze eerste klusdag. Geen idee hoe men er op reageert maar we wachten vol goede moed af.
Als ik namelijk nog twee weekenden wacht heb ik geen hout meer over. Komende zaterdag gaan we als straat ons voorbereiden op de enorme invasie aan hulp troepen. De lokale radio geeft ons 15 minuten zendtijd om het prachtige verhaal uit te leggen. Gelukkig hoef ik dat zelf niet te doen.

Donderdagavond mijn eerste openbare raadsvergadering. Zaken die we niet voor elkaar krijgen via politieke wegen enige stimulans te geven. Van hout heb ik wel enig verstand, maar politiek. Gelukkig heb ik ook daarin prachtig mens die ons ondersteund. Voor de plaatselijk en regionale krantjes een gediplomeerd journalist die voor ons de teksten schrijft.

De stukken stam om de zit speelboom mogen we weer opnieuw maken. We hebben een prachtig stuk hout liggen met twee takken. Een gaat er af en dan houden we een zitting en rugleuning over. Bovenin komt er een prachtig uitgezaagd kroontje. Verder hebben we nu nog net genoeg hout liggen om de eind streep te halen. Dus weer de mooiste stukken uitzoeken en schillen.

IMG_0002.jpg

Motorzaag kan ik morgen ook weer ophalen. Als troost mijzelf maar een haalmesje kado gedaan van de week. Inmiddels vlijm scherp kunnen we daar mee aan het werk, kan bijna niet wachten.

IMG_0001.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.