Buurtproject Bomen naar picknickbank

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Maar eens iets grotere onderwerpen er in slingeren. Zes jaar geleden kregen we als buurt te horen dat we een gescheiden rioleringsstelsel zouden krijgen. Hemelwater een buis en grijs water een buis. Veel aankondigingen later dat het zou gaan gebeuren later werd eind vorig jaar eindelijk doorgepakt. In het project werden ook wat bomen omgezaagd om ruimte te maken voor parkeervakken. Ook bomen op de grens van een parkeervak zouden worden omgehaald omdat bij het werk de wortels beschadigd zouden worden. Na maanden van overleg heb ik uiteindelijk de gemeente zo ver gekregen dat ik wat mocht doen met de bomen. Op voorwaarde dat het geen speelwerktuigen mochten worden. Deze moeten een keurmerk hebben. Dus uiteindelijk kom je op zitelementen uit.

Maand terug met onze "De Haan" uit Elburg alle 40 bomen die in de wijk stonden een soortnaam gegeven. Onderweg kwam we vier prachtige rechte eiken tegen. Gelukkig zijn die door protest van de buurt behouden gebleven. Dus word het behelpen met Robina's en Acer's. Uiteindelijk 9 bomen voor het project gereserveerd.

Als eerste een Acer uitgezocht die een prachtig zitelement kon worden. Hierop mag door de jeugd helaas niet gespeeld worden. Dat was de een van de voorwaardes (geen speeltoestellen) voor financiële ondersteuning vanuit de gemeente.

IMG_0002-002.jpgIMG_0001.jpg

Heb in Sketchup een 3D plaatje voor de presentatie gemaakt naar de gemeente. In de toekomst een prachtige hang / zit plek voor de jeugd en de bewoners.

Speelboom Ha Buur.jpg

Verder hebben we in samenwerking met Binthout en hun Wood-mizer het plan om zes meter Picknick banken te gaan maken. Hiervoor hebben we twee Robinia's en zes Acer uitgezocht. Maximale zaag capaciteit in de lengte is is zes meter en dus het idee geopperd om picknick banken van die lengte te gaan maken. Even nog niet nadenken over gewichten van vijf centimeter dikke balken die ik wil laten zagen van die stammen.

Picknickbank Ha Buur.jpg

Het hele project heeft de naam "Ha Buur" gekregen. Is niet alleen een ambitieus project in mijn hersens maar ook een manier om met elkaar in de buurt wat saamhorigheid te krijgen.

Graag geen negatieve kritiek en liefst opbouwend advies. Zie de laatste maanden al genoeg bomen op mijn pad. En nu de Acer - zitelement gister is omgezaagd komt pas het besef waar ben ik aan begonnen. Hopelijk komt het buurt gevoel ook werkelijk van de grond en sta ik er niet alleen voor.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Jeroen; mooi dat je zo'n project doet en picknickbanken en een hangplek; daar zal de buurt je dankbaar voor zijn!
Zoals je al zegt is dit een mooie kans om de buurt wat meer bij elkaar te betrekken.
Als advies; je kan beginnen met een inloopavond waarop buurtgenoten het eerste idee kunnen bekijken, daardoor meteen betrokken raken en ideëen kunnen aanbrengen over het een en ander.
Wellicht kan je dan ook een balletje opgooien om een paar klus zaterdagen af te spreken waarbij een aantal vaders in de buurt meedoen om dit project te verwezelijken?
Misschien zit er een kraanmachinist tussen die kan helpen met het spul te plaatsen.
Je kan ook met de bewoners overleggen om elk jaar een buurtfeest te houden op die plek, lekker socializen met elkaar en vraag je subsidie bij de gemeente (wijkopbouw) voor een springkussen voor de kids of misschien willen de winkeliers in de buurt wel bijdragen als hun naam vermeld wordt (sponsering).
Misschien zijn er mensen in de buurt die in een bandje spelen en het leuk vinden om op het feest te spelen?
En misschien wil de gemeente een bijdrage doen door prullenbakken te plaatsen, blijft het netjes ook.
Dit kan je bij ze neer leggen zodra je een beetje struktuur in het plan hebt.
Wellicht dat je ook wat pubers kunt inschakelen die meehelpen met de hangplek.
Dan wordt het echt hun plek en zijn ze er vaak netter op en slopen ze minder.
Wat vroeger bij mij in de buurt ook hielp was een soort bushok achtig iets met een kap zodat de kids ook als het regent een plek hebben ipv ergens voor de winkels te gaan hangen.

Succes ermee Willem
 
Laatst bewerkt:

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Max zaag lengte van 6 meter ?? is het niet beter om dan banken te maken van 5,5 meter. Een beetje overlengte zou mooi zijn!

Verder leuk project!!
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Wat een mooi initiatief Jeroen. Ik sluit me een beetje bij Willem aan: betrek de jeugd er bij. Vooral je eerste plaatje is verdraaid leuk. Het tweede is in mijn ogen erg traditioneel en je kunt je afvragen of dat gebruikt gaat worden (ik zie eerder mensen zitten op een 6 meter lange "gewone" bank). Wellicht met de jeugd een alternatief bedenken al dan niet via een ontwerpwedstrijd?
En mocht de buurt niet willen helpen kun je gewoon een houtdag voor medeforummers organiseren..... altijd prijs!;)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
He jongens bedankt voor de steun, als ik jullie nodig heb weet ik wel waar ik moet zoeken.

November de eerste contacten gelegd met de gemeente. December een besloten facebook pagina gemaakt waarbij 60% van de straat inmiddels is aangesloten. Dus een mooi, snel en open communicatie kanaal. Daarop is in begin december gevraagd ideeën te zetten wat men graag wil zien in de straat. Tja picknickbank werd het meeste genoemd en is ook wel iets wat de buurt verbind.
Tijdens een overleg met de gemeente was men verbaasd dat honden niet werden uitgelaten op ons grasveld. Gelukkig hebben we nog sociale controle daarop. We kunnen elkaar gelukkig daarop nog aanspreken.

Contact met de jeugd is goed en die gaan we er zeker bij betrekken. Van de week bij de acer de jaarringen laten tellen. Kwamen op 37 dus zaten niet ver mis voor een boompje dat in 1970 gepland is. Ook mijn jaar dat ik hier wortel trok als kleine kleuter. Ben net als de bomen groot geworden.

Er komen zeker klus zaterdagen voor de kinderen, buurmannen en ook vrouwen. Waarbij via facebook medewerking word gevraagd. Maar eerst de wood-mizer er door. Ook eens kijken wie via hun werk materialen kunnen regelen met korting.

Vandaag zijn de laatste bomen van mijn project gezaagd. Nog niet gezien omdat het donker was. Dus morgen eerst eens kijken wat de kwaliteit van het hout is.

De emoties in de buurt zijn erg groot omdat er bomen uit hun hart worden gehaald. Je bent 83 en dan zie je een gezonde boom waar je veertig jaar tegen aan hebt gekeken om gaan. Ik kan je vertellen dan vloeien er echte tranen.
Heel jammer dat er dan van de gemeente niemand zich laat zien. Merk bij mij zelf na vier maand onderhandelen en tegen allerlei bomen aan te lopen dat ik mij er bij heb neer gelegd.

Vanmorgen met en hovenier gepraat over herplanten. Niet vruchtdragende appel en peren bomen leek hem wel wat. Misschien wat dakplantanen bij de banken, Komende tijd maar eens goed over nadenken samen met de buurt. We zijn negen levende bomen kwijt geraakt in onze straat. Totaal ongeveer 50 in de hele wijk. Het is erg kaal toen ik er vanmorgen door kwam.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Bomen komen en gaan. Hechten en onthechten.
Het is in ieder geval mooi dat ze in de buurt een herbestemming krijgen.
Bij ons is laatst ook een kaalslag geweest en dat hout ging gewoon door de schredder.
Hoe wordt het hout verdeeld naar ideeën. Ik bedoel is er een zaagplan.
De ene houtsoort is wel geschikt voor buiten en de andere niet.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Bomen komen en gaan. Hechten en onthechten.
Het is in ieder geval mooi dat ze in de buurt een herbestemming krijgen.
Bij ons is laatst ook een kaalslag geweest en dat hout ging gewoon door de schredder.
Hoe wordt het hout verdeeld naar ideeën. Ik bedoel is er een zaagplan.
De ene houtsoort is wel geschikt voor buiten en de andere niet.

"Bomen komen en gaan. Hechten en onthechten." die is mooi die houden we er in.

Zaagplan is heel basic. Vier banken van zes meter verdeeld over drie locaties. Als bij het zagen blijkt dat we zes meter niet halen dan gaan we minimaliseren tot wat wel mogelijk is. De esdoorn voor zittingen en blad. En de robinia's zoveel mogelijk voor de onderstellen. De tapse vorm in de boom zoveel mogelijk in de planken houden. En alles met slotbouten aan elkaar maken. Geen fancy verbindingen maar simpel zodat iedereen er wat mee kan. Mallen om de gaten op de juiste plek te boren. Voorbeelden dat het gewoon niet mis kan gaan. EN ach als het mis gaat heeft iemand een herinnering aan dat verkeerde gaatje.

Hier is ook alles de shredder in gegaan. Prachtig hout waar je nog best wel wat mee kan. Heb een maand terug in twijfel gestaan om hier nog wat stammen te koop aan te bieden. Maar dat was mij een berg hout te veel om te organiseren in het tijdskader wat ik kreeg. Gelukkig is er nog een tweede partij die wat hout heeft overgenomen. Dus niet alles is bio massa geworden gelukkig.

OPzichters.

IMG_0024-007.jpg

Houtjes, zie er nog niet wat in..............


IMG_0001-021.jpgIMG_0002-019.jpg

Dit vind ik zelf wel mooi om te zien.

IMG_0004-016.jpg

Het zit (speel) boompje.

IMG_0005-014.jpg
 
Laatst bewerkt:

dbartling

Nieuw lid
11 feb 2016
2
0
In het Vroesenpark in Rotterdam staan hele leuke tweepersoons-picknicktafels die je kunt combineren tot grotere tafels door ze tegen elkaar te zetten. Het leuke is dat je met z'n tweeën aan een tafel kunt zitten zonder dat je een hele tafel bezet en de tafels dus efficiënt worden gebruikt. Niet iedereen vindt het prettig om bij anderen aan tafel te gaan zitten.

Nu kan ik me voorstellen dat het voor jullie buurtproject juist de bedoeling is om gezellig bij elkaar te zitten, maar ik dacht ik opper het idee even.
Het plaatje is niet heel duidelijk maar geeft wel een idee:
Picknicktafel vroesenpaviljoen.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
In het Vroesenpark in Rotterdam staan hele leuke tweepersoons-picknicktafels die je kunt combineren tot grotere tafels door ze tegen elkaar te zetten. Het leuke is dat je met z'n tweeën aan een tafel kunt zitten zonder dat je een hele tafel bezet en de tafels dus efficiënt worden gebruikt. Niet iedereen vindt het prettig om bij anderen aan tafel te gaan zitten.

Nu kan ik me voorstellen dat het voor jullie buurtproject juist de bedoeling is om gezellig bij elkaar te zitten, maar ik dacht ik opper het idee even.
Het plaatje is niet heel duidelijk maar geeft wel een idee:

Elk idee is waardevol en bruikbaar. Heb ook wel gelopen met het idee van kleinere meubels. Voordeel van lomp en onbenullig is dat het niet verplaatsbaar is en vandalisme bestendiger. Zoals ik eerder schreef is het uitgangspunt zes meter banken. Maar als er tijdens het maken bruikbare en waardevolle ideeën opdoemen dan gaan we met de stroom mee.

Het is wel leuk te zien dat de buurt enthousiast raakt en mee werkt. Afgelopen tijd alleen via facebook gecommuniceerd. Nu we bezig zijn in de straat komen de ouderen ook vragen stellen. Als ze merken dat er een visie en een idee achter zitten vinden ze het wel heel leuk. De verhalen over de droge zomer in 1970 kennen meer ouderen blijkt.

Afgelopen twee dagen zijn we bezig geweest met schillen. Vanmorgen even met de knetterbijl er vorm aan proberen te geven.

IMG_0005.jpgIMG_0004.jpgIMG_0003.jpgIMG_0002.jpgIMG_0001.jpg

Vanmiddag een rondje met de hovenier van de gemeente. Heb mijn zinnen gezet op een paar oudere dakplantanen die bij de gemeente in opslag staan. Gelijk maar eens bespreken waar alles op ons grasveld moet komen staan. Ach wat steun vanuit alle hoeken bij de gemeente is nooit verkeerd.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
In het Vroesenpark in Rotterdam staan hele leuke tweepersoons-picknicktafels die je kunt combineren tot grotere tafels door ze tegen elkaar te zetten. Het leuke is dat je met z'n tweeën aan een tafel kunt zitten zonder dat je een hele tafel bezet en de tafels dus efficiënt worden gebruikt. Niet iedereen vindt het prettig om bij anderen aan tafel te gaan zitten.

Nu kan ik me voorstellen dat het voor jullie buurtproject juist de bedoeling is om gezellig bij elkaar te zitten, maar ik dacht ik opper het idee even.
Het plaatje is niet heel duidelijk maar geeft wel een idee:
Bekijk bijlage 44670

Het valt me mee dat tweepersoons picknickbanken die je even makkelijk verzet er nog steeds staan, zeker in grotere steden.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.406
675
Emst
Je loopt een kans dat ze er een heel eind mee aan de haal gaan.
Stel je voor, een groep jonge kerels met wat drank op en baldadig.
Die lopen zo met tweepersoons picknickbank een eind weg en jij mag zorgen dat hij weer terugkomt.
 

dbartling

Nieuw lid
11 feb 2016
2
0
Bij mijn weten gaan ze 's nachts achter slot en grendel. Ze staan bij een soort paviljoen met horeca.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.