Speakers reparatie

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Een goede dac hoeft niet zo duur te zijn Raymond.
Ik weet niet waar je het voor nodig hebt maar toen ik op de laptop af en toe internet radio wilde horen laat ik het gewoon streamen naar m'n versterker via een bluetooth hifiadapter van philips.
Als je draadloos handig vindt dan kan ik je uit eigen ervaring deze aanraden.
De kwaliteit heeft me echt verrast en je sluit 'm aan met 2 tulp stekkers of een mini stereoplug op je versterker, net wat je voorkeur is, kostte maar 35 euro. http://www.philips.nl/c-p/AEA2000_12/-
En als je hoe dan ook toch bedraad wilt; er is zat keuze vanaf een paar tientjes.

Ik heb er nu eentje van Inakustik tussen de tv en versterker zitten.
Maar die Phillips ziet er ook goed uit, zeker voor dat geld.
Het is voor mij de weg die ik op wil gaan. In de afgelopen 20 jaar heb ik geleerd dat al het digitale spul na 6 jaar niet meer werkt, terwijl analoog spul altijd door blijft gaan en eenvoudig te repareren is.
Mijn ouders hebben een tv van 6 jaar oud, en nu werken de apps (internet e.d.) al niet meer. Worden niet meer ondersteund.
Dat zal je straks ook zien met al die recievers, die versterken over 6 jaar nog wel, maar streamen of usb of Spottify doet het niet meer.
Dan moet je een voor 80% werkend apparaat weg gooien omdat 20% niet meer ondersteund wordt.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Audio is een hele leuke hobby en analoog blijft gewoon wat er verouderd zijn de elko's.
Van de raspberry's heb ik er een aantal in gebruik alleen voor audio streamen vanaf mijn NAS via Logitech media server, wil je er beter geluid uit koppel je er een dac achter bv een hifiberry dac een goedkope oplossing met een goede kwaliteit.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Zo, we zijn een maand verder en ik heb eindelijk wat tijd gehad om de speakers af te maken.

De volgende stap was het maken van de frontjes.
Deze heb ik uitgetekend en uitgezaagd op de figuurzaagmachine.
2016-04-13 20.43.07.jpg
2016-04-13 20.43.10.jpg
Deze zijn gemaakt van 10mm berken multiplex.

Vervolgens de positie van de nippies bepaald. (Dat zijn de pennetjes om het frontje vast te klikken).
2016-04-19 22.56.32.jpg
Hier eerst een 1,5mm gaatje doorheen geboord en deze gebruikt om de juiste positie op de speaker te bepalen.
En toen de gaten geboord. Uit de hand en op goed geluk.
Het is in kops hout, dus er is altijd een kans dat de boor wegloopt. En dat is dan ook gebeurt, maar dat heb ik opgelost door die ene nippie er in te lijmen. De rest zit zonder lijm vast genoeg.
2016-04-19 22.56.23.jpg

Vervolgens de voor en achterkant nog eens goed in de grondverf gezet en het originele typeplaatje afgeplakt.
Ondanks de beschadigingen wil ik die wel behouden.
2016-04-20 18.51.24.jpg
2016-04-19 23.06.51.jpg

Daarna alles zwart geverfd.
Bekijk bijlage 48160
2016-04-22 09.32.23.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Na het zwart heb ik het houtwerk in de twee componenten parketlak gezet. De lak van Rigostep DUO Matt.
In totaal drie lagen en tussen elke laag geschuurd zodat het een strakke dekking zou krijgen.
2016-04-22 09.32.35.jpg

Daarna kon alles gemonteerd worden!! :D
2016-05-05 21.26.25.jpg
2016-05-05 21.26.28.jpg
Van alle draadjes heb ik de oude uiteinden geknipt en opnieuw gesoldeerd.
De witte spikkeltjes van de tijd dat ze op mijn kluszolder stonden krijg ik er helaas niet af.

Ik heb er ook nieuwe terminals op gezet. De oude waren van die knijpertjes.Die waren niet zo best meer.
2016-05-05 21.35.52.jpg
En die vergulde zien er ook mooier uit.

Vervolgens waren de frontjes aan de beurt.
Het speakerdoek heb ik er met Bison Tix op gelijmd.
2016-05-05 21.47.24.jpg

En nieuwe dopjes onder de speakers.
2016-05-07 21.32.36.jpg

De vrouwtjes van de nippies er in.
2016-05-07 21.32.51.jpg
2016-03-05 14.47.19.jpg

Ik wilde de oude logo's er weer op hebben, dat lijkt me wel zo netjes. Tenslotte zijn het nog steeds Magnats.
En het staat ook wel mooi.
2016-05-07 22.08.49.jpg
Ik heb ze voorzichtig van de oude metalen frontjes af gedrukt en op de nieuwe frontjes geplakt.
De originele 30 jaar oude lijm achterop de plaatjes plakt nog genoeg om ze op de nieuwe frontjes te plakken.
2016-05-07 22.08.57.jpg

Het uiteindelijke resultaat:
2016-05-07 22.10.00.jpg

En op hun plaats in de woonkamer.
2016-05-08 09.59.11.jpg

2016-05-08 10.00.07.jpg
2016-05-08 10.00.40.jpg
2016-05-08 10.00.20.jpg
2016-05-08 10.07.22.jpg

Al met een een hele leuke klus om te doen. En ook weer dingen geleerd.
En ze doen het weer perfect!!

Ik zal er binnenkort nog een filmpje van maken.

Groeten, Raymond
 
P

Pel

Guest
Hele mooie speakers geworden Raymond, zo vind je ze zelf in de betere hifi winkel niet, is het geluid nu anders als voorheen?

Groet Pel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat het geluid niet heel anders is, behalve dat voor de reparatie er een kraakje in zat vanwege die gescheurde ringen.
Maar het is alweer een tijd geleden dat ik ze gebruikt had, en dat was op een eveneens 30 jaar oude Technics versterker. Nu hangen ze aan een nieuwe Onkyo.

Maar het geluid is prachtig! Ik zit nu met volle teugen te genieten. Zelfs het songfestival klinkt beter!! ;) :p
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Leuk project! Ik heb zelf al 2 sansui SP-Z66 aangeschaft om ongeveer hetzelfde te doen, maar dan volledige nieuwe kasten. Dat kan ook nog een flinke zoektocht worden naar klankbeeld, want daar zijn vele aspecten mee verbonden, waaronder isolatie, hardheid materiaal etc. Hoe is bij jou het klankbeeld? Heb je nog een referentie van het oude geluid? Speel je nu graag muziek af of zet je hem snel(ler) uit?

voor de freaks: er zijn vele grote kasten die voor weinig te koop zijn, voor onderdelen voor zelfbouw een goede zaak! Zoals dali een meer dan goed merk is en veel aangeboden wordt (want vrouwlief wil geen grote stereo opstelling meer, maar kleine surround of stereo)

- - - Updated - - -

Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat het geluid niet heel anders is, behalve dat voor de reparatie er een kraakje in zat vanwege die gescheurde ringen.
Maar het is alweer een tijd geleden dat ik ze gebruikt had, en dat was op een eveneens 30 jaar oude Technics versterker. Nu hangen ze aan een nieuwe Onkyo.

Maar het geluid is prachtig! Ik zit nu met volle teugen te genieten. Zelfs het songfestival klinkt beter!! ;) :p

klankbeeld is dus OK ;)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Mooi eindresultaat hoor. Daar ga je nog jaren plezier van hebben.

En als ze uiteindelijk hebben afgedaan in de woonkamer, zijn ze nog altijd prachtig voor in de houtwerkplaats:D
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Raymond, ze zien er super uit hoor, mooi zeg!
Zoals ik al eerder had gemeld; ik heb nog steeds oude Magnats die staan te spelen maar ik vind die van jou nu mooier dan die van mij, dat zijn van die donkere kasten.
Leuk dat je zo'n oud merk wat niet meer bestaat weer nieuw leven inblaast, compleet met de plaatjes erop.
Ik wens je heel veel luisterplezier met je speakers en je nieuwe Onkyo versterker!
Nu kan je tenminste goed horen of Douwe bob wel zuiver zingt op zaterdag.;)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Het resultaat mag er zijn en de combinatie met het meubel is top!

Is de achterwand van eikenhout?

even off topic.

Leuk ook de reacties tussendoor over wat nu wel en niet goed is of beter. oudjes, de gouden jaren van de hifi, oplichterij, buizenversterker enz..

Door de jaren heen het nodige geïnvesteerd en diverse versterkers gehad evenzo luidsprekers van diverse merken. De ervaring heeft me geleerd dat elke combinatie van luidspreker en versterker weer anders klinkt. Verder de wetmatigheid naarmate de klankkast groter is het klankbeeld evenredig toeneemt en als je ouder wordt het gehoor afneemt. Vaak word er een subwoofer ergens weggefrommeld nog wat uit te kleine luidsprekers te persen.

Op zich maakt het allemaal niet zoveel uit de enige die het geluid als goed en naar tevredenheid kan beoordelen is de luisteraar zelf. En wat heb je ervoor over!

Nu wil het toeval dat vrouwlief sinds twee weken over de streep is gegaan en me vrije hand heeft gegeven om nog 1x een goede installatie aan te schaffen. nieuwe installatie moest een open stereo klankbeeld geven en goed surround voor film en streaming.

Na een paar luister sessies bleven de Bowers & Wilkens en Dali luidsprekers in combinatie met de Maranz sr7010 receiver over.

De proef opstelling thuis uitgebreid beluisterd en de gekozen voor de Dali opticon 6 als front, dali optical vocal als center en dali zero 1 als rear. Geen kabels van 100 euro de meter maar een normaal kabel management wat deze installatie nodig heeft.
Voor mij persoonlijk het mooiste geluid tot nu toe en op elke niveau helder en open met een gedetailleerde weergave van hoog tot laag.

Moraal van het verhaal is eerst thuis luisteren en dan pas kopen. Want voor goed geluid moet de installatie in verhouding staan tot te ruimte en blijft de persoonlijk smaak doorslaggevend.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Willem, daar zullen ze in Duitsland niet blij mee zijn met die opmerking:p

Ze maken nog steeds speakers hoor! Zowel voor thuis als in de auto:
http://www.magnat.de

Ach William, ik dacht dat ze niet meer bestonden.
Dat komt doordat ik een keer op een site kwam die het Magnat museum heette en oude modellen werden belicht en ik dus in de veronderstelling was dat ze ermee gestopt waren.
Hier de site voor als je het leuk vindt; https://magnathifimuseum.wordpress.com/
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het resultaat mag er zijn en de combinatie met het meubel is top!

Is de achterwand van eikenhout?

even off topic.

Leuk ook de reacties tussendoor over wat nu wel en niet goed is of beter. oudjes, de gouden jaren van de hifi, oplichterij, buizenversterker enz..

Door de jaren heen het nodige geïnvesteerd en diverse versterkers gehad evenzo luidsprekers van diverse merken. De ervaring heeft me geleerd dat elke combinatie van luidspreker en versterker weer anders klinkt. Verder de wetmatigheid naarmate de klankkast groter is het klankbeeld evenredig toeneemt en als je ouder wordt het gehoor afneemt. Vaak word er een subwoofer ergens weggefrommeld nog wat uit te kleine luidsprekers te persen.

Op zich maakt het allemaal niet zoveel uit de enige die het geluid als goed en naar tevredenheid kan beoordelen is de luisteraar zelf. En wat heb je ervoor over!

Nu wil het toeval dat vrouwlief sinds twee weken over de streep is gegaan en me vrije hand heeft gegeven om nog 1x een goede installatie aan te schaffen. nieuwe installatie moest een open stereo klankbeeld geven en goed surround voor film en streaming.

Na een paar luister sessies bleven de Bowers & Wilkens en Dali luidsprekers in combinatie met de Maranz sr7010 receiver over.

De proef opstelling thuis uitgebreid beluisterd en de gekozen voor de Dali opticon 6 als front, dali optical vocal als center en dali zero 1 als rear. Geen kabels van 100 euro de meter maar een normaal kabel management wat deze installatie nodig heeft.
Voor mij persoonlijk het mooiste geluid tot nu toe en op elke niveau helder en open met een gedetailleerde weergave van hoog tot laag.

Moraal van het verhaal is eerst thuis luisteren en dan pas kopen. Want voor goed geluid moet de installatie in verhouding staan tot te ruimte en blijft de persoonlijk smaak doorslaggevend.

Dat ben ik wel met je eens Huib, het is ook heel persoonlijk.
Het enigste wat ik er nog op wil aanvullen is dat het tegenwoordig niet zoveel meer hoeft te kosten om een lekker geluid te hebben in tegenstelling tot vroeger toen het relatief duur was.
veel luisterplezier met je nieuwe installatie!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Bedankt allemaal voor de complimenten.
Magnat bestaat inderdaad nog steeds. Ik heb ze wat foto's gestuurd, via facebook. Misschien reageren ze wel.

De tv-meubel is een eigen ontwerp (met wat inspiratie van andere meubels) en verder uitgewerkt en gemaakt door Meubelmakerij Tonnema www.tonnema.nl
Het houtwerk is Eiken en de onderkant is MDF met HPL.
We zijn er erg blij mee!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.