Grote ronding maken in hout

Tjallinghoek

Nieuw lid
29 feb 2016
6
0
He houtbewerkers!

Ik ben net nieuw hier en heb een vraagje aan jullie!
Vanavond moet ik 5 mallen maken met een straal van 2200mm, ik wil dit met een bovenfrees doen en dan op een bepaalde straal instellen.
Hebben jullie tips?

Mvg, Tjalling
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, iets meer info. indien mogelijk, wat ga je maken, waar dient het voor, welk materiaal heb je?

Groet Pel.
 

Tjallinghoek

Nieuw lid
29 feb 2016
6
0
Ah, snelle reactie! nou ik moet een mal maken voor het metselen van een grote kwartronde muur.
ik beschik over vele houtsoorten omdat ik bij een houthandel werk en ga het denk ik maken van watervaste multiplex

Gr. Tjalling
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dan hoeft het niet zo hyper super precies. Ik zou een decoupeerzaag gebruiken.
 
P

Pel

Guest
Zorg dat je plaat hebt waar je op kunt uittekenen hoe de boog gemetseld wordt, dus geen gladde beton bekistingsplaat, de bogen uitzagen zoal Seek al zegt met de decoupeerzaag. Tussen de bogen opvullen met klossen, maak de bogen ter dikte van de muur, zorg dat je de boogmal kunt stutten.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tjallinghoek

Nieuw lid
29 feb 2016
6
0
Ja precies, bedankt voor de info! moet wel lukken denk ik! worden wel segmenten wand de muur is lengte is 4000mm ongv.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
1e mal tekenen met een potlood aan een touwtje, en dan met de decoupeerzaag uitzagen. Daarna de andere 4 mallen iets te ruim uitzagen en met een kopieerfreesje met toplager gelijk maken aan de 'moeder'mal.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Een plank van 2.3m lang, daar bevestig je op een uiteinde een plaatje multiplex van 9mm aan.
Zorg dat het plaatje doorsteekt zodat je hier de bovenfrees op kunt bevestigen.
Maak van een paar (gebruikte) multiplex platen een ondervloer waar je een en ander op kunt bevestigen
Als je een buitenmal nodig hebt meet je vanaf de buitenzijde van het freesmes terug over de plank en op 2.20 m zet je de plank met een schroef of spijker vast op de ondervloer.
Als je een binnenmal moet maken meet je vanaf de binnenkant van he freesmes.
Op deze manier heb ik al mallen gemaakt met een radius van meer dan 7 meter.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Een grote passer dus. Dat kan met een decoupeerzaag op dezelfde manier als met een bovenfreesmachine.

Ik zal er ooit nog eens foto's van plaatsen hoe ik dat deed bij de ronde treden van mijn trap.
 

Tjallinghoek

Nieuw lid
29 feb 2016
6
0
Allereerst bedankt voor de reacties!

Ik was ongeveer 15 minuten bezig en toen dacht ik: ach, waarom probeer ik het niet op de inkrozer?

Hier het resultaat:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.