Entertainment center

WR1944

Oud hout
Er is weer een stukje aangebreid, het deel waar de TV en decoder komen. Maar eerst moest ik een nieuwe coaxkabel trekken omdat de decoder hoger komt te staan en de oude kabel net te kort was.

Dit deel was relatief simpel, twee zijkanten, een bodem, een platform voor de apparatuur en twee liggers als bovenkant. Bij het uiteindelijke samen lijmen nam ik een strikt plan van volgorde in acht. Eerst de zijschotten. Dan het tussenstuk in de bodem en platform terwijl deze delen droog in de eindschotten waren geklemd. Dan één zijkant van de liggers aan een schot, met weer de rest droog verbonden. En uiteindelijk de andere zijkant. Op deze manier voorkom ik dat de lijm te veel indroogt terwijl ik de hele constructie in de uiteindelijke vorm houdt zodat alles haaks blijft. Als laatste werden de stukjes 12 mm multiplex voor de boden, het platform en de rechter wand pasgemaakt en in gelijmd.
De vloer loopt wel behoorlijk af. Ik heb links twee blokjes van 19 mm onder de poten gedaan en rechts een shim. Zo staat John Wayne ten minste weer rechtop.

P1010208q.jpg

Met elke kast die uit de werkplaats gaat wordt het weer wat ruimer en overzichtelijker.
 

muscletier

Nieuw lid
12 feb 2013
8
0
Mooie kasten hoor. Ze moeten hier het vurenhout ook maar inwisselen voor r.p. Wist je trouwens dat ze in Sneek twee grote bruggen hebben die gemaakt zijn van r.p.? Dit is dan wel bewerkt met een soort mierenzuur, zodat het verkocht kon worden als accoya.
Iets anders: heb je ipv deuvels ook proppen overwogen (met proppenboor). Goedkoper en gelijksoortiger (minder zichtbaar) wellicht.
 

Rene+

Nieuw lid
9 apr 2016
14
0
Dat ziet er strak uit WR1944. Heb je trouwens met opzet geen achterkant in het TV gedeelte gemaakt? Misschien is het een idee om een WIFI ontvanger te nemen, in plaats van een kabel te trekken?
 

WR1944

Oud hout
Ik had bij de onderste kast rechts al een strook hout aangebracht om "van binnenuit" te kunnen schroeven. Een dergelijk balkje kun je zien in bijdrage #31. Het zit tegen de verticale steun geschroefd. Zo'n strook ga ik nu ook aan de linker steun schroeven. Het schroeven zal wel wat lastiger zijn maar met de hulpstukken op de accutol kom ik een heel eind.
Omdat m'n vrouw die witte stenen muur niet graag zag verdwijnen heb ik die achterwand weggelaten. Dan ziet ze tenminste nog iets ervan. Het is ook makkelijk met de kabels.
De kabels werken hier anders dan in Nederland. De kabelmaatschappijen doen er alles aan om apparatuur van derden te blokkeren in hun systeem. De federale toezichthouder (FCC) probeert een voet tussen de deur te krijgen maar via miljoenen kostende lobby-operaties wordt dat tegen gewerkt door de Republikeinse meerderheid. Maar bij sommige kabelmaatschappijen is het al mogelijk een gekochte decoder te gebruiken in plaats van die te huren. WiFi is al helemaal uit den boze.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Er is weer een stukje af. Het begint al een beetje routine te worden en dat kan gevaarlijk worden. En dat heb ik aan den lijve ondervonden.

Ik dacht dat ik alle groeven voor het multiplex had gefreesd maar toen ik de domino's overal in gelijmd had bleek dat ik de achterkant was vergeten. Met die domino's gelijmd gingen de balkjes niet meer door de machines. De domino's afzagen en later opnieuw aanbrengen is onbegonnen werk omdat je het nooit op dezelfde plek terug krijgt. Dus werd het handwerk. Gelukkig kon ik nog aan één kant de balkjes over de zaagtafel halen. Met de zaagsnede op de juiste breedte en diepte kon ik met de shoulder plane de groef maken. Met een beitel ramde ik eerst het grootste deel van het onkruid weg om het met de Stanley 92 verder af te werken. Met het kruishout had ik aangegeven tot hoe diep ik moest gaan en de zaagdiepte en de aftekenlijn waren in overeenstemming. Ik stond verbaasd over de snelheid en de haaksheid waarmee ik de groeven kon maken. Het is een lekker hanteerbaar schaafje.

Na dit intermezzo lijmde ik de eindschotten samen. Daarna kwamen de overige balkjes aan bod. Het harden van de lijm gebeurde terwijl ze droog in de eindschotten zaten om de goede vorm te krijgen. Vervolgens werd het geheel samen gelijmd. Waar dit deel tegen het andere reeds geplaatste deel aansluit schroefde ik twee smalle verticale balkjes zodat ik alles onzichtbaar kan monteren. Vervolgens gingen de multiplex schotjes er in en was dit deel gereed voor montage.

P1010209q.jpg

Bij het samenvoegen bleek dat, ook al werk je nog zo goed mogelijk recht en haaks, kleine afwijkingen zich toch gaan opstapelen. Met de nodige klemmen moest ik alles goed uitlijnen alvorens het vast te kunnen schroeven.

P1010210q.jpg

Maar deze fase is ook afgesloten.

Nu ik zo een beetje halverwege zit kwam ineens het idee boven drijven om dergelijke bouwwerken in de toekomst simpeler te maken. En dan denk ik aan doorgaande staanders met liggers en panelen voor de korte zijden. In IKEA-stijl de planken bestaande uit een frame met ply met domino's en potgatschroeven aan te brengen. Er staat nog een gecombineerde kleding/linnenkast op het programma zodat ik dat inzicht er mooi op los kan laten.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Leuk project hoor. Voordeel van deze oplossing is dat je de kastjes altijd nog naast elkaar kunt zetten (wel nog een onderstel maken voor de bovenkasten). Maar ja, dat heb je bij een linnenkast niet nodig. ;)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nog een voordeel met de korte staanders wat je nu hebt is dat het beter recht blijft.
De kans op meer werking met lange staanders is natuurlijk groter maar is wel logischer om te maken.
 

WR1944

Oud hout
Het gaat langzaam maar wel gestaag. Weer een module afgeleverd. De berg groeit. Nog één module te gaan en dan wordt het deurtjes maken geblazen. De knoppen en scharnieren heb ik al dus het is een kwestie van voldoende poplar in te slaan en productie draaien. En er moet nog een kroonlijst komen. En glas voor de deuren en planken. Genoeg te doen dus.

P1010245q.jpg
 

WR1944

Oud hout
Er is weer een deel gereed en wel de laatste module.

P1010284q.jpg

En zoals te doen gebruikelijk kwam ik voor de laatste plaat multiplex net een paar centimeter te kort. Dus naar de Home Depot om nieuw te halen. Meestal neem ik een volle plaat die ik in vieren laat zagen. Zo groot is m'n PT Cruiser ook weer niet. En gelijk wat poplar ingeslagen want dat gaat de volgende stap worden. Er komen 10 deuren waarvan 4 met een paneel. Omdat snel door de machines te knallen ga ik er een strakke regie op loslaten.

Watch this space.
 

WR1944

Oud hout
We gaan gestaag door. De deuren zijn nu het middelpunt van de belangstelling.
In totaal heb ik drie verschillende hoogten en twee verschillende breedtes voor de deuren. De staanders worden 60 breed zodat er twee uit de breedte van 140 mm poplar kunnen worden gezaagd. De regels worden 100 hoog. Ik had een tabel gemaakt met de diverse afmetingen en een aanvalsplan opgesteld om met minimale machineomstellingen de productie te kunnen doen. Op de MFT zaagde ik de onderdelen op lengte. Op de CMT zaagde ik alles op breedte. Ook de delen voor de panelen werden op lengte gezaagd. Door 4 delen samen te lijmen heb ik voldoende breedte om een breed en een smal paneel er uit te kunnen halen.

P1010285q.jpg
De regels worden van een contraprofiel voorzien. Met het volgende deel er tegen aan te drukken voorkom ik tear out.

P1010287q.jpg
De regels zijn ook van een profiel voorzien. Ik realiseer nu opeens dat ik een fout heb gemaakt. Ik heb 8 lange regels nodig en 12 korte. Maar dat is gelukkig goed te corrigeren. Korter maken gaat beter dan langer maken. ;)

P1010288q.jpg
Alle regels zijn gezaagd.

P1010289q.jpg
Nadat ook de regels van een profiel zijn voorzien heb ik even droog gepast. Voor bouwmarkt hout valt het me niet tegen.

P1010290q.jpg
Het sluit redelijk aan.

Nu de panelen samen lijmen en profileren. De overige deuren krijgen nog een nabehandeling. Een randje aan de achterkant moet er af om het glas met glaslat aan te kunnen brengen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Volg dit al een tijdje en vind het erg netjes, die kleine vergissingen maken het verhaal eigenlijk alleen maar mooier. Zolang ze niet onoverkomelijk zijn...

Succes met het vervolg en nogmaals TOP!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.