Entertainment center

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mooi zeg dat radiata pine, laat zich mooi frezen, ben benieuwd hoe het hout toont als het afgewerkt is.
Wordt het lak of olie/was misschien?
 

WR1944

Oud hout
Mooi zeg dat radiata pine, laat zich mooi frezen, ben benieuwd hoe het hout toont als het afgewerkt is.
Wordt het lak of olie/was misschien?

Ik heb een bloedhekel aan de afwerking. Alleen als de omstandigheden het vereisen smeer ik wat op het hout. Daarom staan m'n producten meestal in maagdelijke staat. Ik heb een proefmodel voor keukenkastjes gemaakt en dat wil ik wel gaan beschermen met waarschijnlijk olie. In een keuken kun je wel eens wat uitbundig met zaken als olijfolie en tomatensaus omgaan.

@Hunto: De officieële Amerikaanse spelling is "center" terwijl "centre" Engels is. Zo spreekt men hier ook over "neighbor" en "harbor." In een beetje Engels/Nederlands woordenboek worden beide spellingen ook als zodanig aangeduid als British en American (Br en Am). Veel namen voor meubels hier stammen uit de pionierstijd toen mensen uit Europa zelf hun meubels moesten maken. En door die verschillende nationaliteiten krijg je ook veel soms vreemde namen. Mule chest is een soort van dekenkist met een lade onderin, Pie safe is een kastje met geperforeerde tinnen panelen voor het bewaren van brood en taart, Jelly cupboard is een smalle keukenkast. Een Murphy bed is een opklapbed en zo is er meer. Het maakt het wel kleurrijk.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ha, het was mij nog niet eens opgevallen dat ik center onbewust in correct Engels had gespeld. Dat er verschil in Engels zit tussen GB en VS heb ik ooit al eens aan de lijve ondervonden. Dit was toen ik op de middelbare school terecht kwam direct na een rondreis door Amerika. Het is er ook snel weer uit- (of in-)gestampt.
Het Murphy bed wist ik ook, de rest is leuk om te vernemen! Tin en etenswaren .....:confused:
 

WR1944

Oud hout
@Hunto, dat tin werd gebruikt voordat blik beschikbaar was. Er werden kleine gaatjes in gemaakt, vaak in een geometrisch motief. Die gaatjes waren zo klein dat er wel wat luchtcirculatie was maar het ongedierte kon er niet door. Zie het maar als een soort van vliegengaas.
 

WR1944

Oud hout
Er is weer een nieuwe fase aangebroken, het boren van de gaatjes voor de plankdragers. Ik had al een gaatjes rail aangeschaft en een 5 mm frees. Vervolgens heb ik een voorziening gemaakt om de frees elke 32 mm te fixeren. Maar dat is elders beschreven. Eerst naar Woodcraft om plankdragers te kopen. Ik had een model in gedachte dat een doorzichtig plastic deel had dat onder de plank ging. Dat leek me wel aardig onder de glasplaten. Die waren op maar ik vond messing pennen die ook zouden voldoen. Ik had geen zin om precies uit te rekenen hoeveel ik nodig had dus drie zakjes van 20 stuks elk gekocht. Achter op de zakjes stond trots "Made in Germany."

Maar nu diende zich het volgende probleem aan: hoe de gaatjes te boren? Ik wilde ze op 10 mm van de binnenkant van de staanders hebben. Met mijn constructie moest de rail 34 mm van die rand af geplaatst worden. Met meerdere balkjes moest ik de rail ondersteunen en ook nog een balkje plaatsen waar de uithouder van de frees op moest lopen. En ik moest ook nog een vast startpunt voor de gaten hebben op de rail. En ik besloot in de onderste en bovenste 150 mm geen gaatjes te boren omdat dat niet praktisch is. Ik heb eerst een proefstukje geboord om te zien hoe dat zou gaan.

P1010184q.jpg

Dat ging probleemloos. Maar om een hele serie gaten te gaan boren op deze manier leek me niet praktisch. Dus werd er een list verzonnen. Ik verwijderde de rail van de MFT, plaatste de railklemmen op de kopse kanten, schroefde de gaatjesrail in de klem en stelde de rail evenwijdig aan de lange kant van de tafel af. Ik maakte een aanslag voor de balkjes, plaatste een balkje op 34 mm onder de rail en klemde een stukje ply vast als aanslag. Ik verschoof de rail tot dat de gaatjes op de juiste plaats zouden komen. Vervolgens plakte ik stukjes tape op de rail om de start en het einde voor de drie verschillende lengtes van de gaatjesrijen aan te geven. Ik was gesteld en kon beginnen met boren.

P1010185q.jpg

Op deze manier werkt het soepel. Het pennetje te lichten en in het volgende gaatje laten vallen gaat erg soepel. En het boortje levert een gaatje af zonder een enkel braampje. Ik heb wel een stukje hout op de rail geklemd om te voorkomen dat ik te enthousiast teveel gaatjes boor. Ik doe eerst de staanders die tussen de onder- en bovenregel komen. De gaatjes beginnen allemaal op dezelfde hoogte. Voor de gaatjes in de staanders van de eindschotten moet ik de aanslag iets verstellen. Maar voorlopig ben ik wel even bezig. Ik hoop voor Pasen gereed te zijn. ;)
 

WR1944

Oud hout
Met het boren van bijna 600 gaatjes moet het ondanks de vele voorzorgsmaatregelen toch een keer fout gaan. Zelfs twee keer.
Eén keer heb ik een rij aan de verkeerde kant geboord en één keer een gaatje op de verkeerde plaats. Dus moesten er gaatjes gevuld worden. Maar waar haal je in Amerika deuveltjes van 5 mm vandaan? M'n kleinste deuvels uit Nederlandse bronnen waren 6 mm. Al surfend vond ik toch Amerikaanse leveranciers met metrische deuvels. Maar de meesten hadden een minimum order bedrag van $25 tot $50. Uiteindelijk vond ik een leverancier die een minimale hoeveelheid van 1000 (duizend) deuvels kon leveren voor $12 en $9 voor transport. Goedkoper kon ik het zo snel niet vinden. Zaterdagavond de order geplaatst en vanmorgen lag het al in de bus.

P1010189q.jpg

Snel de deuvels in de gaatjes gelijmd. Ze pasten netjes.

P1010190q.jpg

Na een uurtje de topjes er met een Japans zaagje en een stukje karton er onder af gezaagd, met een schaafje de zaak gevlakt en daar na nog wat geschuurd. Probleem grotendeels opgelost. Je blijft het wel zien maar het zijn geen gaatjes meer.

P1010191q.jpg

Het Veritas schaafje is een ideaal schaafje voor dit soort van bewerkingen.

Mocht iemand in de nabije toekomst nog 5 x 30 mm deuvels nodig hebben, ik heb zat op voorraad.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
In principe heb je een goed argument en in eerste instantie had ik dezelfde gedachte. Maar ik had geen balkje meer van voldoende lengte mede dankzij het programma MaxCut. Een nieuwe balk was net een paar dollar duurder dan deze oplossing. Verder zijn de domino's ingefreesd met de aansluitende delen als mal. Dat werkt maar één richting uit. De balkjes met de fouten zijn als mal gebruikt. Verder zijn alle balkjes gemaakt in serieproductie met diverse instellingen van de zaag- en freestafel. Dan zou ik alle instellingen en freeswisselingen overnieuw moeten doen. Deze weg leek me simpeler. Als het voor een klant geweest zou zijn had ik het wel uit een nieuw stuk hout gehaald.
En ik hoef voor de rest van m'n leven geen 5 x 30 mm deuvels meer te kopen. Dat geeft aardig wat gemoedsrust. ;)
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Om er nog meer over te houden had je misschien eerst de helft kunnen vullen met deuvels, en na het afzagen de rest stukjes voor de overige gaatjes kunnen gebruiken :)
Verder ziet het er goed uit!

Die 22 dollar wat je betaald voor een lengte? komt toch wel redelijk overeen met vuren hier?
 

WR1944

Oud hout
Weer een stukje gedaan.
Om de diverse elementen goed aan elkaar te kunnen verbinden heb ik besloten Ikea-stijl te gebruiken. Het systeem bestaat uit pen die je in het hout schroeft en een rond geval met een klauwtje dat de kop op de pen aantrekt als je het ronddraait. Ik moest flink rondsnuffelen op het Internet om er achter te komen dat het cam lock connectors zijn. En daarna ging het verder soepel. Alleen waar ik niet genoeg houtdikte heb ga ik schroeven.
Ik heb 50 van elk besteld en ik hoop ze morgen te ontvangen als FedEx tenminste meewerkt.

Omdat ruimtegebrek in de kelder m'n grootste probleem is heb ik besloten elke module af te werken, minus de deuren, en de module te plaatsen waar het uiteindelijk gebruikt gaat worden. De deurtjes kunnen later aangebracht worden. Nu de onderdelen nog los zijn (behalve van module 1) kan ik de gaten voor de verbinders op de boormachine boren wat natuurlijk veel zuiverder gaat. Ook kan ik alles seriematig met één instelling afwerken.

Dus ging ik vrolijk aan de gang om module 1 te lijmen. Alles moest natuurlijk wel haaks komen en welk stuk van m'n uitrusting had de mogelijk tot het haaks verlijmen? De MFT-tafel. Met de Qwas-dogs kon ik alles mooi haaks klemmen. Met een stukje plakband over de lijmnaad voorkwam ik dat er lijm op het MDF-blad kwam.

P1010192q.jpg
Dit is het eindschot met het paneel

P1010193q.jpg
Dit is de bodemconstructie

P1010194q.jpg
Alle balkjes zijn samen gelijmd. Gelukkig had de lijm een lange verwerkingstijd. Al m'n lange klemmen kwamen aan bod plus spanbanden

P1010195q.jpg
Hier zijn alle multiplex wanden en bodemdelen gelijmd. Het gaat eindelijk op iets lijken.

Als ik morgen de connectors heb bereid ik de gaten voor en gaat module 1 een etage hoger. Ik moet wel die hoek eerst uitruimen en wat meubilair verplaatsen maar dan is de eerste stap gezet en kan moeder de vrouw er langzaam aan gaan wennen.

Bij de eerste module zijn wat onvolkomenheden aan het licht gekomen zoals te ver doorlopende groeven. Dat hoop ik te vermijden met de volgende module.
 
Laatst bewerkt:

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Dit is een prachtig project, mooi materiaal ook. Veel gaatjes ;-) ga je echt de draagplanken ook verplaatsten als je eenmaal de kast vol hebt staan?
 

WR1944

Oud hout
Dit is een prachtig project, mooi materiaal ook. Veel gaatjes ;-) ga je echt de draagplanken ook verplaatsten als je eenmaal de kast vol hebt staan?

Afhankelijk van de objecten die er in de kast komen zullen er mogelijk meerdere glazen "planken" per kasteenheid komen. Dan is het prettig de gaatjes al paraat te hebben. Het waren flink wat gaatjes maar het ging toch vrij vlot. Het instellen was soms meer werk dan het boren.
 

WR1944

Oud hout
Na het boren van bijna 600 gaatjes kwam m'n bestelling van de verbinders binnen. Bij gebrek aan instructiemateriaal heb ik de schuifmaat ter hand genomen en een schetsje gemaakt waar ik welke gaten moet boren en hoe diep. En uiteraard getest of ik het goed had gedaan.

P1010201q.jpg

P1010202q.jpg

Het zat goed en strak vast dus tot zover geen probleem.
Alle losse delen die deel gingen uitmaken werden voorgeboord. Met wat acrobatiek kon ik ook de gaten in het reeds samengestelde deel boren.

Vervolgens werd module #2 in elkaar gelijmd. Ik merk dat ik al wat routine opgebouwd heb want dit deel ging soepeler en kwam bovendien haakser uit de klemmen. Er werden ook twee planken gemaakt. Eerst grof zagen, de zichtzijde voorzien van een latje en het geheel op de definitieve maat maken. Dat lijmen gaat ook soepeler door de zaak op de MFT te klemmen met de latjes tegen elkaar. Een strip plakband om de uitlopende lijm op te vangen. Om de planken te fixeren heb ik inhammen gemaakt zodat de planken tussen de middenstaanders vallen.

P1010203q.jpg

En toen het moment om beide elementen met elkaar te verbinden. Door het relatieve zachte hout hadden de pennen weinig houvast in het hout en kon er weinig kracht op gezet worden. Dus trad plan B in werking, een paar stevige schroeven. Met het doorboren van de gaten voor de pennen en verzinken kon ik er schroeven indraaien. Ik had een flinke voorraad 70 mm schroeven uit Nederland meegenomen. Die kwamen goed van pas. Dus het plan van de verbinders is bij deze kastconstructie niet werkbaar gebleken.
Met de tweede module gemonteerd kon ik al voor tijdelijk de TV plaatsen. De positie bevalt ons goed en er is ook een mooie vrije doorgang ontstaan. Visueel is het een stuk ruimer geworden. Voor de decoder moet ik wel een langere coax-kabel trekken maar dat is van latere zorg.

P1010204q.jpg

Nu komt als eerste de TV-module aan de beurt. Met de opgedane ervaring moet het sneller gaan.
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat begint er moot uit te zien dubbelyouare! Maar ik ben tocht echt benieuwd hoeveel van de 600 gaten je feitelijk zult gebruiken. ;)
 

WR1944

Oud hout
@Hunto, je kunt die vraag beter aan IKEA stellen. Een oud spreekwoord luidt:"Beter mee verlegen dan om verlegen." En de gaatjes hebben me al de eerste dienst bewezen. Op de foto zitten de planken op verschillende hoogten. Om de één of andere reden stoorde me dat zodat ze nu op dezelfde hoogte zitten zonder er ook maar één gaatje bij te hoeven boren. ;)
 

WR1944

Oud hout
Ik ben nog geen Hornbach tegengekomen in Amerika maar ik weet me intussen al aardig te redden. Is het niet in het assortiment van mijn lokale bouwmarkten/DIY-winkels dan is het meestal simpel via het Internet te bestellen. Mijn grootste probleem is om de juiste Amerikaanse term te vinden voor de benodigde materialen.
Toen ik nog in Den Haag woonde haalde ik m'n spullen bij de Gamma als dichtstbijzijnde bouwmarkt. Met grote of zware spullen gebruikte ik m'n fiets als pakezel en ging lopende naar huis. Was het niet verkrijgbaar bij de Gamma (of Karwei) dan fietste ik naar Hornbach in Wateringen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.