Entertainment center

WR1944

Oud hout
Omdat de huiskamer vrij ongelukkig vormgegeven is moeten we een beetje woekeren met de ruimte. Ten eerste is er typisch Amerikaans de buitendeur die rechtstreeks toegang geeft tot de huiskamer. Verder heeft er in een ver verleden in het midden een kachel gestaan. Het rookkanaal is gesloten en er is een kast omheen gebouwd die de van oorsprong toch wel grote huiskamer in tweeën deelt. Het tweede deel is nauwelijks in gebruik.
Om het kleine beetje vrije ruimte optimaal te benutten heb ik al een smalle boekenkast gemaakt. De TV was altijd al stiefmoederlijk bedeeld want die stond meestal op een bijtafeltje waarbij maar de helft van de aanwezige zitaccomodatie redelijk zicht op de TV gaf. Maar nu gaat daar verandering in komen. Ik ga een TV-meubel maken.

Omdat het nogal omvangrijk en daardoor onhanteerbaar zwaar wordt maak ik het in zes modules. Het wordt L-vormig, met beenlengten van rond een meter, 350 diep en nagenoeg plafondhoog. Het worden drie verdiepingen met twee modules per laag. Ik maak eerst alle frames en ga daarna de vlakken opvullen. De zichtkanten worden panelen en de achterkanten en bodems worden multiplex 12 mm dik. De onderste laag krijgt paneeldeuren, drie modulen krijgen glasdeuren en achter de glasdeuren komen glazen planken. Hier komt de verzameling groen glas van m'n vrouw te staan en wat er nog meer tentoongesteld gaat worden. De TV komt in een open module waar ook een DVD-speler en decoder komt. Het framewerk van drie modulen is nu gereed.

P1010122q.jpg
De onderdelen van de einden van de onderste modulen.

P1010123q.jpg
Het begint al wat vorm te krijgen.

P1010131q.jpg
In deze module komt de TV. Bovenin is ruimte voor een DVD-speler en de decoder.

P1010134q.jpg
In het bovengenoemde vrij onbruikbare deel van de huiskamer heb ik de gerede modulen opgestapeld. Zo krijgt de rest van de familie een beetje een idee wat het gaat worden maar is er vooral meer ruimte in m'n werkplaats.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Leuk om weer wat meubelbouwactiviteiten uit de USA te zien.
Ik ga deze serie met de uitleg en foto registratie weer volgen.
Succes WR1944, Mvg,:).
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
tof!

Woon je in een aardbevingsgebied? Of je wil voor de 'massive' looks gaan. Gaaf om te zien, dat wel.
 

WR1944

Oud hout
tof!

Woon je in een aardbevingsgebied? Of je wil voor de 'massive' looks gaan. Gaaf om te zien, dat wel.

Het is hier geen aardbevingsgebied maar afgelopen woensdag tijdens hevig noodweer kwan een tornado wel angstig dichtbij.
http://www.nbcphiladelphia.com/weat...n-Houses-Tornado-Investigation-370122671.html
Dat is hemelsbreed nog geen 80 km.

Maar je hebt gelijk. Voor een bureau heb ik ook deze balkjes gebruikt, gezaagd uit Radiata Pine 5/4 x 6, oftewel 29 x 139. Die balken halveerde ik. Min of meer op de automatische piloot heb ik de ingekochte balken voor de kast ook gehalveerd. Maar bij het samenstellen kwam het inderdaad wat oversized over. Ik had de balken beter in drieën kunnen zagen.

Het hout is Radiata Pine en is een prettige houtsoort om te verwerken. Er zitten nauwelijks kwasten in maar ik ben wel wat tijd kwijt om de rechte planken uit het schap te halen. Ik ga binnenkort naar een andere vestiging van Home Depot om daar de rechte stukken er uit te halen. Het is mooi glad en haaks geschaafd. Ook de maatvastheid is goed. Na het halveren gaat de zaagkant door de vandiktebank en dan houd ik de breedte op 67,5 mm. Dat is makkelijk met het rekenen.

Het is een tijdje stil geweest aan het houtfront door diverse oorzaken. Ik heb wel wat klein frutselwerk gedaan maar de gang was er een beetje uit. Ook moest ik een paar keer uitrukken om winterse problemen bij vrienden op te lossen als gebarsten waterleidingen en ondergelopen kelders. En nu kreeg ik pas weer ouderwtse zin toen het eerste frame af was. Misschien krijg ik op m'n oude dag wel last van de winter blues. ;) Maar positieve reacties helpen natuurlijk ook om de gang er in te houden.

Omdat ik hoofdzakelijk balkjes toepas doe ik de verbindingen met domino's en niet met potgatschroeven. Naar mijn gevoel zitten domino's dichterbij het meubelmaken dan de potgatschroeven.
 

WR1944

Oud hout
Kwa verwerking lijkt het veel op vurenhout maar dan met een fijnere structuur. Na elke schaafbewerking, handmatig of machinaal, moet ik even een schuurpapiertje langs de hoeken halen omdat het anders te scherp aanvoelt. Datzelfde voelde ik ook bij maple dat ik gebruikte.
 

WR1944

Oud hout
Er is weer een klein dipje in de productie maar ditmaal door gebrek aan transport. Zo nu en dan heeft vrouwlief behoefte aan transport. Maar met een uurtje is drukte wat van de weg af en ga ik wat balkjes halen en wat multiplex.
De zichtbare zijpanelen worden van 19 mm Radiata gemaakt. Van onder naar boven is de ruwe hoogte 600, 700 en 800. Ruwe breedte is 250 en dat maak ik uit planken met een breedte van 139. Daarvoor had ik op gevoel 4 planken van 1 x 6 (19 x 139) gekocht. Om met zo weinig mogelijk verlies te zagen besloot ik het programma Maxcut er op los te laten. En jawel, zowel het programma als m'n eigen benadering klopte als een bus. En ik had inderdaad 4 planken nodig.
Met de hand heb ik de planken op lengte gezaagd met een ruime overmaat. Daarna 5 mm domino's aangebracht en begonnen met het verlijmen, één stel per keer. Vier vette klemmen erop en dwarsbalkjes tegen het krom trekken.

P1010141q.jpg

Nu ga ik de drie overige modules maken en vervolgens de groeven maken voor de panelen.
 

WR1944

Oud hout
Het gaat erg sloom met de bouw. Er staan ook zoveel andere dingen op de lijst. En dan was het afgelopen week ook nog warm genoeg om naar het strand te gaan. ;) En dan moet ik als geboren Hagenaar natuurlijk de zee zien.
Maar fase 1 is afgerond, het frame is geheel voorbereid. Ik schijn toch enige ervaring opgebouwd te hebben want alle buitenmaten vallen goed samen met de afmetingen.

Ik heb me wezenloos geplakt met stukjes tape om vergissingen zoveel mogelijk uit te sluiten. Elke keer als ik een gat frees voor een domino heb ik de verbinding eerst een paar gecontroleerd. En na de eerst balk heb ik geen vergissingen meer gemaakt.
Nu de 6 elementen in L-vorm opgestapeld staan ziet het er wel kolossaal uit. Maar als het op de beoogde plek staat valt het wel mee.

De volgende fase wordt het frezen van groeven voor de panelen in de eindvlakken en het op maat maken van die panelen. Ik heb geen ruimte in de kelder om de elementen op te slaan zodat ik alles in losse onderdelen moet opslaan. Dan zal ik steeds een kader moeten samenstellen om een paneel te kunnen afwerken. Het begint langzamerhand een Lego-systeem te worden. Maar zolang ik alles goed markeer blijft het overzichtelijk. En ik ben ook al aan m'n derde zak met domino's begonnen.

P1010166q.jpg

Het is al zo omvangrijk geworden dat het lastig is het in z'n geheel op de foto te krijgen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou weet ik uit vorige correspondentie dat je een liefhebber van hifi bent maar dit wordt wel een heel flink entertainment center zeg!
Everything is big in America is het toch?
Succes ermee en ik blijf je volgen.
Nou ik je toch even bericht; je hebt al geluk met de prijzen van het gereedschap in de States maar Ik neem aan dat de hout prijzen ook wel gunstig zullen zijn?
Zeker als ik vroeger zag wat ze in Fine Woodworking plaatsten dan moet het redelijk te betalen zijn.
Geloof het of niet maar ik heb in dat blad wel 'ns een complete ebbenhouten tafel gezien en dat was geen koffietafeltje om het maar zo te zeggen.
Dat moet echt een kapitaal gekost hebben, zelfs in Amerika.
 

WR1944

Oud hout
Het Radiata Pine met de afmeting 5/4" x 6" (29x140) in de lengte 8' (2440) kost ongeveer $22.
Er is maar een klein deel gereserveerd voor entertainment, de helft is show case en de onderste verdieping is bergruimte.

Er is weer een stapje gezet, de panelen.
Als eerste de groef in de balkjes met een 1/4" (6,35).
P1010168q.jpg

De panelen werden op maat gezaagd waarbij er in de breedte 2 mm ruimte werd gereserveerd voor uitzetting. Rondom een groef aan de achterkant zodat het paneel gelijk komt met het frame. En dan de uitholling aan de voorkant om het verzonken paneel effect te creëren. Omdat de frees door z'n diameter boven de plaat moet blijven ligt er een 1/2" multiplex slede onder het hout.
P1010169q.jpg

P1010170q.jpg

En dan ziet een droog samengesteld paneel er zo uit.
P1010172q.jpg

Nu moet ik wat platen multiplex in gaan slaan voor de achterkanten en bodems. Het gaat langzaam maar gestaag.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat is weer een leuk project WR!
Woon je in de buurt van Hollywood? "Entertainment centre" en "show case", dat moet haast wel. Gelukkig is het hout echt! ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.