Wat zijn deze vlekken in mijn hout

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Beuk met slaap? Slaap is een soort donkere schimmel verder niet gevaarlijk voor de gezondheid dacht ik. Maar ik ben geen expert dus wie weet is het iets totaal anders:p
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Jolien,

Het is hout in verval. De witte vlekken zijn de eerste verschijnselen van dat verval. De zwarte lijntjes heten slaap. Geen paniek, het levert vaak prachtige werkstukken op. Zal zo nog even een foto posten van een stuk uit de werkplaats.
Ik denk dat het beuken is maar het is niet makkelijk te zien... Els zou misschien ook kunnen...
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Oh wauw dat is mooi ja! En bedankt voor de info dat het beuk is! Ikzelf en papa dachten eik haha.
Dan ga ik het verwerken in een autotje denk ik hehe.
Voor een snijplank is dit misschien niet hygiënisch met die slaap enzo erin?
Groetjes Jolien
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Toch opletten bij het bewerken van door schimmel aangetast hout. De schimmel kan giftige stoffen laten ontstaan die bij inademen vervelende reacties kunnen oproepen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
De mechanische kwaliteit van het hout is wel degelijk minder geworden.
Het hangt van de toepassing en de omgeving waarin het gebruikt gaat worden of dit erg is.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Beuk met slaap? Slaap is een soort donkere schimmel verder niet gevaarlijk voor de gezondheid dacht ik. Maar ik ben geen expert dus wie weet is het iets totaal anders:p

Als je het niet weet, geef dan GEEN advies van: "het is niet gevaarlijk voor de gezondheid" want dat is het juist WEL.
Altijd bij het werken van hout met slaap een goed stofmasker dragen daar de schimmels in het hout en dus ook in het houtstof erg slecht voor je luchtwegen is........
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je het niet weet, geef dan GEEN advies van: "het is niet gevaarlijk voor de gezondheid" want dat is het juist WEL.
Altijd bij het werken van hout met slaap een goed stofmasker dragen daar de schimmels in het hout en dus ook in het houtstof erg slecht voor je luchtwegen is........

Dat is op zich maar helemaal afhankelijk van welke schimmel het is. Zoals gezegd, de vele kaasschimmels (vaak Penicilliums) zijn ongevaarlijk. Sommige broodschimmels zijn dan weer wel gevaarlijk - en Aspergillus-soorten, die bijvoorbeeld in vochtig opgeslagen pinda's groeien, al helemaal.

De algemene consensus (hee, een pleonasme) is dat er voldoende houtschimmels zijn die bij inademing gevaar opleveren om standaard te adviseren om hout met slaap alleen MET adembescherming te verwerken. Hoe het zit met de orale risico's, als je van dat hout bijvoorbeeld (onbehandelde) snijplanken maakt weet ik niet. Vaak doe je dat al niet omdat hout met slaap toch ook mechanisch minder van kwaliteit is dan onaangetast hout, en dus ook minder geschikt om snijplanken van te maken.

Persoonlijk zou ik er denk ik geen kinderspeelgoed van maken...
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Dat is op zich maar helemaal afhankelijk van welke schimmel het is. Zoals gezegd, de vele kaasschimmels (vaak Penicilliums) zijn ongevaarlijk. Sommige broodschimmels zijn dan weer wel gevaarlijk - en Aspergillus-soorten, die bijvoorbeeld in vochtig opgeslagen pinda's groeien, al helemaal.

De algemene consensus (hee, een pleonasme) is dat er voldoende houtschimmels zijn die bij inademing gevaar opleveren om standaard te adviseren om hout met slaap alleen MET adembescherming te verwerken. Hoe het zit met de orale risico's, als je van dat hout bijvoorbeeld (onbehandelde) snijplanken maakt weet ik niet. Vaak doe je dat al niet omdat hout met slaap toch ook mechanisch minder van kwaliteit is dan onaangetast hout, en dus ook minder geschikt om snijplanken van te maken.

Persoonlijk zou ik er denk ik geen kinderspeelgoed van maken...

Oke, super! Bedankt voor je advies!
Dan denk ik nog even na wat ik ermee doe :). Had ik nu maar een draaibank!
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Dat is op zich maar helemaal afhankelijk van welke schimmel het is. Zoals gezegd, de vele kaasschimmels (vaak Penicilliums) zijn ongevaarlijk. Sommige broodschimmels zijn dan weer wel gevaarlijk - en Aspergillus-soorten, die bijvoorbeeld in vochtig opgeslagen pinda's groeien, al helemaal.

De algemene consensus (hee, een pleonasme) is dat er voldoende houtschimmels zijn die bij inademing gevaar opleveren om standaard te adviseren om hout met slaap alleen MET adembescherming te verwerken. Hoe het zit met de orale risico's, als je van dat hout bijvoorbeeld (onbehandelde) snijplanken maakt weet ik niet. Vaak doe je dat al niet omdat hout met slaap toch ook mechanisch minder van kwaliteit is dan onaangetast hout, en dus ook minder geschikt om snijplanken van te maken.

Persoonlijk zou ik er denk ik geen kinderspeelgoed van maken...

Klopt helemaal, maar we hadden het over schimmels in hout/houtstof en niet over schimmels in kaas, of champignons etc. :D
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat Jurriaan zegt. Dat probeer ik altijd op te zoeken als ik een zaag handvat of een schaaf maak.

Wat je eigenlijk ziet is hoe de houtstralen onder een hele vlakke hoek dit oppervlak kruisen. Een soort langsdoorsnede van de houtstraal. Hoe beter kwartiers het hout is, dus hoe haakser de groeiringen op dit oppervlak staan, hoe langer deze "vlekken" worden. Spiegels genoemd. Vooral bekend van eiken waar ze heel groot kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.