Robinia

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Hey allemaal, ik zou dit (of volgend) jaar een nieuwe kader voor de kajuitingang moeten maken. Eerst zat er een aluminiumprofiel in ( Spirit) dat in de benedenhoeken in verstek gezaagd en gekit was. De kit was verduurd en de afvoergaatjes waterden niet af...lekken gegarandeerd. Nu heb ik 6 à 7 jaar geleden zelf een kader gemaakt met de middelen die ik toen had, spijtig genoeg in Amerikaanse eik, wat niet echt 'scheeps' of duurzaam is. Nu heb ik nog wel enkele platen robinia liggen en dacht om ongeveer dezelfde kader in robinia te maken, al dan niet gelijmd. De zoekfunctie gebruikt voor Robina en daar beweert men dat het hout nogal stevig werkt. Ik heb een paar jaar geleden een brievenbus gemaakt uit robinia en ik vind het werken nogal meevallen.
Zou robinia een goede keus zijn voor de kajuitingang ?
Ik heb enkele foto's van de kajuitingang en de brievenbus gemaakt. IMG_0868.jpg[IMG_0867.jpgBekijk bijlage 44137]
Ik weet dat er een vers laagje lak op zou mogen ook....
gr,
Danny
 

Bijlagen

  • IMG_0873.jpg
    IMG_0873.jpg
    100,4 KB · Weergaven: 241

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Waarom neem je geen teak ?
Ik zou het niet afwerken met lak maar met Coulan
Mijn helmstok is inmiddels 4 jaar oud, zit al 4 jaar in de coulan en ziet er nog uit alsof hij gisteren gemaakt is
Briljant spul (wel rondom in voldoende lagen (7) zetten, dus geheel afsluiten)

Waar voor spirit heb je ? 28, 32, 37 ?
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Het is een spirit 32.
Teak is nogal duur, vooral als je een goede kwaliteit wil. Het is natuurlijk zo dat ik geen grote hoeveelheid nodig hebt , maar robinia heb ik nog liggen.
Over Coulan heb ik al veel gelezen, het schijnt een uitstekend product te zijn, maar 7 lagen ? Toch maar eens overwegen. Nu stond er maar gewone vernis op, omdat de oplossing 'tijdelijk' was, ondertussen al 7 jaar..
gr,
Danny
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Ok, ik kan de robinia dus gebruiken. Hij ligt al een paar jaar onder afdak, de vochtigheid eens meten en dan zagen en verder laten drogen.
RVS of ander edel materiaal gebruiken en afwerken met Coulan, of andere Biopin.
Bedankt voor de hulp.
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.