Blokschaaf

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Hallo,

Via marktplaats ben ik op zoek naar een mooie no. 4 blokschaaf. Het liefst een niet zo dure aangezien ik nog niet zoveel geld in mijn portemonnee heb als student:p. Nu heb ik al wel opgezocht wat ik ongeveer wil hebben, zoals gezegd een no.4 en verder las ik dat het best is om een bailey te hebben. Ik zag een mooie goedkope schaaf staan maar nu vraag ik me af of dit wel een goede is. Hopelijk kunnen jullie met hier iets over vertellen aan de hand van deze afbeelding.
$_85.JPG
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Met wat werk en ervaring valt daar vast een werkende schaaf van te maken.
Toch zou ik even verder kijken naar een Stanley of Record. Gebruik de zoekfunctie eens op dit forum, is veel over geschreven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Er valt best een goede schaaf van te maken. Kijk naar eens bij de posts van Roeland berkelmans, ook op YouTube. Toch zou ik zonderr kennis of Hulp van iemand die weet hoe schaven werken niet aan beginnen. Als je pech hebt is de beitel niett alleen dun maar ook nog zacht. Ik zou voor de Stanley van Pel gaan. Schoonmaken slijpen en de zool vlakken en gaan.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste DeBo,

Op zich niets mis met deze schaaf is ook model Baley (dus verstelbare kikker middel kraagschroef).
Heb een tweetal jaar geleden bij Steven Gauwberg 10 gekocht voor ik meen 4,5 euro per stuk.
De zool is zuiver en kikker en dekbeitel netjes alleen het schaafmes met de keerbeitel is slecht, wel scherp te krijgen na een heleboel vlakwerk aan de spiegelzijde. Een ander puntje is dat de diepte instelling "andersom" werkt dat wil zeggen rechtsom zoeter(ondieper) en linksom dieper, wat bij de Stanely's en Records dus linksom zoeter rechtsom dieper is.
Gebruik deze schaven vooral als donor om mooie infillschaven van te maken.
Een tijdje terug ook een low budget lowangle schaaf gemaakt op verzoek van een mede Forummer van deze schaaf, alleen wel een oud schaafmes van Stanely gebruikt. Staat ook nog ergens op het forum.
Ik heb nog wel zo'n schaafje voor alleen de verzendkosten mag je hem hebben.
Maar ik heb ook nog een leuke Stanely Baily liggen uit de jaren 80 die kan je van me overnemen voor 25€ (geslepen en wel).
Persoonlijk zon ik voor een oude Stanely of Record gaan en dus niet voor het bovenstaande goedkopere schaafje.

Groetnis, Roeland

Oja als je in de buurt bent kom maar is langs dan kan ik je het een en ander laten zien en voelen
 
Laatst bewerkt:

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Heb je een bericht gedaan Roeland.

Oja en Wim, mijn vader is timmerman dus die heeft er wel verstand van, en ik heb er zelf ook al wel vaker mee gewerkt. En heel het internet staat tegewoordig vol met info ;)
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Hey Debo,

Ik ga niet zeggen dat je een perfecte schaaf hebt aan deze op de foto, maar ik ga ook niet zeggen dat de schaaf in de MP link een goede schaaf is. Beiden hebben relatief veel werk nodig om ze in goed werkende staat te krijgen. En daarbij, de schaaf uit de MP link heeft een geribbelde zool, is dus een no 4c, en iets doet mij vermoeden dat de schaaf van jou foto dat niet is.

Er zijn vele verhalen te vinden over het voor- en nadeel van een geribbelde zool. Dus ik kan jou niet zeggen wat jij 'moet' kiezen. Wel kan ik je vertellen dat er geen geribbelde zool bij mij binnenkomt, tenzij het een schoenzool is;)

Even on topic: ik persoonlijk zou niet kiezen voor de schaaf uit de MP link (Sorry Pel, dit is slechts mijn mening ;) ). Dit omdat er zo te zien best veel werk aan zit, deze schaaf vrij nieuw is (en de daarbij behorende kwaliteits afname) en omdat ik de schaaf dan gewoon te duur vind. Ok, heel veel goedkoper ga je ze niet vinden dus misschien ben ik daarin onrealistisch. Maar sommige dingen kun je wel van tevoren ondervangen door bijvoorbeeld te letten op de afwerking van de schaaf. Soms kun je op foto's al wel zien dat de zijkant bijvoorbeeld erg ruw oogt, meestal is dit een teken dat je te maken hebt met een nieuwere schaaf waarvan de afwerking niet is wat het zou kunnen zijn. Deze schaven kijk ik niet verder naar, omdat dit een teken is dat er dan veel werk aan zit (denk aan de zool, de kikker, de beitel, scherpe randen...). Een ander teken is dat er plastic handvatten opzitten, ook dan weet je dat het een nieuwere schaaf betreft.

Niet iedereen zal dit soort schaven laten liggen, en ook met deze schaven is het te doen om er goed functionerende schaaf van te maken. Ik denk wel dat dit werk jou op een goede manier helpt te leren wat de anatomie van de schaaf is, en op deze manier ga je zeker meer 'feeling' krijgen met jpuw gereedschap. Tegelijk denk ik ook dat je misschien beter kunt beginnen met een schaaf waar oets minder werk aan zit, omdat het vrij ontmoedigend kan zijn om er achter te komen dat na zoveel uur werk e schaaf nog niet lekker functioneert.

Ik raad je aan deze video te kijken: https://www.youtube.com/watch?v=RYyV6IUpsYk
Hierin neemt Paul Sellers de kijker mee in het goed werkbaar maken van een schaaf die op het eerste gezicht niets waard is.
Ook raad ik je aan om https://paulsellers.com/2016/02/plane-fettling/ te lezen. Dit is een 'serie' van 5 blogs, allen terug te vinden op zijn site. Hierin neemt hij de lezer mee in de vraag of goedkope schaven (merkloos, of eigen merk) het waard zijn om uberhaupt aan te beginnen of dat je ze beter links kunt laten liggen. De uitkomst verraste mij zeer in positief opzicht. Even een kleine spoiler:
http://www.silverlinetools-shop.nl/...edschap/schaven/handschaven/handschaaf-nr-4-/

Laat het duidelijk zijn dat ik alleen mijn eigen mening hier neer zet. Mijn meningen zijn gevormd door dat wat ik zelf heb meegemaakt of waar ik veel over heb gelezen en heb aangenomen als plausibel. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Hou ons op de hoogte!
 
P

Pel

Guest
Omdat Debo een low budget schaaf zocht, (student) gaf ik hem de tip van MP, de foto van de schaaf die Debo er zelf op zette is m.i. geen echte Stanley bailey no. 4? Aan iedere schaaf die je tweedehands koopt zul je werk aan hebben, soms heb je geluk soms heb je pech als je via MP koopt, en PostNL komt hem brengen.

Groet Pel.
 

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Die op de foto staat is volgens mij ook geen stanley, en of het een no. 4 is? Ik zou het niet weten maar dat is als ik het goed begrijp de meest gebruikte maat. Mijn voorkeur gaat trouwens ook uit naar een met een vlakke zool, hoewel ik niet precies kan zeggen waarom :p.

Het filmpje van Paul Sellers had ik al eerder gezien en is voor mij geen enkel probleem om er nog wat werk aan te hebben maar het liefst niet te veel.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Ik vind het raar, want er staat jack plane, wat normaal volgens mij een no5 is. De lengte komt ongeveer overeen met een no4, en de breedte komt ongeveer overeen met een no5. Het is een hybride schaaf :)
Volgens mij is het idd geen Stanley, ik vraag mij ook af wat het draadeind tussen de borgschroef van de dekbeitel en de laterale verstelling is?

Thnx Pel, voor je nadere uitleg. Inderdaad heb je aan de meest 2ehands schaven werk, los van het slijpen. Dat houdt de boel ook wakker he :)

Roeland: lekker bezig! Gaaf dat dit mogelijk is zo via het forum!

Succes!!
 

DeBo

Actieve deelnemer
23 feb 2016
35
0
Achterhoek
Zojuist de schaaf van hierboven van Roeland ontvangen! Voor een goede prijs heb ik nu een prachtige schaaf voor mijzelf en kreeg van Roeland zelfs de middelen om te slijpen erbij!

Bedankt Roeland, ik denk dat ik hier veel plezier aan ga beleven. :D
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Mooi,:eek: en nu heb je ook een referentie wat een goede schaaf is en hoe die werkt, en als het virus verder inwerkt kun je nu op mp en rommelmarkten meer schaven zoeken en opknappen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.