gutsen slijpen

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Beste forumleden,

indien er genoeg kandidaten zijn, dan wordt er voor jullie een gratis demo en workshop gutsen slijpen georganiseerd vanaf 13 h tot 16 45, tijdens de mega opendeurdag . info hierover op het forum
Opendeurdag vanaf 10 h
Beter nog, heb je een lelijke houtsnijguts of burijn of houtsnijbeitel dan kan je die meebrengen en die zelf leren slijpen onder begeleiding. Er zijn twee Tormecs te beschikking. Een timmermansguts (wel enkel met vouw aan de buitenkant) wordt er ook wel bijgenomen. Mogelijk ook gewone steekbeitels voor meubelmakers en timmermannen, maar eerst kijken of er interesse is voor het slijpen van gutsen.

Aan bod komen slijpvormen voor burijnen ( met pik of zonder) , gutsen zoals de keuze voor een binnenvouwen of niet, hoe groot die dan wel mogen zijn, hoeken, vormen, buitenvouwen hol - bol- recht, voordelen en nadelen van elk detail. Kortom alles over de geometrie van gutsen en CO

Het is een slijpmethode zonder opsmuk: het wetten en polijsten gebeurt steeds handmatig ( zonder machine) met schandalig weinig materiaal. Het hele systeem gaat uit van het sturen van de guts, burijn of beitel tijdens het slijpen en wetten, en juist dat geeft de grote vrijheid. Zeg maar " dat is puur old school" , alleen mag men niet spieken op de wetsteentjes.

Om het kwaliteitswerk te leveren , waar de opleiding houtsnijden voor staat, moet alles perfect geslepen zijn.

Wel enkele restricties: studenten zorgen voor de begeleiding en demo's en het is een primeur. Om het zeker haalbaar te maken:

geen houtdraaigutsen,
niet smaller 5 mm
niet breder dan 27mm voor gutsen met kleine kromming
voor diepe gutsen : max 20 mm
geen gekropte of langgebogen gutsen, burijnen, beitels
geen tegengekropte gereedschappen.

Wens je deel te nemen , meld het hieronder, en vermeld met welk gereedschap je zou willen meebrengen ( foto doet het altijd goed), of je liever er eentje leent om te proberen, of je alleen wil kijken en luisteren enz.
Liefst snel want er moeten genoeg kandidaten zijn en dat zouden we graag zo snel mogelijk weten.

Het concept wordt verder ontwikkeld, bijgestuurd of afgelast aan de hand van de reacties. Blijf dus volgen om op de hoogte te zijn over de ontwikkelingen.

groeten,
Ornament

www.beeldhouwen.eu
http://www.houtsnijden.eu
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zeer interessant! Zeker het theoretische deel. Helaas moet ik werken, dus ik kan er niet bij zijn...

Ik vind het wel jammer dat juist de vormen die moeilijker zijn om te slijpen (volgen mij dan) niet behandeld worden.
Wat bedoel je trouwens met een "pik" bij een burijn?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Een burijn, gebruikt bij het snijden van ornamenten, kan op twee manieren geslepen worden.
Wanneer de vouwen van de beide benen geslepen worden blijft er in de hoek waar beide benen samenkomen wat bot staal staan.
Je kunt op twee manieren verder gaan
methode 1: de vouwen van de beide benen nog wat verder slijpen en er ontstaat een piek in de hoek waar beide benen samenkomen; het geheel afwetten en polijsten. De piek blijft dus staan.
methode 2: de buitenvouw van de hoek slijpen alsof het een guts is totdat ook dat bot stukje staal scherp is. daarna afwetten en polijsten. Er ontstaat dus geen piek.
Beide methoden worden toegepast en "functioneren".

groeten,
Ornament

www.beeldhouwen.eu
http://www.houtsnijden.eu
 
P

Pel

Guest
Zo vraag ik mij af hoe je een steekguts slijpt, zelf heb ik er maar een van 12 mm breed, die krijg ik wel scherp met een wetsteen daar niet van. Maar stel je hebt een hele rits steekgutsen, ik heb ik nog nooit ergens een bolle slijpsteen zien liggen?

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Ronald

we zijn old school, de academie bestaat al meer dan 350 jaar. Terwijl de hele wereld is overgegaan op het gebruik van gutsen tegen een draaiend stuk hout, tussen "pinnetjes" op een machine ( een Oneway of een Stratos will do the job ), gebruiken wij onze gutsen nog steeds op een stuk hout dat op een werkbank vastligt. De studenten hebben er dan ook nog nooit een draaibeitel of -guts geslepen of van dichtbij gezien.

Welkom om op die dag de discriminatie te lijf te gaan en de old school wakker te schudden met een demo draaigutsen te slijpen... liefst op CBN

Hallo Pel ,
die machine slijpstenen vind je op pagina 15 - 4 van deze pdf


groeten,
Ornament

www.beeldhouwen.eu
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Misschien nog even vermelden dat de gratis demo - workshop gutsen en co slijpen, een doorlopend gebeuren is waarbij regelmatig de uitleg herhaald zal worden en de deelnemers komen en gaan gedurende de duur van het spektakel. Men moet er dus geen uren voor uittrekken.

Enkel indien er zich (snel) genoeg voldoende zich deelnemers aanmelden, in dit draadje, kan dit forumworkshop georganiseerd worden. Vrijdag wordt er beslist of het doorgaat. Zeer benieuwd of we forumleden blij kunnen maken met deze no nonsens workshop. Wie is de eerste die zich aanmeld ? We lezen het hieronder.


groeten,
Ornament

www.beeldhouwen.eu
http://www.houtsnijden.eu
 
P

Pel

Guest
@Ornament, Ik ben van plan met mijn zwager naar de open dag te komen, ik ben zeker geïnteresseerd in het slijpen van de gutsen, echter ik kan pas enkele dagen van te voren echt beslissen of het door kan gaan i.v.m. handicap. Ik hoop dat u begrip hebt voor de situatie, de ene dag gaat het goed, de andere dag gaat het niet goed.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Pel,

je bent de eerste die zich aanmeld,
Welkom!!

indien je een bepaald gereedschap uit je alaam geslepen wil hebben , dan lezen we het hier wel. Wel binnen de bovenaan gestelde restricties.

Zijn er nog geïnteresseerden?

groeten,
Ornament

www.beeldhouwen.net
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Beste Ornament, mijn gutsen en burijntjes zijn vlijm scherp, echter ik vind het altijd interessant te zien hoe een ander het doet, er zijn immers vele wegen die naar Rome leiden. Nu ik de slijpwielen van Ronald Kanne heb is het slijpen helemaal een fluitje van een cent, het staal verbrand niet meer. Voorheen sleep ik mijn beitels en gutsen op de werkbank slijpmachine als het vlug moest gaan op een witte steen K100, en op de natslijpmachine als ik tijd genoeg had en de gutsen en beitels af en toe eens allemaal nakeek.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
------ GEANNULEERD ---------

De gratis demo - workshop over het slijpen van gutsen, beitels en burijnen, voor leden van het forum, werd geannuleerd wegens gebrek aan belangstelling.

De opendeurdag zelf gaat natuurlijk wel door.


groeten,
Ornament


www.beeldhouwen.net
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.