Nieuwe lamellenfrees of toch een deuvelmachine?

PBT

Actieve deelnemer
Aangezien ik het belabberd werken met mijn powerplus lamellenfrees helemaal moe ben, ben ik opzoek naar een vervanger.

Ik heb gedacht aan de domino, maar ondanks dat ik een echte festoolfan ben, vind ik die toch echt veel te duur.

Ik twijfel nog tussen een deuvelmachine (ook hier is mafell te duur) en een lamellenfrees. Qua merk heb ik niet direct een voorkeur. Alle suggesties zijn welkom.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Nadat mijn lamellenfrees van skil de geest had gegeven heb ik een Mafell gekocht. Een hele verademing. Met name de de instelmogelijkheden vind ik erg gebruikersvriendelijk. Helaas heb ik geen ervaring met andere machines. Alhoewel je schrijft dat de domino te duur is hoor ik zeer enthousiaste gebruiker dat hij er zeeeer tevreden mee is. Met name doordat je er veel sneller mee werkt (dan een normale een pen- en gatverbinding) en de grote nauwkeurigheid.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik heb ook al een paar keer met de domino gewerkt. Het is zeker een fijne machine, maar waar ik hem vooral voor gebruik erg duur.

Ik gebruik een lamellenfrees vooral om te lijmen hout gelijk te houden bij het lijmen. Daar was zelfs mijn powerplus nauwkeurig genoeg voor omdat het hout na het lijmen toch nog door de vandiktebank gaat. Echter de laatste tijd ben ik veel met inloopkasten e.d. bezig, en daar komt ze toch behoorlijk wat nauwkeurigheid te kort. Gandaar dat ik op zoek ben naar een nieuwe.

Ik heb binnenkort 30 traptreden en 2 bordessen te lijmen. Ook moeten daar 2 grote kasten en 1 iets kleinere geplaatst worden, en dan is wat nauwkeurigheid toch wel gewenst.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik heb sinds kort alleen maar ervaring met de Festool Domino. En omdat ik die domino's zelf heb gemaakt, kan ik echt zeer precies werken.
Een lamellenfrees lijkt mij (zoals je zelf aangaf) alleen makkelijker wanneer het hout toch nog door een VanDikteBank moet.
Ik vermoed dat je afhankelijk van je werkwijze, mogelijke een andere machine jou voorkeur kan hebben.
Wanneer je de verlijmde planken/platen percies op de maat maakt zoals ikzelf doe, gebruik je voor het exact verbinden of verlijmen de Domino.
En als je eerst de verbindingen wilt maken om daarna alles exact passend te maken, gebruik je een lamellenfrees ?
Ik ben ook zeer benieuwd naar andermans ervaringen. Succes met je keuze.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Een lamello frees werkt minstens zo nauwkeurig als een domino!
Er zit verschil in merken onderling qua nauwkeurigheid.
 

PBT

Actieve deelnemer
Iemand ervaring met de bosch lamellenfrees? Ik heb eerder al veel gewerkt met een ouder type van de makita pj7000.

@guus: ik schaaf eerst het hout vlak en haaks, daarna breedte en dikte tot de dikte nog +/- 1,5mm te dik is. Dan steek ik er lamellen in en lijmen. Daarna gaat het voor het mooie nog eens door de vandiktebank.
Verder gebruik ik de lamellenfrees voor hoekverbindingen van (vooral) spaanplaat en mdf inloopkasten zodit dit mooi gelijk blijft bij het schroeven of aantrekken met paneelverbinders.

De domino is een mooie machine, maar in mijn ogen en voor het werk waar ik hem vooral voor zou gebruiken (het lijmen dus) erg duur.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Met de nauwkeurigheid van de lamellenfrees zit het wel goed. Ik maakte de vergelijking met de zelf gemaakte pen- en gatverbindingen. In een ander draadje staat iets over de sterkte van de lamello en zo. Dan blijkt de lamello verbinding niet zo sterk te zijn als bijvoordeeld een deuvel.
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Ik heb een lamellenfrees van virutex waar ik zeer tevreden van ben. Solide machine!
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Heb een lamellenfrees van Makita bevald mij erg goed en heb ook de deuvelmachine van triton maar kan er nog niet echt aan wennen.
Het boren in MDF gaat vrij zwaar. Nauwkeurigheid van de Triton is niet helemaal je van het maar is mee te werken.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Er staat een mooie Lamelo Top 20 te koop op Marktplaats voor €500. Je kunt bieden vanaf €475.
De huidige Top 21 versie kost nieuw €883 incl. BTW.
Dit zijn toch de beste lamellen frezen.

$_85.JPG
$_85.JPG
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ja, prettig werkende machine. Of het zijn meerprijs waard is t.o.v. de Makita weet ik niet, maar werkt perfect, zeer tevreden over.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Die had ik nog niet gezien. Wel kwam ik op marktplaats een lamello classic x tegen in systainer voor 413 euro. Geen idee of dit ex btw is of niet, deze kan ik aftrekken.
Iemand ervaring hiermee?

Als je die nieuwe Classic X voor €413 koopt bij De Jong Gereedschappen dan staat er duidelijk in de Marktplaats advertentie vermeld bij dat dit excl. BTW is.
Koop je bij een winkel, dan kun je een factuur krijgen en de BTW kan aftrekken.
Koop je bij particulieren of 2e hands dan heb je die mogelijkheid uiteraard niet.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Die had ik nog niet gezien. Wel kwam ik op marktplaats een lamello classic x tegen in systainer voor 413 euro. Geen idee of dit ex btw is of niet, deze kan ik aftrekken.
Iemand ervaring hiermee?


Ik heb zowel met een lamellofrees van Lamello, de Mafell duo deuvel frees en domino frees gewerkt.
Gaat het alleen om het verbinden van plaatmateriaal, dan zou ik een goede lamellofrees aanbevelen. De nauwkeurigheid van bijvoorbeeld het merk lamello is zeker zo goed als de festool dominofrees. Dat komt omdat het mechanisme om de hoek in te stellen bij lamello degelijker is uitgevoerd.
Lamello's zijn niet bedoeld om stijlen en zo te verbinden, omdat de hout breedte minimaal, plus een beetje, de breedte van de lamello's moet bedragen.

Dus, alleen plaatmateriaal: Lamello voldoet uitstekend.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik heb sinds kort de felisattie rf 12 Geweldig ding.

http://www.teygeler.nl/product-4299-felisatti-rf-12-deuvelmachine.html

Was destijds ook aan het kiezen tussen lamelo , domino en drevels.

Heb uit eindelijk de lamelo laten vervallen omdat de andere twee meer mogelijkheden hadden ( geschikt voor plaatwerk en massief werk ).
Domino vond ik veel te duur het apparaat en de domino blokjes zelf.

Bleef over een drevel machine De maffel was de beste en de duurste. de trition de goedkoopste.

De felisatti zat er tussen in ( deze heeft ook aanslag nokken zoals de maffel. Triton heeft deze niet) Een must om te hebben die aanslagnokken.

Geweldig apparaat om mee te werken en zoveel veelzijdig drevels van 6 tm 10 mm voor plaatwerk en masief werk verstek onder een hoek allemaal geen probleem.

Had hem al jaren eerder moeten hebben .
 

PBT

Actieve deelnemer
Hvdb, hoe is de nauwkeurigheid van de felisatti? Tijdens mijn zoektocht ben ik deze ook al tegen gekomen, maar kan erg weinig vinden op o.a. youtube. Enkel 2 filmpjes in een taal die ik niet kan ontcijferen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb sinds kort de felisattie rf 12. Geweldig apparaat om mee te werken en zoveel veelzijdig drevels van 6 tm 10 mm voor plaatwerk en masief werk verstek onder een hoek allemaal geen probleem. Had hem al jaren eerder moeten hebben .
Ik heb ook lang zitten zoeken en (misschien) alles gelezen over deze machine en volgens mijn gegevens uit de folder van 2014/2015 kunnen er ook 5 en 12 mm freesjes in. Zie bladzijde 64-65 de freesjes staan vreemd genoeg op bladz. 65 bij de lamellenfrees Rf100/710.
Ik heb uiteindelijk toch voor een domino gekozen (omdat ik een goede deal kreeg:D)
Mvg,:).
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik woon in kessel limburg ( tussen venlo en roermond ) volgens mij ligt sint joost niet zover weg.
Als je wil mag je de felisattie komen proberen.

Tot nu toe nog niks te klagen over de nauwkeurigheid. Moet natuurlijk wel nog wennen aan het apparaat.


 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.