Bol vaasje in balk

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Deze week een leuke uitdaging aangegaan: uit een vierkant geschaafd balkje ipé een vaasje te voorschijn halen.

Ipé is niet de meest dankbare houtsoort voor een houtdraaier, en als er dan ook nog veel "lucht" moet gedraaid worden, spreekt het voor zich dat vlijmscherp gereedschap en een regelmatig bezoek aan de slijpmachine noodzakelijk zijn ;)

Van het balkje blijft 58x58x137 mm over. Het is volledig afgewerkt op de draaibank inclusief de kopse kanten.
De eindafwerking is met hardwax olie.

6ibqyg.jpg


2lxtism.jpg


k34nld.jpg



Tijdens het draaien neem ik nooit tot heel zelden foto's omdat ik zo weinig mogelijk wil afgeleid worden.
Toch zal ik proberen de werkwijze te verklaren.

Zoals reeds gezegd werd vertrokken van een geschaafd balkje van 94x94mm en 25mm overmaat op beide kopse uiteinden.
Op een plaat MDF én op de balk werden de middellijnen op de lange vlakken afgetekend en ook in het midden rondom de balk.



Een foto zegt meer dan duizend woorden.
Hieronder zie je de aftekening op de plaat, dezelfde lijnen werden rondom afgetekend op het werkstuk.
De gaten in de verticale as zijn van een vorig experiment, de gaten links en rechts werden gebruikt om de balk vast te schroeven.

voscqt.jpg




Nu nog de lijnen op plaat en werkstuk samen brengen, vastschroeven en draaien maar.

343t2km.jpg




Werkstuk opspannen op de juiste plaats voor de andere helft van het vaasje en de uitholling

vfl8iu.jpg




Als laatste werd van de kopse kanten een stuk afgezaagd, de centers afgetekend en voorzien van een centerpuntje.
Balkje werd met 4 stukjes zacht hout als bescherming ingespannen in de klauwplaat om afgewerkt te worden.

Ik hoop dat het zo een klein beetje duidelijk is :confused:
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Heel knap draaiwerk! Nu nog het halve bolle vaasje aan het eind van het balkje.
Lekker ingewikkelde opspantechniek. Maar ja wat doe je eerst.
Complimenten van Jan Pranger.
 
P

Pel

Guest
Heel mooi gemaakt Paul, ik zat in het begin bij de eerste foto's te denken hoe heeft hij dat gemaakt op een draaibank? Bedankt voor de uitleg Paul, zo hoef ik mijn kop niet te breken hoe het gemaakt is.

Groet Pel.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo, "wij" van de houtdraaiersgilde West-Vlaanderen hebben dit "live" mogen bewonderen, heel knap en mooi gemaakt, ik moest er toch ook ff naar kijken hoor.
Het idee is het meeste werk, dan "hoe doe ik dadde" en dit is zo een resultaat. Chique Paul, gr Stefke 55
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Deze heb ik in mijn handen gehad in Roeselare. Een prachtig werkstuk van onze Paul. Proficiat en afgewerkt tot in het detail op de kopkanten.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Iedereen bedankt voor de lovende woorden.

@Jan Pranger: ik heb er aan gedacht om de kopse kanten te voorzien van een halve bol, al dan niet uitgehold, maar of het werkstuk daarvan ook mooier wordt is maar de vraag. Misschien eens proberen met een houtdraaivriendelijker (scrabble?) houtsoort.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.