Afwerking retro meubel

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Hallo allemaal,

Ik ben kopie van een commode van Pastoe aan het maken, die een retro afwerking moet krijgen. Ik heb een plaatje bijgevoegd van de commode die als voorbeeld dient en ook een plaatje van de look waarvoor ik ga. Het lijkt me het beste om het meubel uit beukenmultiplex te vervaardigen. Maar ik zit nog te puzzelen over de afwerking. Was? Lak? Wie heeft hier ervaring mee of ideeen? Hoe deden ze dat vroeger?

Alvast bedankt,

Lucas
 

Bijlagen

  • voorbeeld commode.jpg
    voorbeeld commode.jpg
    73,4 KB · Weergaven: 328
  • voorbeeld afwerking.jpg
    voorbeeld afwerking.jpg
    56,3 KB · Weergaven: 327

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Lucas, ik zou het kindvriendelijk afwerken. Zodra de kleintjes tandjes krijgen gaan ze knagen (tenminste mijn dochter deed dat).

Ik gebruik altijd hardwax van Saicos, voor vloeren, meubels, kinderspeelgoed etc. Eventueel nog te kleuren met een pigment.

Groet Willem
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@LucasLomans, geen idee, heb zelf ook nog niet gedaan. Als ik de video's op youtube zie lijkt het niet zo moeilijk, kost wel wat tijd omdat je het in hele dunne lagen erop wrijft. Het resultaat is wel erg mooi.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Hi Lucas. Heb je toevallig dat meubel rechts ook in sketchup gemaakt? Ben benieuwd naar de maten.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Politoeren is niet zo moeilijk, het is een slag die je ff te pakken moet krijgen. Het is echter wel een zachte finish en m.i. niet kindvriendelijk.. Hardwax lijkt mij ook beter. Altijd eerst even oefenen op een reststuk..
 

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Hardwas lijkt me dan inderdaad een geschiktere optie. Politoeren bewaar ik dan voor een volgend project ;)

@jberends: dat rechter meubel heb ik niet sketchup gemaakt. Dat plaatje diende alleen als voorbeeld voor de kleur. Het linker meubel heb ik wel in sketchup.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
@lucas, ah ok. In ieder geval zit het er mooi uit. Ben zelf namelijk ook 'in de markt' voor mijn (eerste) kleine vandaar. Voor het ledikant heb ik inmiddels een ontwerp en meubelstuk. Voor de commode ben ik nog bezig.

Is het corpus van volhout met multiplex zijwanden? Wat voor hout heb je gebruikt?
 

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Heel het meubel wordt gemaakt van berken multiplex. Massief hout was geen optie opdat ik bang ben dat het hout gaat werken en dat er dan kieren onstaan of dat het gaat splijten waar de zijkanten door de bovenkant heen gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.