alaskan mill met 2 kettingzaag motoren.

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
olaa Bo,
en kan je ms880 een blad van 1.50m met een rip-ketting vlot aan?
je moet een gespierde kerel zonder rugklachten zijn ...
ik werk met een 088 en een blad van 90 cm, max 70 cm effectieve zaagbreedte
Bekijk bijlage 50066
en die weegt ook al serieus door...
ik kijk benieuwd uit naar de foto's van je geleider!

Hoi werkbank, wat versta je onder serieus doorbuigen? Ik zaag met een 090 met een blad van 150cm
Mijn zaagblad buigt ook wel een mm of 2 /3 door, maar dat is acceptabel als bedenkt over wat voor afstand er kracht op komt. De opstelling die jij hebt ziet er steviger uit dan de opstelling die ik heb, dus kan me niet voorstellen dat die meer doorbuigt.
Gr
Rik
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo Werkbank,

het is inderdaad geen werk voor mensen die niet van een beetje ploeteren en strijden op zijn tijd houden;) maar vooral ook erg kunnen genieten van het resultaat! Het is echt zwaar, slopend werk maar als er als beloning dan weer een vers gezaagd blad tevoorschijn komt, wordt ik meestal toch weer erg vrolijk:D

Zagen gaat op zich goed met deze opstelling, maar het gaat niet hard meer als de stam in de buurt van de maximale breedte komt. Het kan goed zijn dat ik 20-30 minuten sta te zagen voor een groot blad van een meter of 3 lang.
Wat dat betreft kijk ik jaloers naar de snelheid waarmee Mark zijn zaag door die grote stam trekt:)

Doorbuigen vind ik inderdaad net als Rik ook nog geen onoverkomelijk probleem op deze lengte, met een beetje vogelen is het nog wel tegen te gaan is mijn ervaring.
Ik verwacht dat het bij nog langere geleiders zoals deze van Mark wel snel iets wordt wat niet meer te verhelpen is maar zoals hij ook al aangeeft; bladen van meer als anderhalve meter breed mogen best een paar millimeter rond staan na het zagen, het is maar de vraag hoe het na het drogen is.

Ik vind het lastiger om hem vlak te houden over de lengte van de zaagsnede, zeker bij langere stammen. Dan gebeurt het nogal eens dat hij gaat klimmen, dalen of buigen. Maar dat heeft meer te maken met de staat van de ketting en de stand van het blad.

groeten Bo
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Ik zie dit topic nu pas, wat een geweldig mooie stam is dat zeg!

Heb je al eens geprobeerd met de slijping van de ketting te spelen? Ik heb eens ergens gelezen dat haakse kettingen sneller door kopshout zagen?

Hallo Rene,

Bedoel je de slijphoek of het type ketting? Ik heb nu half haakse stihl ripping ketting geslepen onder 10 graden. Deed het prima uit de doos en is inmiddels al enkele keren geslepen door het raken van een schroef.. ga nog wel de voorlopers iets afslijpen, deze schijnen dieper te moeten liggen bij schulpen.

Groeten mark
 
Ik heb inderdaad twee dingen door elkaar gehaald haha.
Ik kan het me niet meer heel goed herinneren maar ik dacht dat een haakse beitel onder een kleine hoek geslepen beter door kopshout gaat.

Ik heb vandaag +/- 1,5 kuub esdoorn en kers verzaagd voor op de draaibank met een nieuwe zaag(ms 361) met haakse beitel maar ik ben er absoluut geen fan van... de zaag zaagt inderdaad veel,heel veel sneller door zowel kops als langshout maar ik krijg m er niet recht in? zo goed als 70% van de zaagsnedes was hartstikke schuin...
voor mij was het de eerste keer met een haakse beitel maar heb net een langer zaagblad(63cm) met half haakse kettingen besteld, liever iets trager zagen en wel recht
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi René
heel gek maar heb nu voor het eerst in 10 jaar in duitsland een keting gekocht voor me
Ms 361
ga je niet versleten krijgen hoor is een topzaag :)
wel de vriendin terwijl ik aan het werk was
ik ging ervan uit dat ze in de winkel waar ik haar naar stuurde genoeg kende vam zagen
maar kwam er vandaag achter dat ze niet eens aspen of bio brandstof voor de kettingzaag kende :(
en ook die trekt enorm scheef weg
tot ik jou bericht las kon ik er mAar niet achter komen waarom
zaagblad ontbraamd en zelf ander blad genomen en bleef scheef trekken
morgen eens tegoei kijken of er toch niet een verschil in de ketting zit
mvg tom
 
als het een beetje mee zit zijn de kettingen en het blad donderdag hier, dan zal ik eens kijken of hij nu wel recht zaagt.

Ik heb de zaag niet nieuw gekocht(inruil) en er zat een ander blad op dan van stihl, en waarschijnlijk ook een andere ketting(wie weet, verkeerde ketting voor het blad?)
Ik zag wel dat de ketting al behoorlijk opgeslepen was, geen idee of dit ermee te maken heeft.

Indien hij met het nieuwe blad+ ketting nog niet fatsoenlijk zaagt laat ik 'm wel eens nakijken bij Frissen...

Zaag jij met motomix of met aspen?
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Zat waarschijnlijk een oregon blad op even goed als sthil en kost iets minder
ketting koop ik altijd van sthil zelf
tweedehands kan je ook erg lang plezier van hebben hoor
mijn zaag word al 10 jaar af en aangebruik om stammen kops door te zagen
en tot nu heb ik nooit enig probleem ondervonden
en heb met hetzelfde type 10 jaar gewerkt erg tevreden van
beetje zwaar voor brandhout maar erg fijn om stammen op maat te
maken voor jou draaibank ;)

ik tank altijd aspen is voor mezelf gezonder en ook voor de zaag
ik ga donderdag een nieuwe ketting en aandrijfring halen en hopen dat het dan opgelost is
anders open ik een apart topic
ik wil Marc zijn mega cool topic niet vervuilen
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik heb gisteren weer een dagje gezaagd, ik ben nu over de helft. ik verwacht dat er nog 3 plakken vanaf komen, zodat ik totaal 8 planken ga krijgen.
de plank die ik nu gezaagd had was 182 cm breed op het breedste stuk, zodat hij precies tussen het frame door kon. dit scheelt weer een hoop gedoe omdat ik bij die breedste 2 planken het laatste stukje met de hand door moest zagen.

IMG_20160827_150030211.jpg

IMG_20160827_150332497.jpg

IMG_20160827_152225404.jpg

Dit was genieten:cool: planken zagen voor luie mensen
IMG_20160827_152311061.jpg

IMG_20160827_152942034.jpg

IMG_20160827_155307803.jpg

IMG_20160827_155419961.jpg

groeten Mark
 
P

Pel

Guest
Ik zie dat je er slim dekzeilen onder hebt gelegd Mark, ruimt inderdaad wat makkelijker op, wat kan hout toch mooi zijn, ik kijk er al bijna 65 jaar naar en verwonder mij nog nog altijd.

Groet Pel.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Ik zie dat je er slim dekzeilen onder hebt gelegd Mark, ruimt inderdaad wat makkelijker op, wat kan hout toch mooi zijn, ik kijk er al bijna 65 jaar naar en verwonder mij nog nog altijd.

Groet Pel.

ha Pel,

ja dat scheelt inderdaad een hoop, was vorige keer anderhalf uur aan het vegen en kruien. maar van deze ene zaagsnede had ik alsnog 4 kruiwagens met zaagsel ...

groeten mark
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Zo, het zaag- en sleurseizoen is weeral begonnen...
t'is sawmill-time!
DSCN2025.jpg
enkele lorken en es verzaagd tot 7 cm dikke planken
DSCN2026.jpg
en wat populier en den
om te beginnen.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo,
Heeft er iemand ervaring met een zaagblad van 120 cm op een Stihl 088?
Ik dacht dat een 120 cc is:confused:
Wie heeft er ervaring met het ripzagen van Sequoia?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.