alaskan mill met 2 kettingzaag motoren.

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
He Mark,

Dat ziet er verdomt goed uit! Hij loopt er lekker doorheen (Prachtig hout ook trouwens)

ik zie echter wellicht wel een puntje waar ik me zorgen over maak, beide zagen zie je met enige regelmaat sterk vibreren met zoveel power kun je er ben ik bang op wachten dat er iets rondom de bladmontage gaat afbreken. Wellicht is het een optie om op de beugel(handvat) een extra steun te maken naar je frame toe? Desnoods met een extra AV-rubber er tussen om het geheel niet té stijf te maken?

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan van Oorsouw
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
@ gold digger. 090 start naar mijn ervaring zwaarder dan bijv een 880. Misschien komt dit omdat deze een andere koppeling en een ander toerental heeft.
misschien weet iemand anders hier iets meer van?
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
gert jan - ja dat is een puntje wat ik ga proberen te verbeteren! maar het heeft eigenlijk geen effect op het gezaagde vlak dus heel erg is het niet. ik denk zelf dat het een beetje ligt aan de agressief ketting. ik lees dat mensen die zon lang blad gebruiken (bijv. op een lucas mill oid) een skip of super-skip ketting gebruiken en dat dit minder agressief schulpt. maar deze is helaas niet te krijgen is europa .. wellicht eens bestellen in de usa.

rien- het blad zit erg dicht tegen de zagen aan het frame gemonteerd, dus dit is niet het geval. wel staat het blad licht hol (2-3 mm ) door het gewicht van het blad. ik vind dit niet zon probleem omdat de platen toch nog kromtrekken, en ik ze nog vlak moet frezen.

rik - 090 start inderdaad een stuk zwaarder ja ... en is wat minder handig op deze zaag omdat de olie tank dan onder zit ..

groeten mark
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Knap gedaan man!!!
En het zaagblad moet op deze manier steeds haaks op uw geleiders blijven lopen, goed gezien Mark!
Uw motoren vangen wel veel trillingen...
Mooie 'stukjes' hout die te voorschijn komen.
Ik kijk er naar uit welke stelling je gaat bouwen om de grotere broer aan te pakken...
veel succes nog Mark
jan
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
@ mark,

Dat klopt idd mark dat is zeker een nadeel. hij zaagt wel lekker rustig dat is een voordeel.
een forrester ketting is wel te bestellen in europa.... weet niet precies meer weer, maar er zijn bedrijven die het aanbieden.
de vertegenwoordiger lucas mill in frankrijk of de vertegenwoordiger van thomas mills in engeland geloof ik.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Knap gedaan man!!!
En het zaagblad moet op deze manier steeds haaks op uw geleiders blijven lopen, goed gezien Mark!
Uw motoren vangen wel veel trillingen...
Mooie 'stukjes' hout die te voorschijn komen.
Ik kijk er naar uit welke stelling je gaat bouwen om de grotere broer aan te pakken...
veel succes nog Mark
jan

hallo Jan,

de stelling die ik ga bouwen is in principe hetzelfde als wat ik in het filmpje had, alleen dan 2 van die 100x100 kokers in de lengte gekoppeld en uitgericht over de stam
 

tuoh

Oud hout
Knap constructiewerk, dat is een prof. zaagopstelling!

Zou zelf wel de zaag onder een hoek laten zagen, dan is het inzetten veel makkelijker omdat de zaagketting niet ineens de hele breedte voor de kiezen krijgt. Een invalshoek van een 15° lijkt mij een stuk aangenamer zagen, alleen ga je dan inboeten in max zaagbreedte:(
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Knap constructiewerk, dat is een prof. zaagopstelling!

Zou zelf wel de zaag onder een hoek laten zagen, dan is het inzetten veel makkelijker omdat de zaagketting niet ineens de hele breedte voor de kiezen krijgt. Een invalshoek van een 15° lijkt mij een stuk aangenamer zagen, alleen ga je dan inboeten in max zaagbreedte:(

hallo Tuoh

dat is inderdaad mogelijk, dan ga je meer krullen maken natuurlijk. ik kan de geleide klosse onder een hoek op het frame zetten. maar voor de grote beuk heb ik de volle zaagbreedte nodig!
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo Mark,

net even 2 keer gekeken, mooi om te zien hoor, petje af!

Dat trillen heb ik ook af en toe, als de voorlopers net geveild zijn, lijkt het meer te zijn.
In het zaagvlak zie ik er eigenlijk niks van terug.

Die holling heb ik er met wat aanpassingen en afstellen aardig uitgekregen maar dat is een 150 cm zwaard, scheelt nog een stukje.
Misschien kun jij hem ook nog wat minder krijgen maar wat je zegt, 100% vlak is leuk maar na drogen zal dat toch niet meer kloppen.

Ik kom graag kijken als die grote aan de beurt is! Wat een joekel..:cool:

groeten Bo
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Wat leuk om dit allemaal van dichtbij mee te maken.
Je beweegt de zaag ook met de afstand bediening, hoe werkt dat bewegen?
Zag ik ook een MFTC XXL versie op de achtergrond net als die van Bosquet (Ekko)?
Mvg,:).
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Wat leuk om dit allemaal van dichtbij mee te maken.
Je beweegt de zaag ook met de afstand bediening, hoe werkt dat bewegen?
Zag ik ook een MFTC XXL versie op de achtergrond net als die van Bosquet (Ekko)?
Mvg,:).

Hallo Spaander,

De zaag beweegt d.m.v de lier.
En inderdaad mijn MFtc -xl, hier wil ik in de toekomst ook nog een filmpje over maken. Mijn mftc heeft nog wat extra dingen die de rest niet heeft.

Groeten mark
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Dit is wel een heel leuk projectje. En nog bij mij in het dorp ook!

Als je hulp nodig hebt met zagen een seintje geven hoor, dit wil ik in de praktijk wel eens zien. Prachtig hout ook, trouwens...
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Bedacht me net als je toch al bezig bent met een elektrische lier dat je 2 computer fans op de cylinder kan zetten voor voldoende koeling. lijkt me niet teveel werk.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Bedacht me net als je toch al bezig bent met een elektrische lier dat je 2 computer fans op de cylinder kan zetten voor voldoende koeling. lijkt me niet teveel werk.

Zou kunnen, maar bij voldoende pauzes en afstelling blijft de temperatuur gewoon goed. ik heb nu ook 2 temperatuur sensortjes met een sonde gekocht op aliexpress, die ga ik nog monteren tussen de cilindervinnen.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
vandaag eindelijk weer wat vooruitgang geboekt met het grote beuk project.

ik heb een platte kant aan de stam gezaagd zodat ik hier mijn geleidebalken op kan uitrichten en mijn 1e snede kan beginnen.
de tekening is nog mooier dan ik durfde te hopen! mooi bruin met rode en groene strepen en zwarte lijnen.. die wortelzwammen zijn lekker bezig geweest:)
heb nog een paar mooie stukken voor schalen uit het afgezaagde deel gezaagd.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.