alaskan mill met 2 kettingzaag motoren.

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

het duurde bij mij ook niet lang dat ik de standaard setup vrij zat was, en dan vooral dat duwen op je knieën.
Stammen van de grond krijggen was al heel snel duidelijk en een lier niet lang daarna.
De handlier heb ik op de Mill zitten met een lang touw en een katrol ergens aan vast gemaakt zo ver mogelijk van de boomstam af.
Hoe langer het touw, hoe gelijkmatiger hij trekt en dan blijf je ook het rechtst naar voren trekken naar mate je plakken zaagt en de zaag steeds lager komt.
Een elektrische lier met een goede afstandbediening is uiteraard nog veel handiger, daar denk ik zelf ook al een tijdje over na.

Ik denk dat dit een soort proces is waar de meeste millers automatisch doorheen gaan als ze het een beetje serieus doen, je wilt het jezelf toch altijd zo makkelijk mogelijk maken.

groeten Bo
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Goed om horen Boo, dank voor uw reactie.
dus op naar fase 2 en een handlier op de Mill monteren
of direct naar fase 3 en kiezen voor de elektrische lier.
Eens bekijken hoe het gesleur met een batterij vereenvoudigd kan worden...
Blijft nog hoe de gashendel op afstand (2 a 3 m.) te bedienen...
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Hallo Woody, ik heb precies dat frame van stihl/logosol, maarja die kan maar 950 mm breed.. Maar het concept bestaat inderdaad al langer
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Wellicht kun je wel op een zelfde manier een lang blad uit 2 bladen maken en dan gewoon de ketting per meter aanschaffen?
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
@Boo,
Als ik het zo voorstel zit je lieras verticaal op je Mill gemonteerd en heb je een horizontale draaibeweging...
dus kwestie van geschikt montagepunt op de Mill te vinden
P1020650.jpg
dat zowel goed bereikbaar is, als ook de gashendel...
in mijn geval zit mijn duwgreep in de weg
ik veronderstel dat je eerst je eerste 10 a 20 cm inzaagt
en dan pas je lier aanspant?
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
voor de geinteresseerden; ik heb het volgende verzonnen om op afstand gas te geven:
2mc8yno.jpg


het bovenste palletje uit het handvat gehaald, en een kunststof blokje gezaagd met een opstaand randje dat in het sleufje van het palletje valt. het blokje doorboord met 3.5 millimeter en een klein stukje met 6 ? zodat de buitenkabel daar strak in past. daarna een 3 mm gaatje in het gashandeltje geboord en binnenkabel vastgezet met een draadtonnetje. om gas te geven heb ik gashendels van een trilplaat, die kun je vastzetten. het kan eigenlijk niet simpeler. ik zie anderen op forums allerlei metalen hulpstukken maken die ze over het handvat heen klemmen om gas te geven, maar dit werkt eigenlijk even goed.

33f4voh.jpg


dit is de 12 volt lier, ik heb het touw nog wat omgeleid d.m.v katrolletjes zodat hij meer in lijn met de stam trekt.

2ebhgcn.jpg


lier met accu in bakje. ik moet de lier nog vastmaken aan de bak en de accu nog vastmaken, maar dit geeft even een beeld. er komt waarschijnlijk nog een kap over het bakje voor het stof/vocht tegen te gaan.

2ugdnrt.jpg


dit is een elektronische toerenregeling die ik op de 12 volt lier gebouwd heb, omdat de knop die erop zat niet zuiver genoeg werkte. met het knopje kan ik de motor voor -en achteruit zetten, en met de potmeter kan ik de snelheid traploos regelen van 0 - tot 16 millimeter per seconde. zaterdag ga ik waarschijnlijk een test zaagsneetje maken op een stammetje dat ik halfgezaagd heb liggen - beuken 1.2 meter breed; dus ik houd jullie op de hoogte!
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

@werkbank I
k heb de lier ter hoogte van de duwgreep zitten en draai inderdaad horizontale rondjes.
Een meter of 4 verderop zit een katrol en dan komt het touw weer terug naar het einde van de mill.
Zo wordt het trekken een beetje verdeeld en kwa dosering is het ook dubbel zo rustig.

@mark
Bedankt voor de foto's! Netjes hoor.
Waarom het je de accu en de lier ook op de mill en niet verderop ergens?
Ik heb een handlier en gashendel dus ik moet wel maar als je toch afstandbediening hebt, dan zou ik er in eerste instantie voor kiezen om hem ergens anders te plaatsen en dan een langere kabel.
Als ik iets over het hoofd zie voor wat betreft de lier, waarom de accu erbij en niet met een langere kabel ergens anders? Alles wat je mee moet verplaatsen lijkt me lastig.

Voor wat betreft het gasgeven, nette oplossing zo.
Ben je niet bang dat het metalen tonnetje langzaam het plastic in trilt?
Op US-fora lees ik bij remote throttles eigenlijk altijd dat het kapot trilt als er metaal tegen plastic zit.

Op de foto van de lier en katrol lijkt het net of het touwtje niet helemaal lekker zit, niet vrij van het hout van het bakje maar het kan vertekenen.
Sowieso twijfel ik een beetje aan die katrollen/schroeven eerlijk gezegd.
Mijn ervaring is een beetje dat met al het geweld van de motor alles wat niet van goede kwaliteit is en muurvast zit, los trilt/kapot gaat.
En er komt ook vrij veel trekkracht op het touw dus als hij dan ergens schuurt, gaat het touw hard achteruit denk ik.

Kan je de lier ook versneld weer afrollen als je een plak gezaagd hebt?
Zagend is 16 mm/s geweldig, maar als je ook zo lang bezig bent om het touw weer af te rollen voor de volgende snede...
Dat vind ik nu al met de handlier en dan draait het nog vrij snel af met de hand. Ik kan het touw er niet doorheen trekken want er zit een rem op de lier maar dat vind ik al vervelend.

Zomaar even een paar gedachtes van mijn kant, ik ben benieuwd naar jouw meningen/bevindingen!

groeten Bo
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zaterdag ga ik waarschijnlijk een test zaagsneetje maken op een stammetje dat ik halfgezaagd heb liggen - beuken 1.2 meter breed; dus ik houd jullie op de hoogte!

Tof dit soort projecten maaruhhhh.....zaterdag testen ? dat vraagt natuurlijk om een filmpje ;-)
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
hallo Bo,

Ik heb ook afstandsbediening, op de ene zaag zit een gaskabel van 2 meter, op de andere een van 4.5 meter, en aan de lier zit een snoer van zo'n 3 meter. zodat ik dus 2 meter naast het frame mee kan lopen. De accu en de lier meenemen op het frame leek mij makkelijk omdat je dan 1 systeem hebt dus geen losse component meer ernaast ofzo. nu kan ik het frame dus in 1 keer oppakken en ermee wegrijden/weglopen. ik ga de knoppen van de lier en de 2 gashendels in een elektradoosje monteren en dat word dan een soort bedieningspaneel.

met het tonnetje tegen de gashendel verwacht ik geen problemen, omdat het handvat toch met av-rubbers aan de motor vastzit, dus er zijn nauwelijks trillingen. dit is natuurlijk zo ontworpen voor het gebruikersgemak. en met mijn gebruik, hoogstens een paar stammetjes per jaar verwacht ik weinig problemen.

als het touw strak staat van de lier, zit hij wel vrij van het hout. ik weet inderdaad ook niet of de katrolletjes goed werken, maar blijkt dit niet te zo te zijn dan heb ik ze er in 2 minuten weer afgeschroefd. Ik denk eigenlijk dat het zonder ook prima moet gaan, alleen dan gaat het touw niet helemaal evenwijdig aan de boomstam, maar dit zal niet zo'n ramp zijn.

de lier heeft helaas geen vrijloop, dus ik ben na de zaagsnede wel een 5 minuutjes aan het afrollen ja. maar ik kon geen kleine 12 volt lieren vinden die dit wel hadden. wel van die apparaten die 2 ton kunnen trekken maar daar heb ik niet echt wat aan. en die zijn veel lomper dan het liertje wat ik nu heb. maar ik ben allang blij als ik zonder zelf te duwen de zaag door de stam kan krijgen, dus dat neem ik dan voor lief.

toxiq-
ja het is de bedoeling om het te gaan filmen! ik heb geinvesteerd in een gopro met accesoires dus daar zou het mee moeten lukken. alleen nog even editen leren ..

groeten mark
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Mooi project! Ik heb zelf een alaskan mill met één kettingzaag, echt een fantastische bezigheid. Voor het editten van GoPro videos gebruik ik altijd goprostudios, erg vriendelijk in gebruik. T is wel handig een redelijke pc te hebben, want het kost nogal wat rekenkracht.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Indrukwekkend. Ik zou wel met timer je kettingzaag soms laten rusten. Ik denk dat ze ontworpen zijn om te zagen en dan X seconde/min te rusten etc.
In deze opstelling zaag je minstens een half uur vol?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Leuk topic! Ik hoop op foto's of film van het zagen.
@golddigger: is misschien wel beter voor je zaag, maar wel lastig. Ik krijg mijn 090 iig bijnan niet gestart als deze in m'n Mill ligt. Helemaal niet als deze een paar minuten uit heeft gestaan.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Beste,

Ik stop meestal wel geregeld ja, ik ben erg zuinig op mn dure zaagjes. Maar een halfuur red ik niet op een tank hoor, misschien 10-15 minuten vol gas ..
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Donderdagavond ben ik bij de rayon bijeenkomst geweest van Radius bij de firma Doornekamp .
Daar heeft de eigenaar een kleine rondleiding gegeven door het bedrijf en ook die grote kettingzaag laten zien .
Maar wat hebben jullie enorme machines staan daar . heel interessant .
Wat is het verschil in zagen met vers en gedroogd hout ? Als ik misschien een kettingzaag zou kopen word het een elektrische ivm geluidsoverlast .
Kan ik in mijn kelderbox gebruiken voor doorzagen van stammetjes , dikte maximaal 35 cm .

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Elektrisch kettingzaag is het moeilijk kwaliteit te vinden, de power is vrijwel altijd ondermaats. Ik zou dan eerder zoeken naar een herzaag bandzaag.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
En? Is het gelukt? Jammer dat ik niet eerder gelezen heb dat het hier in W'veen is.. dat maakt het wel makkelijk om even te komen gluren. Ik heb van deze zaken absoluut geen kaas gegeten, maar vind het wel razend interessant!
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Donderdagavond ben ik bij de rayon bijeenkomst geweest van Radius bij de firma Doornekamp .
Daar heeft de eigenaar een kleine rondleiding gegeven door het bedrijf en ook die grote kettingzaag laten zien .
Maar wat hebben jullie enorme machines staan daar . heel interessant .
Wat is het verschil in zagen met vers en gedroogd hout ? Als ik misschien een kettingzaag zou kopen word het een elektrische ivm geluidsoverlast .
Kan ik in mijn kelderbox gebruiken voor doorzagen van stammetjes , dikte maximaal 35 cm .

Groeten Willem

hallo Willem,

leuk dat je bij de radius zit, ik heb zelf 1 avondje meegelopen maar het is niet helemaal mijn ding, ik ben namelijk productie houtdraaier en heb meer plezier in het draaien van 100 spijlen in 1 dag dan heel de avond praten over 1 werkstukje of draaitechniekje. ja wel hebben wel wat grappige machientjes ja :rolleyes: en over het verschil van nat of droog hout zagen: nat hout gaat makkelijker omdat het hout dan zachter is. en boomstammen drogen nooit helemaal, of dit zou grote scheuren geven dus je moet ze wel nat zagen.

als elektrische kettingzaag zou ik aanraden: een stihl E20 van marktplaats, voor die van mij heb ik €75 betaald, en is bijna gelijk aan de nog nieuw te kopen stihl mse220c a: €500. hier kan een blad van 45 cm op. zelf heb ik ook 2 stihl e30 kettingzagen, deze zijn 380volt 3 kw, deze zou ik wel op het zaagframe kunnen bouwen eventueel.

groeten mark
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
En? Is het gelukt? Jammer dat ik niet eerder gelezen heb dat het hier in W'veen is.. dat maakt het wel makkelijk om even te komen gluren. Ik heb van deze zaken absoluut geen kaas gegeten, maar vind het wel razend interessant!

hallo Rizz, ja het is gelukt hoor! heb je me niet gehoord dan :rolleyes: als ik het filmpje klaar heb zal ik het hier achterlaten .. groeten mark
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
beste forumleden

hier is hij dan! het filmpje over het nieuwe zaagframe. het ging redelijk goed, een paar kleine puntjes ga ik nog verbeteren maar voor de 1e keer viel het zeker niet tegen. ik heb dit kleine gedeeltelijk gezaagde stammetje (1.2 meter) verzaagd als test, en het volgende project word de grote beuk van 1.80 ! Ik houd jullie op de hoogte.

https://www.youtube.com/watch?v=4nR8wdy58CM

groeten mark
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.