alaskan mill met 2 kettingzaag motoren.

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
beste Forumgenoten,

Na enkele jaren afwezig te zijn geweest ben ik weer terug op woodworking. leuk ook om te zien dat er meer mensen in de tussentijd zijn begonnen met planken zagen met de kettingzaag. Nu ben ik daar zelf ook al een 5 jaar mee bezig, ik ben begonnen met een zaagframe van stihl/logosol waarmee ik 1 meter breed kan zagen. inmiddels heb ik ook een logosol big mill basic, waarmee ik nog grotere stukken zaag. maar nu ben ik toch weer tegen de grenzen aangelopen...

IMG_20160130_134459834_HDR [541319].jpg
stihl ms880 met 1.20 meter blad om een beeld te vormen van de maat.

IMG_20160128_165016622_HDR [541321].jpg
IMG_20160128_165331969_HDR [541320].jpg

de beuken stam is op het dikste eind 1.85 diameter, is 5 meter lang en weegt 9.5 ton. Ik heb deze op marktplaats gekocht en laten dumpen op het terrein van m'n werk. de bedoeling is om er tafelbladen van te zagen, en hiervoor ben ik met een nieuw zaagsysteem begonnen: de zogenaamde 'dual ended chainsaw mill' mijn vertaalpoging: plankenzaag met 2 kettingzagen. hiervoor heb ik een blad gekocht met 2 aansluitingen, dus aan beide uiteindes een kettingzaag. met dit blad kan ik 1.88 breed zagen. en de ketting van 230 schalen word aangedreven door 2x 121cc stihl kettingzagen. het frame is opgebouwd met aluminium systeemprofielen. en daar ben ik verder op gaan bouwen met staal, ideaal want je kan aan alle kanten sleufmoeren in de profielen schuiven.

IMG-20160220-WA0000 [534876].jpg
IMG-20160225-WA0003 [534877].jpg

de bedoeling is om 2 lange aluminium balken 100x100 uit te richten over de stam en daar met de geleideklossen overheen te glijden. de zaag word voortbewogen met een 12v lier, waar ik touw i.p.v staalkabel op heb gezet. het voordeel hiervan is is dat bij een normale alaskan mill, de zaag constant tegen de stam aan wil trekken. als mijn zaag over geleidebalken loopt, gebeurd dit niet. hierdoor hoef ik zelf geen enkele inspanning te doen om de zaag voort te bewegen. :cool: en omdat ik afstandsbedieningen op de kettingzagen en op de lier ga maken, sta ik dus niet met m'n neus in de uitlaatgassen en de stof.

IMG_20160226_170821869.jpg

de volgende uitdaging is natuurlijk het drogen van zulke enorme platen. Ik ben zelf bang dat als ik ze bij een normale drogerij breng dat ze er geen raad mee weten of ze te agressief drogen. Ik was nu ook een beetje aan het kijken naar de logosol sauno- een droogapparaat die je in een zelfgemaakt geisoleerde box plaatst, om daarmee het hout d.m.v stoom te drogen. dit schijnt dan sneller en stabieler te drogen. als iemand ervaringen heeft met dit systeem, zou ik het graag horen

groeten, Mark
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Maar, dat je zaag tegen de stam aantrekt komt omdat hij aan de onderkant trekt, en die onderkant ondervindt dan een reactiekracht waardoor hij naar de stam toe wil. Met twee motoren trekt de ene zaag en 'duwt' de andere. Die andere motor zal dan ook 'achteruit' moeten lopen. De ketting loopt dus nog steeds 1 kant op en de reactiekracht is er dan ook nog. Verder moet de ketting wel stevig gespannen staan, want een beetje slack aan 1 kant van het blad kan je niet hebben, dan loop je kans dat de ketting eraf loopt.

Of zie ik nu iets over het hoofd?

En verder ben ik over een jaar of 2 a 3 wel zover met de verbouwing thuis dat ik plek heb voor een keukentafel van een meter of 4....
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Maar, dat je zaag tegen de stam aantrekt komt omdat hij aan de onderkant trekt, en die onderkant ondervindt dan een reactiekracht waardoor hij naar de stam toe wil. Met twee motoren trekt de ene zaag en 'duwt' de andere. Die andere motor zal dan ook 'achteruit' moeten lopen. De ketting loopt dus nog steeds 1 kant op en de reactiekracht is er dan ook nog. Verder moet de ketting wel stevig gespannen staan, want een beetje slack aan 1 kant van het blad kan je niet hebben, dan loop je kans dat de ketting eraf loopt.

Of zie ik nu iets over het hoofd?

En verder ben ik over een jaar of 2 a 3 wel zover met de verbouwing thuis dat ik plek heb voor een keukentafel van een meter of 4....

hallo Houtenklaas.

beide kettingzagen draaien dezelfde kant op, er hoeft er niet eentje op de kop te zitten ofzo. de andere zaag zit alleen 180 gedraait aan de andere kant. de ketting van zo'n blad vliegt er inderdaad snel af, daarom moet je met dit systeem eerst met 1 zaag zagen, de andere zaag draait dan gewoon stationair, dit is geen probleem omdat de koppeling door middel van middelpunt vliegende kracht aangrijpt, dus als de zaag niet draait dan draait het kettingwiel gewoon op een lagertje. je begint dus met een draaiende zaag, en zaagt een 10 cm diep het hout in. dan heeft je ketting geleiding in de zaagsnede zodat hij er niet zo snel afvliegt. dan kun je dus beide zagen vol gas laten draaien.

enne.. keukeltafeltje kan geregeld worden:p

groeten mark
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik geloof graag dat dat gaat werken, zo'n dubbelzijdig zwaard is niet voor niets gemaakt. Maar mijn (hobby)ervaring met kettingzagen laat zien dat er op de bovenkant van het blad altijd wat slack zit in de ketting. Hoe wordt dat opgevangen, zit er een 'dynamische' kettingspanner in beid motoren?

Begrijp me goed, ik probeer het idee niet af te kraken, ik ben ook niet erg nieuwsgierig, maar ik wil wel graag alles weten :p

En ik blijf dit topic volgen om te kijken hoe het mijn toekomstige keukentafel vergaat ;)
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
hallo houtenklaas, nee ik heb geen dynamische kettingspanner, en er zit inderdaad wel wat rek op zo'n ketting, maar hopelijk valt dit met goed smeren wel mee. maar ik heb natuurlijk wel op beiden zagen een verstelling op de ketting te stellen, dus ik moet gewoon af en toe dat verstellen, vooral nu wanneer de ketting nieuw is.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Hoe hou je de toppen van die zagen precies uitgelijnd t.o.v. elkaar?

hallo Jurriaan,

ik maak uit je vraag op dat je denkt dat elke zaag zijn eigen zaagblad heeft? dat is niet het geval. in deze opstelling werk ik met 1 zaagblad van 2.2 meter, met 2 aansluitingen. dus i.p.v neuswiel een 2e kettingzaag aansluiting.
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

gaaf hoor, ik ben heel benieuwd naar je bevindingen!
Sowieso respect voor alles tot nu toe.

Mocht je daar geen bezwaar tegen hebben zou ik het geheel ook heel graag eens live willen bewonderen.:cool:
Ik zaag zelf ook voor de hobby met een mill maar geen dubbele, 150 cm met een MS880.
Ik kom wel lengte tekort voor een paar stammen dus ik zit ook al af en toe te kijken naar oplossingen zoals deze maar ik hoorde van iemand met zo'n zelfde als jij dat hij het nog niet mee vond vallen, zo breed zagen.

Lijkt me wel lastig met tussendoor tanken, die 2e motor ondersteboven.
Mijn ervaring is dat brede beuken bladen vreselijk langzaam zagen en zeker deze stam zul je niet redden op één tankbeurt. 2 ook niet denk ik...
Heb je daar een oplossing voor of haal je gewoon het geheel uit de zaagsnede, tanken en weer terug?

Ik ben ook heel benieuwd naar je afstand bediening, zowel voor de lier als voor het gas.
De lier moet je vrij goed kunnen regelen volgens mij, als hij te hard trekt, is het niks en te zachtjes is ook zonde. Gaat al langzaam genoeg meestal...
Ik doe het met een handlier, dat is al een wereld van verschil tov gewoon duwen. Helemaal zonder lier ben je snel zat:(

Drogen zou ik zelf gewoon buiten doen, rustig aan en uit de zon en de regen.
Hoe dik ben je van plan te gaan zagen?

groeten Bo
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ha Bo,

de zagen zitten allebei met de tank naarboven, zie foto's. natuurlijk mag je komen kijken, maar ik ben van plan het geheel ook te gaan filmen dus dat zal ik dan t.z.t wel op het forum zetten.
ik heb een lier met variabele snelheid, zegmaar zo'n soort knopje als bij je accutol maar ik vond dit niet goed genoeg regelbaar. daarom heb ik nu een regelaartje besteld waarmee ik als het goed is de motor van de lier traploos kan regelen met een potmeter. daar wil ik dan een stroomdraadje aan maken van 3 meter zodat ik hem van afstand kan bedienen. hetzelfde bij de zagen, daar heb ik gewoon een remkabeltje naar de gashendel gemaakt en heb ik gashendels van een trilplaat. de bedoeling is om naast de stam mee te lopen, dus zelf niks te gaan duwen/gasgeven ofzo.

ik denk dat ik inderdaad wel meer dan 2 keer moet tanken ja.. vooral met mijn opgevoerde 084 die zuipt nog harder dan de 880.

ik denk de platen +-100 mm dik te gaan zagen.

grappig om te horen dat er nog iemand mee bezig is in nederland,(met 2 zagen op 1 blad) ik dacht dat ik de enige gek was.

groeten mark
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik lees dat u staal op aluminium toepast. Ik heb ooit ergens de klok horen luiden, maar weet niet van de hoed en de rand.

2. Corrosie – algemeen
Corrosie is een chemisch proces waarbij een reactie optreedt tussen het metaal en de zuurstof uit de lucht. Voor dit proces is ook vocht nodig en een spanningsverschil in het materiaal of tussen materialen. Ieder materiaal bezit een bepaald potentiaal, maar binnen een materiaal kunnen ook potentiaalverschillen optreden door verontreinigingen of verschillende kristalvormen, enzovoort. Hoe minder edel het materiaal, des te lager is het potentiaal. Corrosie treedt over het algemeen het snelst op bij een groot potentiaal verschil in een materiaal of tussen materialen.
newreply.php
Aluminium is onedeler dan staal, waardoor verwacht zou worden dat het corrosieproces sneller verloopt. Op aluminium vormt zich echter een hard, zeer dicht en goed hechtend oxydehuidje. Dit in tegenstelling tot de poreuze roestlaag op staal. Vooral bij staal zijn goede oppervlakte behandelingen noodzakelijk.
3. Contactcorrosie
Contactcorrosie treedt op bij direct contact tussen twee materialen met een duidelijk verschillende edelheid. Bij dit contact en de aanwezigheid van water komt er een chemisch proces op gang dat tot gevolg heeft dat het onedele metaal versneld wordt aangetast. Het edele metaal wordt in zijn geheel niet aangetast, zolang het onedele metaal nog aanwezig is. Deze aantasting verloopt sneller dan bijvoorbeeld putcorrosie.
Als een groot oppervlak aan onedel materiaal in contact komt met een klein oppervlak edel materiaal leidt dit tot een veel langzamere aantasting, dan bij contact tussen een klein oppervlak onedel materiaal met een groot oppervlak edel materiaal
 

Boo

Actieve deelnemer
Hoi Mark,

ja inderdaad, en ook logisch dat de 2e motor gewoon rechtop zit. Hoe ik daar nu bij kwam??:confused:
Ergens een aanname/denkfout gemaakt onderweg denk ik en nooit meer verder over nagedacht...
Je ziet het ook verder nooit in levenden lijve, alleen af en toe ergens op internet.

Ik zou het heel graag live bewonderen, dat is toch heel anders als een filmpje!
Moet je maar zeggen als je zover bent en het komt een keertje uit, zou echt gaaf zijn!

Maar nee, je bent niet de enige gek inderdaad;)
Die andere weet ik even zijn naam niet meer van, ik heb nog wel ergens zijn nummer als het goed is.
Toevallig ging het toen ook om een dikke beuk, ik geloof een dikke 2 meter of zo waar hij het toen over had.
Op zich wel logisch, dat zijn zo'n beetje de enige bomen in Nl die vrij regelmatig zo dik worden.

Ik kon er pas geleden ook eentje kopen, vrijwel identiek aan de jouwe, ik dacht eerst dat het hem was maar nee.
Die had een heel herkenbaar 'oog' en was wat rotter van binnen.
Ik heb hem laten liggen, vooral vanwege de lastigheid van het zagen.
Toen ik toch had besloten hem op te halen, was hij al weg.

Is een lucas mill niks voor je, of in ieder geval dat principe?
Dus één zware stationaire motor in plaats van een kettingzaag of 2 zoals in jouw geval?
Lijkt me een stuk eenvoudiger en voor een handige jongen weinig (extra) moeite om zelf te fabriceren.

groeten Bo
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Hallo Bo,

Wellicht koop ik later nog eens een lucas mill. Al wil je zoiets gaan maken komt er toch meer bij kijken dan op het eerste gezicht denk ik. Ik zal wel een seintje geven als er mogelijkheid is tot 'live' meekijken, de stam ligt in waddinxveen dus ik weet niet of dat ver voor je is, maar moet je maar even kijken. Zal denk ik over een week of 3 ongeveer zijn als er niks tegen zit.

Groeten mark
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
He mark,
ik had het net met mijn baas over je project en hij zei dat stihl al eens een vergelijkbare sawmill heeft gehad, zoek maar eens op lsg950 stihl.
Met vriendelijke groet,
woody
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
He mark,
ik had het net met mijn baas over je project en hij zei dat stihl al eens een vergelijkbare sawmill heeft gehad, zoek maar eens op lsg950 stihl.
Met vriendelijke groet,
woody
20160305_134658.jpg
20160305_134701.jpg
20160305_134653_001.jpg
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Zeer interessant onderwerp!
Zelf zit ik met een zware jongen, Stihl 088, en een zelfgemaakte geleider (tot 70cm zaagbreedte) op mijn knieën me te pletter te duwen...
Ik zag er al tegenop om nog stammen te zagen en heb ook al gedacht aan een handlier of iets dergelijks om mijn rug toch wat te kunnen sparen.
Maar hoe lossen jullie dit op?
Bevestig je ergens een katrol aan het stameinde en staat de lier op de sawmill zelf of ergens voor het begin van de stam?
en hoe monteer je de remkabel op de gashendel?
jan
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Heay jan, leg de stam eens aan 1 kant 20 cm hoger, dan wordt je geholpen door de zwaartekracht met je 24 kg aan zaag en alaskan en ga je rechter naar beneden! Met een lier is ook mogelijk.
Het fijnste is dan de staalkabel te vervangen door een kinetisch liertouw waardoor deze constant trekkracht probeert te houden. mvg wilco
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.