Vlakken van werkbank met bovenfrees

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Zoals een aantal van jullie wel hebben kunnen lezen is mn werkbank aardig kromgetrokken. Ik kan een nieuwe bouwen, maar ik kan ook proberen om deze te vlakken.

Het principe volgens dit filmpje :

https://youtu.be/qtkBZHLJyD0

Ik kan een zware frees lenen, maar moet dan wel wat freesbits kopen. Ik zat te denken om een aantal 25mm ondersnijdende groeffrezen bij ecotools te kopen. Ik wil best wat geld uitgeven, maar deze maat zal ik zelden gaan gebruiken, vandaar zo. Andere tips wellicht? Liefst zo groot mogelijk vanwege de tijd die erin gaat zitten.

Andere vraag: mn werkbank staat nu tegen de wand en ligt op een balk. Als ik deze terug op zn poten zet, loop ik dan geen gevaar dat het blad toch niet helemaal vlak wordt omdat hij niet op de uiteindelijke positie staat? Mn vloer is nl ook niet bepaald vlak. Volgens mij loop ik dan de kans dat het blad licht verdraaid/ tordeert of anderszins vervormt..

Ons aller Rick heeft ook al aangeboden te helpen, maar dat betekent een aanhanger huren en iemand charteren op een zaterdag. Kan natuurlijk, maar wil het graag eerst zelf proberen.

Bezwaren, suggesties en/of tips?
 

tuoh

Oud hout
Zaag het werkblad langs onder "dood", dan heb je nooit meer problemen met een schotelend blad:p Doodzagen = om de paar cm een zaagsnede over de volledige lengte in het hout en 2/3 van de houtdikte diep. Dit vereist nadien wel een paar dwarsliggers onder het blad (= verbinding tussen muurbalk en poten vooraan) om het blad te ondersteunen anders gaat het hol staan inplaats van bol:p Het blad moet op de dwarsliggers kunnen bewegen, dus geen lijm, maar enkel schroeven of bouten in sleufgaten plaatsen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Da's ook een idee.. Het blad staat nu overigens hol, zowel in de lengte als in de breedte. Werkt dat dan ook?
 
P

Pel

Guest
Wat Willem voorstelde lijkt mij zo gek nog niet, blad twee of drie keer doorzagen, vlak en haaks schaven en weer tegen elkaar lijmen, dat lijkt mij ook de snelste methode om het blad recht te krijgen.

Groet Pel.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Dat zal idd, heb helaas geen vlakbank. 3 x 30cm is flink. Dan zou het toch een tripje naar rick worden. Als ik m eerst doorzaag krijg ik m overigens wel in mn auto... :)
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Interessant, zou dat doodzagen ook voor mijn blad werken? Zoals je kan zien in de bijlage zijn de balken niet goed om- en om verlijmd en het blad staat buiten dus is erg gevoelig voor werken.
 

Bijlagen

  • IMG_1861.jpg
    IMG_1861.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 241

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Altijd dus.. 😁

Voor mij betekent het dus een raster zagen in de lengte en de breedte. Dat betekent ook eerst een frame maken en dat zo goed als waterpas stellen op de ongelijke vloer.

Toch denk ik dat het niet gaat werken, omdat de onderkant van het blad ook verre van vlak is. Dat is, op zn zachtst gezegd, nogal ruw en onafgewerkt..

Het wordt dus toch een tripje naar Rick, of toch de freesmethode gebruiken. Ik wil graag het eerste, maar neig naar het tweede, uit het oogpunt van kosten. Ik ga binnenkort ook nog een Triton MOF001 kopen en m'n vrouw heeft hier ook nog een zegje in. Met de smoes: ja maar schatje, zo kan ik binnenkort heel mooi en makkelijk jouw fotoapparatuur kastje maken, kom ik er niet.. 😁
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.