Barsten opvullen met epoxy ?

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo, daar ik dikwijls met grote massieve blokken werk kom ik ook meermaals barsten of scheuren tegen.
Nu heb ik al eens gezien dat deze opgevuld worden met epoxy, wie weet hier meer over?
Waar kan ik dit verkrijgen en hoe moet ik te werk gaan, of is dit alles te omslachtig ?
Of wel, bestaat er nog iets anders waar dit mee op te lossen is ? Mvgr Stefke 55
 

michael pijnenburg

Actieve deelnemer
12 okt 2013
40
0
kamperland
hey stefke

het is belangrijk dat je de goede mengverhouding gebruikt bij epoxy dit komt heel precies bij mij ging het de eerste keer fout niet precies genoeg gemengd waardoor de epoxy niet goed uitharden het volgende proefje heb ik de verhoudingen gewogen dit is veel preciezer en dat werkte bij mij wel.
als je op de site van polyestershoppen.nl kijkt dan zie je dat er veel verschillende opties zijn zoals gewone epoxy beetje gelig, heldere epoxy, glow in the dark groen of blauw, en pigment in allerlei kleuren. weet niet of het veel uitmaakt maar bij de epoxy staat ook hoe dik je het kan opzetten er staat er 1 tussen die kan tot 3 cm gebruikt worden dit is handig als je grote scheuren hebt in je hout. heb wel gemerkt dat er veel epoxy in de scheuren loopt dus plak alles goed af en leg het vlak neer het afplakken zorgt ervoor dat de epoxy er niet uit kan en dat het in de scheur blijft zitten.
hoop dat ik je hier mee geholpen heb zie graag een resultaat verschijnen :)

groetjes michael
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dank je Michael voor je antwoord, ik heb intussen die site bekeken, ja het "lijkt" gemakkelijk maar zal toch correct moeten gebeuren, je zegt afwegen, met wat doe je dit, met en gewoon keuken weegschaaltje of moet ik dan naar de apotheker :p , ik zal nog wat rondsurfen en filmpjes bekijken alvorens hier aan te beginnen.
Maar als het zo ver is zal je het zeker zien verschijnen alhier. Gr Stefke
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik kan je uit ervaring vertellen dat elke (goedkope) schaal die top 1 of 2 gram nauwkeurig weegt voldoet (ik heb er al vele liters (paar nullen) op afgewogen) de afwijking maakt niet uit, die komt namelijk terug in beide producten (als er al afwijking is) en tussen de 2 produkten (epoxyy en verharder) is het verschil in afwijking zo klein dat je nauwkeurig genoeg hebt afgewogen om een goed resultaat te krijgen
Wegen is ten alle tijden vele malen nauwkeuriger dan afmeten
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dank je Toxiq voor je mededeling, ik ben nog op zoek naar epoxy/verharder/kleur zodra ik iets gevonden heb zal ik een blokje behandelen en zul je het resultaat hier zien, gr Stefke
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik kan je uit ervaring vertellen dat elke (goedkope) schaal die top 1 of 2 gram nauwkeurig weegt voldoet (ik heb er al vele liters (paar nullen) op afgewogen) de afwijking maakt niet uit, die komt namelijk terug in beide producten (als er al afwijking is) en tussen de 2 produkten (epoxyy en verharder) is het verschil in afwijking zo klein dat je nauwkeurig genoeg hebt afgewogen om een goed resultaat te krijgen
Wegen is ten alle tijden vele malen nauwkeuriger dan afmeten

Helemaal mee eens. Hou er wel rekening mee dat niet bij alle epoxies geldt dat de hars en harder 'even zwaar' zijn - dezelfde dichtheid hebben. Let er op of de gebruiksaanwijzing de mengverhouding in gewicht of in volume opgeeft, en als het in volume is: probeer informatie over de dichtheid van de beide componenten te vinden.

Voor 'normale' epoxies - lijmen - is de mengverhouding meestal niet heel kritisch, tenzij je de maximale lijmsterkte echt nodig hebt; uitharden doet het toch wel. Lak-achtige epoxies bevatten vaak additieven die de verhouding kritischer maken. FlexCoat bijvoorbeeld is een 2 componenten hengellak op basis van epoxy; die bevat zoveel weekmakers (om de laklaag flexibel te houden; en de weekmaker zit in de harder-component), dat te weinig harder leidt tot het niet goed uitharden, maar te veel harder leidt tot het te zacht, en daarmee sticky, blijven van de uitgeharde hars. Ook giet-epoxies, voor bijvoorbeeld tafeloppervlakken, hebben last van veranderende eigenschappen door additieven en moeten dus nauwkeurig afgewogen/gemengd worden. Maar zoals gezegd, voor een klassieke lijm is het minder kritisch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.