VERITAS Bevel-Up Jointer Plane of de Lie-Nielsen low angle jack rabbet schaaf #610?

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
over enkele maanden wil ik graag een low angle schaaf aanschaffen om te gaan gebruiken voor:
shootingboard werkzaamheden
brede planken/bladen vlak en haaks schaven
icm een hoge hoek beitel een schraapschaaf creeren.

nu zit ik te twijfelen tussen de "VERITAS Bevel-Up Jointer Plane" en de" Lie-Nielsen low angle jack rabbet schaaf #610"

het voordeel van de Veritas tegenover de Lie-Nielsen
de verstelbare bek, hierdoor is de schaaf fijner af te stellen
de optionele Fence, geen idee waarvoor maar kan in de toekomst handig zijn
de PM-V11 staaltype beitel, betere beitel dan de A2 staal, de PM-V11 zou een veel langere standtijd hebben en makkelijker te slijpen zijn
de lengte, door de lenge zijn langere stukken hout makkelijker recht te schaven.

Het voordeel van de Lie-Nielsen tegenover de Veritas
beitel is even breed als zool en er zitten snijwielen voor het voorsnijden van het hout, hierdoor is de schaaf goed te gebruiken om "crossgrain" de schaven zonder "tear-out".
beitel is even breed als zool en er zitten snijwielen voor het voorsnijden van het hout, hierdoor kunnen "Tennons" mooi worden geschaafd.
korter dan de Veritas, makkelijker te gebruiken op kleinere stukken hout


Kan iemand me helpen een keuze te maken??
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Wanneer je een schaaf wil gebruiken voor shootingboard werkzaamheden moet je er een heben die nu juist geen beitel heeft die net zo breed is als de zool, je moet namelijk de aanslag van het shooting board " inschaven" zodat er een mininimaal opstaand randje ontstaat waardoor de schaaf niet meer kan schaven dan waar het voor bedoelt is, dus niet het shootingboard zelf.
Ik zou dus voor de veritas gaan.
Is voor kops hout dat je wilt futselen op je shooting board ook ideaal, een rabbet plane is daar niet voor bedoelt .
 
Laatst bewerkt:

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
En je kunt ook beter een lange schaaf hebben op een futselplank, de Lie Nielsen heeft voor waar je het voor wil gebruiken eigenlijk geen voordelen.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik vraag mij overigens wel af of het PVM-11 verhaal geen PR-verhaal van Veritas is.
Ik heb 4 PMV-11 beitels van Veritas.
Prachtige beitels daar niet van, ben er erg blij mee.
Heb een no. 5 jackplane van LN met A2 steel. Ook een prachtig stuk gereedschap.
Werkt ook prima met een shootingboard
Ben er nog niet van overtuigd dat er zoveel verschil in zit, maar ik gebruik ze ook niet uren per dag.
In ieder geval heb ik beiden voor de rest van mijn leven:cool:

Beide merken maken prachtig gereedschap, ik kies voor hetgeen mij het meest aanspreekt.
Soms is dat Veritas, met schaven toch duidelijk LN.
Maar dat is puur mijn persoonlijke voorkeur.
Zoals hierboven al gesteld is een schaaf die volledig doorloopt voor een shooting board niet zo'n goed idee, of je moet hem net als een shoulder plane iets op kunnen schuiven.
Hans
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik vraag mij overigens wel af of het PVM-11 verhaal geen PR-verhaal van Veritas is.
Ik heb 4 PMV-11 beitels van Veritas.
Prachtige beitels daar niet van, ben er erg blij mee.
Heb een no. 5 jackplane van LN met A2 steel. Ook een prachtig stuk gereedschap.
Werkt ook prima met een shootingboard
Ben er nog niet van overtuigd dat er zoveel verschil in zit, maar ik gebruik ze ook niet uren per dag.
In ieder geval heb ik beiden voor de rest van mijn leven:cool:

Beide merken maken prachtig gereedschap, ik kies voor hetgeen mij het meest aanspreekt.
Soms is dat Veritas, met schaven toch duidelijk LN.
Maar dat is puur mijn persoonlijke voorkeur.
Zoals hierboven al gesteld is een schaaf die volledig doorloopt voor een shooting board niet zo'n goed idee, of je moet hem net als een shoulder plane iets op kunnen schuiven.
Hans

Hans, zou je aan kunnen geven waarom je voorkeur met schaven naar de LN uit gaat?
tevens, hoe werkt de LN met een shootingboard? kkrijg het gevoel dat de LN ook laagjes van de board afneemt.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
De LN is een rabbetplane en die zijn niet geschikt voor een shootingboard omdat zoals ik al eerder schreef die schaaf over de hele breedte schaaft en je juist een klein randje moet hebben waar de schaaf nu net niet het hout raakt en hier wordt het verder uitgelegd. http://www.finewoodworking.com/item...-doesnt-keep-cutting-into-your-shooting-board

trouwens de H van mijn nick staat ook voor Hans dus ik weet nu niet of ik voor mijn beurt praat. :)

En ik denk dat je als je een keuze wil maken tussen twee fabrikanten, je geen appels met peren moet vergelijken maar bij beiden een zelfde soort schaaf moet nemen.
Een jackplane met een jackplane dus en niet een rabbetplane en een jackplane met elkaar vergeljken
 
Laatst bewerkt:

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Dat zou ik nu juist niet doen, want die schaven kun je alleen maar voor dat werk gebruiken en of voor links of voor rechthandig gebruik gemaakt en ze zijn in verhouding ontzettend duur.
Als geld geen probleem is dan nog zou ik eerder voor een jackplane gaan en dan doen Veritas en Lee Nielsen niet echt voor elkaar onder.
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Door het verstelbare handvat van de eerste schaaf is de schaaf ook gewoon te gebruiken. Zelfs de fence past op dit model. Zelf zou ik voor de zijkanten gewoon een normale schaaf pakken, maar als je naar een speciale schaaf wilt zal je in het algemeen ook op een speciaal model uitkomen. Met het bijbehorende prijskaartje inderdaad.
Een schraapschaaf is precies dat: niet echt een normale schaaf, en je zult niet zo makkelijk in de buurt komen met welke normale schaaf dan ook. De hoek van werken is dusdanig anders dat je dat niet oplost met een andere beitel.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hans, zou je aan kunnen geven waarom je voorkeur met schaven naar de LN uit gaat?
tevens, hoe werkt de LN met een shootingboard? kkrijg het gevoel dat de LN ook laagjes van de board afneemt.

Sorry, ik hoop je niet teleur te stellen, maar mijn voorkeur voor LN schaven is puur esthetisch.
Zoals mijn naamgenoot in een ander antwoord al aangeeft zit er functioneel denk ik bar weinig verschil tussen een jackplane van LN of Veritas.
Ik vind de LN mooier, that's all.
Ik heb een no.5 jackplane aangeschaft omdat zoals de naam al zegt (jack of all planes) je er alle schaaftaken voor panelen mee kunt doen.
Met een shootingboard gaat ook prima:
IMG_0460.jpgIMG_0461.jpg
Ik gebruik een shootingboard met los blok dat ik kan verschuiven. Werkt perfect. Nooit last gehad van een "happende" schaaf.
Net uitgeprobeerd, ook alleen de schaaf langs de rand laten lopen gaat perfect.

Hans
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Geen ervaring met LN schaven.

Voor allroundgebruik vind ik de Veritas low angel jackplane, met pm-v11 25 en 38 beitels
ideaal. Om deze beitels goed te kunnen slijpen heb je een iets hardere (Shapton stones) watersteen nodig. Het is zeker geen pr verhaal en de stand tijd is prima.

De low angle jack is ideaal op een shootingboard, als zoetschaaf en met de Bevel-Up Jointer Fence is haaks schaven een zacht eitje.

Regelmatig overwogen de Bevel-Up Jointer Plane van Veritas naast de jack aan te schaffen maar omdat de low angle jack tot nu toe voor al mijn schaafwerkzaamheden voldoet heeft ander gereedschap voorrang. Ooit zal de Bevel up jointer er wel komen en de uitwisselbaarheid van de beitels is mooi meegenomen.

Veel zeggen niet voor niets; 'als ik voor maar 1 schaaf moet kiezen dan wordt het een jack plane'.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb ook een Veritas LA Jackplane in gebruik voor werk op een shootingboard.
Het nadeel vind ik dat je de schaaf moeilijk lekker kan vasthouden. Niet erg voor 1 balkje, maar wel als je een heel stapeltje moet doen.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
In het december 2015 nummer van FWW staat een uitgebreid artikel met vergelijkingen van verschillende jackplanes, zowel bevel up-, als bevel down.
Niet verwonderlijk (voor FWW) komen Veritas en LN er het beste uit.
Maar ook na het lezen van dit artikel zijn me de voor-, en nadelen van bevel up, bevel down niet echt duidelijk.
Volgens FWW is een bevel down makkelijker voor beginners, zal deels te maken hebben denk ik met het grotere gewicht (bevel up heeft geen kikker) waardoor hij makkelijker doorloopt.
Ook raden ze aan 2 beitels te hebben voor een bevel up, 1 high angle, 1 low angle geslepen voor de verschillende taken.
Voordeel zou een grotere veelzijdigheid zijn? Wordt uit het artikel niet duidelijk.

Ik krijg het gevoel dat het een kwestie van smaak is en dat de uiteindelijke kwaliteit van het werk vooral afhangt van het vakmanschap van de gebruiker.

Groet,
Hans
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Als je echt een jack wilt gebruiken op een shootingboard zou ik kijken naar een oude Record T5. Bevel up wordt normaliter helemaal niet veel gebruikt, dat zijn typisch schaven voor het einde van planken. En zelfs daar kun je met een gewone schaaf ook nog heel wat doen met een beetje kunst en vliegwerk.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@Duncan, moeite met het 'lekker' vasthouden ken ik niet en heb best grote handen. De ergonomie van de Veritas schaven vind ik prima en de open greep op de Jack biedt genoeg ruimte. Voor serie werk gebruik heeft een freestafel of vlakbank de voorkeur. Met een veelvoud van, vind ik iedere schaaf vermoeiend. Elk type schaaf of handtool heeft voor serie gebruik zijn beperking of je moet .....

Twee beitels werkt gewoon prettig en maakt de schaaf breed inzetbaar. Daar kan je kops hout mee schaven en over de lengte.

Verschil tussen bevel up en down kan ik niet expliciet aangeven omdat 'goed ingesteld' elke type schaaf doet wat ze moeten doen. Gebruik Japanse schaven, bevel up en bevel down schaven. Het blijft en is een kwestie van.. en handarbeid.

De oude record 4 doet het ook goed:) Daarmee zeggende ,dat iedere schaaf zo goed is als afgesteld.

Maar als ik zou moeten kiezen voor 1 schaaf dan (met de wetenschap van nu) de veritas low angel jack.
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@Allen,

dank voor jullie imput, het is vrij duidelijk dat bij de Veritas boven de LN staat in diversiteit.
Ik zal dan ook voor de Veritas gaan. nu even paar maandjes sparen, kan ik er direct aantal extra beitels en een nieuwe steen bij kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.