Schilderij van hout

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Al een tijdje wilde ik wat mooi hout om aan de muur te hangen en kwam in de Masave mailing een paar mooie stukken fineer tegen, waaronder onderstaande birdseye maple. Voor het eerst een poging gedaan om 2 vellen gespiegeld fineer naadloos aan te laten sluiten. Helaas is dit niet perfect gelukt maar ik ben zeer tevreden over het resultaat.

Hoe het begon, het haaks snijden van het fineer.

P1010727.jpg

Omdat de lange zijden zuiver waren heb ik die niet gesneden, achteraf had ik dit wel moeten doen maar ik zag het pas toen het niet meer te corrigeren was. Les geleerd !

P1010728.jpg

Tape klaarleggen om de delen samen te voegen

P1010731.jpg

Aan 1 zijde plakken en dan er wat rek op zetten om de andere zijde er strak tegenaan te krijgen

P1010732.jpg

Strak getrokken zodat de vellen een ietwat bol stonden

P1010733.jpg

Een plaat multiplex ingelijmd met een roller en D3 (waterbestendig) lijm, de plaat is vooraf op een kleine overmaat gezaagd. Haaksheid speelt hierin geen rol.

P1010734.jpg

De lijm heel even laten drogen, zo'n 5 minuten en daarna het fineer op de plaat gelegd waarna het gewoon met de hand aangedrukt werd

P1010735.jpg
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Daarna een vuilniszak eroverheen gelegd, hierop een overmaatse plaat MDF en daarna een dikker stuk MDF. Dit werd geklemd met vuren balkjes waaraan aan 1 zijde een bolling geschaafd werd. Smile :p

P1010736.jpg

Omdat het toch moest drogen ben ik esdoorn en wengé gaan zagen om een lijst te maken.

P1010737.jpg

Vervolgens die op maat gemaakt en met elkaar verlijmd, hierna een sponning gefreesd. Wat is wengé kl*te zeg...splinterd als een malle dus met hele kleine afname de sponningen gemaakt.

P1010740.jpg

Het fineer was ondertussen (dagje later) echt wel droog dus geschuurd met 220 en in een laagje olie gezet. Eveneens zijn de nog ruwe lijsten hetzelfde geschuurd en geolied.

P1010739.jpg

P1010741.jpg

Na het drogen zijn de lijsten met de hand gezaagd om zo min mogelijk verlies op het verstek te hebben. Dit omdat dan de nerf dan het mooist door loopt. De verstekken zijn na het zagen op de futselplank zuiver geschaafd.

P1010744.jpg
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Na alles in orde gemaakt te hebben heb ik eerst de lijst verlijmd en daarna het paneel daarop aangepast. Dit is het resultaat na het schuren met 320 en weer een laagje olie, nadat dit droog was heb ik het nogmaals geschuurd met staalwol 000.

P1010746.jpg

P1010747.jpg

P1010752.jpg

In totaal zijn de maten 685x385x22mm.
 

Bijlagen

  • P1010750.jpg
    P1010750.jpg
    46,8 KB · Weergaven: 282

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik vind het een plaatje, ik vroeg me eerst nog af of Wenge er wel bij zou passen maar doordat je het tussen de 2 lichte elementen hebt geplaatst gaat dat erg goed.

Mooi!
 
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt Martijn, op een donkere achtergrond zoals je hier laat zien staat ze mooi, het wengé strookje breekt het mooi anders was het geheel te flets geweest.
Ik denk dat als je ze in het echt ziet de tekening van het hout beter uitkomt als hier op de foto?

Groet Pel.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank jullie wel!

Ik vind het een plaatje, ik vroeg me eerst nog af of Wenge er wel bij zou passen maar doordat je het tussen de 2 lichte elementen hebt geplaatst gaat dat erg goed.

Mooi!

Dat was de bedoeling, een contrast creeren.

Mooi gemaakt Martijn, op een donkere achtergrond zoals je hier laat zien staat ze mooi, het wengé strookje breekt het mooi anders was het geheel te flets geweest.
Ik denk dat als je ze in het echt ziet de tekening van het hout beter uitkomt als hier op de foto?

Groet Pel.

Jazeker, de spiegelingen in het fineer maar ook in de lijst laten zich gewoon niet vastleggen op foto. er zit gewoon teveel beweging en kleur in.

Om in te lijsten !

En dus gedaan :p

De volgende is iets lastiger, wortelnoot !
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ziet er zeer mooi uit! welke afmetingen zijn er voor gebruikt?

Update: Laat maar, ik zie de afmetingen al staan! Maar het blijft desalnietemin prachtig.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mooi Martijn.
Leuk ook dat wenge ertussen.
Je vertelt dat je de verstekken zuiver geschaafd hebt.
Als dit vanuit de hand geschaafd is dan ziet het er perfekt uit zo in de hoeken, complimenten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.