Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Schilderij van hout

Schilderij van hout

Al een tijdje wilde ik wat mooi hout om aan de muur te hangen en kwam in de Masave mailing een paar mooie stukken fineer tegen, waaronder onderstaande birdseye maple. Voor het eerst een poging gedaan om 2 vellen gespiegeld fineer naadloos aan te laten sluiten. Helaas is dit niet perfect gelukt maar ik ben zeer tevreden over het resultaat.

Hoe het begon, het haaks snijden van het fineer.

P1010727.jpg

Omdat de lange zijden zuiver waren heb ik die niet gesneden, achteraf had ik dit wel moeten doen maar ik zag het pas toen het niet meer te corrigeren was. Les geleerd !

P1010728.jpg

Tape klaarleggen om de delen samen te voegen

P1010731.jpg

Aan 1 zijde plakken en dan er wat rek op zetten om de andere zijde er strak tegenaan te krijgen

P1010732.jpg

Strak getrokken zodat de vellen een ietwat bol stonden

P1010733.jpg

Een plaat multiplex ingelijmd met een roller en D3 (waterbestendig) lijm, de plaat is vooraf op een kleine overmaat gezaagd. Haaksheid speelt hierin geen rol.

P1010734.jpg

De lijm heel even laten drogen, zo'n 5 minuten en daarna het fineer op de plaat gelegd waarna het gewoon met de hand aangedrukt werd

P1010735.jpg
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Daarna een vuilniszak eroverheen gelegd, hierop een overmaatse plaat MDF en daarna een dikker stuk MDF. Dit werd geklemd met vuren balkjes waaraan aan 1 zijde een bolling geschaafd werd. Smile

P1010736.jpg

Omdat het toch moest drogen ben ik esdoorn en wengé gaan zagen om een lijst te maken.

P1010737.jpg

Vervolgens die op maat gemaakt en met elkaar verlijmd, hierna een sponning gefreesd. Wat is wengé kl*te zeg...splinterd als een malle dus met hele kleine afname de sponningen gemaakt.

P1010740.jpg

Het fineer was ondertussen (dagje later) echt wel droog dus geschuurd met 220 en in een laagje olie gezet. Eveneens zijn de nog ruwe lijsten hetzelfde geschuurd en geolied.

P1010739.jpg

P1010741.jpg

Na het drogen zijn de lijsten met de hand gezaagd om zo min mogelijk verlies op het verstek te hebben. Dit omdat dan de nerf dan het mooist door loopt. De verstekken zijn na het zagen op de futselplank zuiver geschaafd.

P1010744.jpg
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Na alles in orde gemaakt te hebben heb ik eerst de lijst verlijmd en daarna het paneel daarop aangepast. Dit is het resultaat na het schuren met 320 en weer een laagje olie, nadat dit droog was heb ik het nogmaals geschuurd met staalwol 000.

P1010746.jpg

P1010747.jpg

P1010752.jpg

In totaal zijn de maten 685x385x22mm.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Ziet er strak uit.

Ik vind het een plaatje, ik vroeg me eerst nog af of Wenge er wel bij zou passen maar doordat je het tussen de 2 lichte elementen hebt geplaatst gaat dat erg goed.

Mooi!

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooi gemaakt Martijn, op een donkere achtergrond zoals je hier laat zien staat ze mooi, het wengé strookje breekt het mooi anders was het geheel te flets geweest.
    Ik denk dat als je ze in het echt ziet de tekening van het hout beter uitkomt als hier op de foto?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Om in te lijsten !

Dank jullie wel!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wimmel Bekijk Berichten
    Ik vind het een plaatje, ik vroeg me eerst nog af of Wenge er wel bij zou passen maar doordat je het tussen de 2 lichte elementen hebt geplaatst gaat dat erg goed.

Mooi!
    Dat was de bedoeling, een contrast creeren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Mooi gemaakt Martijn, op een donkere achtergrond zoals je hier laat zien staat ze mooi, het wengé strookje breekt het mooi anders was het geheel te flets geweest.
    Ik denk dat als je ze in het echt ziet de tekening van het hout beter uitkomt als hier op de foto?

Groet Pel.
    Jazeker, de spiegelingen in het fineer maar ook in de lijst laten zich gewoon niet vastleggen op foto. er zit gewoon teveel beweging en kleur in.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pine Bekijk Berichten
    Om in te lijsten !
    En dus gedaan

De volgende is iets lastiger, wortelnoot !
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Ziet er zeer mooi uit! welke afmetingen zijn er voor gebruikt?

Update: Laat maar, ik zie de afmetingen al staan! Maar het blijft desalnietemin prachtig.

Forum Rechten