Slijpmachine vraagstuk

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dit blijft nog een raadsel voor me gedeeltelijk.

Voor sommige apparaten, zoals een Lintzaag, Draaibank, etc etc snap ik volkomen dat een paar honderd euro meer uitgeven je echt een grote meerwaarde geeft. En bij een slijpmachine kan ik het me ook voorstellen wanneer je hele dagen staat te draaien en meerdere keren je beitels slijpt.

Echter, een open vraag aan iedereen hier, wanneer je zoals ik puur hobbymatig bezig bent, wat heeft een professionele slijper dan als extra ten opzichte van een goedkopere?

En, als 2e vraag, is er een middenweg? Want ik snap dat wegblijven van de Ferm, Einhell etc me aangeraden zal worden, maar ipv gelijk naar de Tormeks en de Creussens te gaan, er zijn ook nog de Records of HBM bijvoorbeeld. Deze zijn vrij redelijk geprijsd en lijken qua vermogen etc prima te concurreren met de duurdere merken. Of is een Creussen/Tormek het echt waard, ook voor de onregelmatige slijper?

Ik kijk al tijden op Marktplaats maar zie daar nog niet wat ik wil hebben feitelijk, het is of heel goedkoop daar of het zijn dusdanig oude machines dat ik het niet aandurf.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Gewoon een creusen slijpertje van marktplaats kopen.
Met witte schijf en een normale schijf.
Ik was voor €40,- klaar.
Prima machine alleen even de steen gevlakt met een diamant slijper (aliexpress €3'-)
 

tuoh

Oud hout
Het merk van slijpmachine maakt feitelijk niet veel uit, het is de steen die telt, ook al omdat bij quasi alle slijpmachines de beitelsteunen, of wat daar voor moet doorgaan, gewoon hopeloos zijn. Die zijn bij Creusen niet beter dan bij een Ferm om maar twee merken te noemen.
Koop gewoon een goedkoop ding en plaats er een goede steen op, een deftige bestelsteun moet je toch zelf maken, of als accessoire ergens anders aankopen. De duurdere merken hebben wat meer power, of draaien wat "zoeter" omdat er betere lagers gebruikt worden. Voor prof. gebruik ben je beter af met een "beter" merk, voor hobbymatig gebruik voldoen de goedkoopste machientjes ook al.

Zit op zo een goedkoop machientje al een "witte" steen K60,K80, of K100 dan ben je al helemaal uit de zorgen, al wat je dan nog nodig hebt is een (diamant)afritsen om de steen te onderhouden of in balans te houden.
 
P

Pel

Guest
Wim, als je maar af en toe een beiteltje moet slijpen, dan is een Ferm of een ander goedkoop merk prima om te slijpen. Tegenwoordig lopen die goedkope machientjes goed, alleen de behuizing is naatje pet het is veelal allemaal Plastiek. Als je een goede tweedehandse Creusen kunt kopen dan zou ik voor de Creusen gaan. Ik weet niet meer wie de tip een tijd geleden gaf, maar die zei dat je op moest letten dat door schilders gebruikte machines wel eens mankementen vertonen, omdat ze de slijpmachine veelal los in de bus hebben staan, liggen. En daardoor niet stabiel meer lopen, ik had er nooit bij stil gestaan maar achteraf herinner ik me wel dat die er vroeger soms bepaald niet zachtzinnig me om gingen.

Groet Pel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ik gebruik al jaren een kinzo. Ik heb alleen de grijze grove steen vervangen door een witte steen van hbm. Deze steen is een vrij harde witte steen en heeft als voordeel dat je er met smalle voorwerpen niet gauw een groef in trekt. De andere steen is nog steeds de originele witte steen en deze is vrij zacht, waardoor hij zich beter leent voor bredere voorwerpen. Ik zeg expres geen beitels , want ik gebruik hem voor alles. Afbramen van ijzer, boren slijpen , beitels slijpen, draadeinden afbramen. Ik heb er zelf een fatsoenlijke beitelsteun opgemaakt en gebruik ook zo'n goedkoop diamantritsertje om de stenen te vlakken.
 
P

Pel

Guest
@tuoh, nu we het toch over slijpen hebben, ik vraag me af hoe je een steekguts slijpt? Ik heb er maar een van 12 mm, die krijg ik op een wetssteentje wel scherp daar niet van. Maar stel dat je een hele reeks steekgutsen hebt, ik heb nog nooit ergens ronde slijpstenen zien liggen.

Groet Pel.
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Dit blijft nog een raadsel voor me gedeeltelijk.

Ik kijk al tijden op Marktplaats maar zie daar nog niet wat ik wil hebben feitelijk, het is of heel goedkoop daar of het zijn dusdanig oude machines dat ik het niet aandurf.

Ik denk dat je voor een werkbankslijper prima een oud beestje kan kopen op marktplaats. Ik heb zelf even gezocht in jou regio:

http://link.marktplaats.nl/m1022333391 (Lijk op de fotos een pracht ding. Brede steen lage prijs en ziet er degelijk uit. Ik zou hem zelf voor onder de 40,- meteen ophalen als ik een 4e werkbankslijpmachine nodig had) Ik heb zelf een paar maanden terug een vergelijkbare machine van marktplaats gehaald. top ding

http://link.marktplaats.nl/m1021115436 (een creusen wel aardig ik zou er max 20,- voor overhebben)

http://link.marktplaats.nl/m1020606879 (een iets betere creusen)

Als ik zie hoelang werkbankslijpers meegaan zonder onderhoud in metaal bedrijven denk ik dat je weinig risico loopt bij de aanschaf van een gebruikte.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Bedankt voor de adviezen en bevestigingen.

Ik ben aan het mailen met de eigenaar van de machine welke Bartos zelf ongeveer ook heeft betreffende wat info en de prijs. De 2 van Creussen had ik eerder al geen reacties op gehad.

Mocht het mailen nergens op uitlopen, ga ik vermoedelijk voor de Record, even denken of ik voor de 150 of 200 mm versie ga. Dan heb ik er een goed gevoel bij dat ik zowel niet op de bodem van de markt zit als dat ik niet teveel uitgeef naar mijn gevoel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het merk van slijpmachine maakt feitelijk niet veel uit, het is de steen die telt, ook al omdat bij quasi alle slijpmachines de beitelsteunen, of wat daar voor moet doorgaan, gewoon hopeloos zijn. Die zijn bij Creusen niet beter dan bij een Ferm om maar twee merken te noemen.
Koop gewoon een goedkoop ding en plaats er een goede steen op, een deftige bestelsteun moet je toch zelf maken, of als accessoire ergens anders aankopen. De duurdere merken hebben wat meer power, of draaien wat "zoeter" omdat er betere lagers gebruikt worden. Voor prof. gebruik ben je beter af met een "beter" merk, voor hobbymatig gebruik voldoen de goedkoopste machientjes ook al.

Ik kan het alleen maar beamen. Een van de weinige categorieen apparaten waar je prima wegkomt met de Ferms van deze wereld is de bankslijper. Wij hebben er twee staan, allebei met witte wielen - een Ferm van de Praxis, en een Creusen van een veilingsite. Voor beiden ongeveer evenveel betaald. Voorlopig wordt de Ferm (die ik gebruik voor mijn draaibeitels) meer gebruikt dan de Creusen (die van mijn meissie is voor haar steek- en schaafbeitels).
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
Een van de weinige categorieen apparaten waar je prima wegkomt met de Ferms van deze wereld is de bankslijper
ik doe er al 23 jaar met m'n Ferm, al moest ik 2 maal terug, de derde loopt mooi stil, de eerste 2 liepen van de werkbank af bij het aanzetten.
wel iets om op te letten.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Geweldige oplossing Pieter, maar ik zie al dat geknutsel niet zitten, niet mijn sterkste kant. Wel erg leuk om te lezen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Voor gewone beitels , schaafmessen uit gehard gereedschapsstaal ( dus niet uit HSS zoals de draaibeitels) vind ik de omtreksnelheid van een sneldraaiende 200 mm machine te hoog. De kans op het ruïneren van het gereedschap is naar mijn ervaring te groot. CBN wielen functioneren optimaal met een een lagere omtreksnelheid.

Een " traagdraaiende" 200 mm machine die aan de helft van de toeren draait (ongeveer 1450 toeren /min) heeft een geschikte omtreksnelheid om steekbeitels en CO te slijpen. Tevens een geschikte omtreksnelheid voor CBN -wielen. Een aanrader maar duur.

Indien men een hoogtoerige wil kopen ( goedkoper) raad ik de 150 mm aan, maximum een 175 mm. De sneldraaiende 150 mm heeft een geschikte omtreksnelheid voor CBN.
Tot hier voor wat betreft de steekbeitels en schaaf messen, houtsnijgutsen enz

HSS kan tegen meer warmte , al wordt er hier en daar gewaarschuwd tegen blauwslijpen. Op zichzelf maakt dat het HSS nog niet zachter maar het zou te maken hebben met kans op microscheuren (thermische schokken?) . Ik weet niet meer welke gereedschapsfabrikant hiervoor waarschuwde, en hoe groot het gevaar nu juist is.

Persoonlijk vind ik een traagdraaiende 200mm de beste keuze en indien het budget klein is , dan is een sneldraaiende 150 mm ( of max een 175mm) de evidente keuze. Beide zijn uitstekende allround slijpers.



groeten,
Ornament
http://www.beeldhouwen.net
http://www.houtsnijden.eu
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik kreeg op cursus al de tip om sowieso niet te lang contact te houden en te slijpen in korte vloeiende bewegingen. Daarnaast altijd een pot water om de beitels continue vochtig te houden en af te koelen voor zover nodig, zeker ook met HSS.

Bedankt voor de extra info Ornament.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ruim een uur geleden kwam er een doos binnen, met daarin? Nog een doos.... Met daarin? Nog een doos! Wtf.... Lijkt wel een russisch poppetje... En daarin de werkbank slijpmachine. Helaas ontbreekt er 1 moertje maar die haal ik zo nog wel even uit de gereedschapskist, vrij universeel dingetje. De slijper draait stiller dan ik dacht, ik heb met een grote grijns zojuist stilletjes de eerste beitel onder handen genomen en ondanks mijn nog niet zulke beste slijp skills, draaide het daarna al een stuk strakker. Wees gerust ik heb me uitgeleefd op een heel oude beitel welke bij mijn destijds 2e hands gekochte eerste draaibankje zat. :)

Wat me ook verbaasde, de rubber voetjes aan de onderkant voorkomen dat de slijper weg trilt, dat had ik niet verwacht. Ding staat zo vast als een huis.

IMG-20160227-WA0002.jpg
 
P

Pel

Guest
De lagers van zo'n slijpmachine zijn door de jaren heen veel verbeterd, en voor een beitel te slijpen of anderszins is dit een prima machine Wim.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.