Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

Oude eiken tafelbladen hergebruiken

Goedenavond!

Mijn eerste topic op dit forum na een lange periode van toeschouwen. Ik ben tegenwoordig met een vriend meubels aan het maken. Veel stalen frames met houten bladen. Het hout hiervoor vinden we vooral bij het grof vuil en op marktplaats.

Het blijft verbazen als je ziet wat sommige mensen bij het grof vuil zetten en gister was wat dat betreft de grootste verbazing tot nu toe. Eerst hebben we via facebook een gratis massief eikenhouten tafelblad opgehaald van 180 x 90 x 5 cm dik en toen we even later langs een grof vuil plek reden hier in de wijk zagen we een nog massiever eikenhouten tafelblad van ongeveer de zelfde maten maar 6,5 cm dik!

Zoals op de foto's te zien zijn deze bladen oud en donker gekleurd, of het beits of lak is weet ik niet maar mijn vraag aan jullie is, hoe krijg ik het er het makkelijkste af? Ik wil ze graag weer onbehandeld krijgen en na net een half uurtje met mijn rotex 90 en schuurpapier 80 een poging gewaagd te hebben ben ik toch van mening dat het toch efficienter moet kunnen. Hebben jullie daar tips voor?

Kleinere salontafels gooien we door de vandiktebank maar dat kan niet bij zulke grote bladen. Wat kan ik het beste doen?

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg

Parketschuurmachine.

zoiets als dit http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-...reviousPage=lr
    Ik weet een adres waar je de schijven kunt bestellen/laten maken.

Ik heb een dergelijk apparaat en het gaat geweldig.

Heb je een bandschuurmachine tot je beschikking? Daar zou ik t s mee proberen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Wat ik doe is eerst met elektrische handschaaf ongeveer een millimeter er af halen , dan met de schaaf de oneffenheden er uit halen .
    Daarna schuren van korrel 60 en dan fijner . Houd er wel rekening mee dat de tafels bijna nooit vlak zijn .

Groeten Willem

Bandschuurmachine eventueel met schuurraam uitgerust kan dit oplossen. Mooie vondsten trouwens!

blad is gedisseld: zou er eerst een elektrische schaaf overheen halen

Waarom zaag je ze niet doormidden en gooi je ze vervolgens door de vandikte? Daarna weerbaan elkaar lijmen en klaar.

Korrel 36 of iets in die buurt. Dat heb ik eerder gebruikt icm een excentermachine. Belangrijk is wel dat je daarna een aantal extra stappen (qua korrelgrootte) moet nemen om de sporen van '36' er uit te schuren. Maar van de beits ben je af.

Er werd niet lang geleden een mooie schaafmachine met een schaafbreedte van 18cm verkocht op het forum door zaagfabriek, zoiets lijkt me voor dit doeleind een mooie machine
    als je vaker van dit soort hebt zou ik zoiets zeker aanschaffen
    Met een hamer past alles...

Forum Rechten