Oude eiken tafelbladen hergebruiken

allostatic

Nieuw lid
14 jan 2016
15
0
Goedenavond!

Mijn eerste topic op dit forum na een lange periode van toeschouwen. Ik ben tegenwoordig met een vriend meubels aan het maken. Veel stalen frames met houten bladen. Het hout hiervoor vinden we vooral bij het grof vuil en op marktplaats.

Het blijft verbazen als je ziet wat sommige mensen bij het grof vuil zetten en gister was wat dat betreft de grootste verbazing tot nu toe. Eerst hebben we via facebook een gratis massief eikenhouten tafelblad opgehaald van 180 x 90 x 5 cm dik en toen we even later langs een grof vuil plek reden hier in de wijk zagen we een nog massiever eikenhouten tafelblad van ongeveer de zelfde maten maar 6,5 cm dik!

Zoals op de foto's te zien zijn deze bladen oud en donker gekleurd, of het beits of lak is weet ik niet maar mijn vraag aan jullie is, hoe krijg ik het er het makkelijkste af? Ik wil ze graag weer onbehandeld krijgen en na net een half uurtje met mijn rotex 90 en schuurpapier 80 een poging gewaagd te hebben ben ik toch van mening dat het toch efficienter moet kunnen. Hebben jullie daar tips voor?

Kleinere salontafels gooien we door de vandiktebank maar dat kan niet bij zulke grote bladen. Wat kan ik het beste doen?

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Wat ik doe is eerst met elektrische handschaaf ongeveer een millimeter er af halen , dan met de schaaf de oneffenheden er uit halen .
Daarna schuren van korrel 60 en dan fijner . Houd er wel rekening mee dat de tafels bijna nooit vlak zijn .

Groeten Willem
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Waarom zaag je ze niet doormidden en gooi je ze vervolgens door de vandikte? Daarna weerbaan elkaar lijmen en klaar.
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Korrel 36 of iets in die buurt. Dat heb ik eerder gebruikt icm een excentermachine. Belangrijk is wel dat je daarna een aantal extra stappen (qua korrelgrootte) moet nemen om de sporen van '36' er uit te schuren. Maar van de beits ben je af.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Er werd niet lang geleden een mooie schaafmachine met een schaafbreedte van 18cm verkocht op het forum door zaagfabriek, zoiets lijkt me voor dit doeleind een mooie machine
als je vaker van dit soort hebt zou ik zoiets zeker aanschaffen
 

allostatic

Nieuw lid
14 jan 2016
15
0
Bedankt heren! (naar ik aanneem alleen maar heren)

We zijn nu dus even aan het kijken naar een electrische schaaf, ben lichtelijk festoolfan dus de EHL 65 bijvoorbeeld. Maar als ik daar nu filmpjes van zie is dat vooral voor deuren en andere zijkanten van grote oppervlaktes. Is dat ook mogelijk bij een tafelblad als hierboven?

En de optie om het blad te zagen en daarna door de vandiktebank te gooien has crossed my mind, ik vind dat alleen op de een of andere manier toch een soort van zonde.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Met de bovenfrees over een geleideraam er 1 of meer mm vanaf frezen.

Enne, de bladen zijn dan wel massief, maar zijn ze ook uit 1 stuk? Waarschijnlijk zijn ze al verlijmd, dan kan een extra lijmnaad niet zoveel kwaad.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Festool fan ken ik wel wat fan....ik bedoel van
maar een electrische schaaf van 18cm breed en nog eens goed betaaalbaar.zou ik toch eens dubbel.over nadenken
kijk eens hier bij marktplein, dan vind je het draadje nog wel
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Zo te zien zijn het samengestelde bladen, dan is ff doormidden halen en door de schaafbank gewoon verreweg het snelst en ook goed strak. Ik zou het wel weten...
 

allostatic

Nieuw lid
14 jan 2016
15
0
Ik wil al tijden een OF1010 of OF1400 dus misschien is dit het juiste moment. Ga ik in ieder geval vaker gebruiken dan de elektrische schaaf.

De optie om het blad door midden te zagen is natuurlijk een stuk goedkoper. Zou dat kunnen met mijn Festool TS55 met universeel blad? Of moet ik daar echt zo een panther blad voor hebben?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik wil al tijden een OF1010 of OF1400 dus misschien is dit het juiste moment. Ga ik in ieder geval vaker gebruiken dan de elektrische schaaf.

De optie om het blad door midden te zagen is natuurlijk een stuk goedkoper. Zou dat kunnen met mijn Festool TS55 met universeel blad? Of moet ik daar echt zo een panther blad voor hebben?

Ik denk dat dat afhankelijk is van hoe snel je de zaag door het blad heen wilt jagen. Panther bladen ken ik niet, maar de goedkope 10 jaar oude kinzo zaag met nog origineel blad vloog aardig redelijk door mijn 50mm massief eigen blad heen. weliswaar met een brandplekje hier en daar maar dat accepteer ik dan. het kan dus zonder de beste bladen, als je maar ff geduld hebt. wil je je dagelijks werk er van maken zou ik wel op zoek gaan naar een blad met ene lange standtijd.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je met je vriend plannen hebt om meubels te maken dan ontkom je niet aan gereedschap, eventueel samen delen.
Daar ontkom je niet aan want gevonden tafels enz zal je wel vaker nog op maat moeten maken voor datgene wat je wilt.
Dus kijk voor wat leuke eventueel tweedehandse machines cq gereedschap.
De oplossing van Emilio zou ik ook voor gaan, doorzagen en schaven op de vlak van diktebank (waarom zonde?) en anders met een electrische handschaaf.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.