Oude eiken tafelbladen hergebruiken

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Doorzagen en vandikte schaven lijkt mij ook de snelste oplossing. Met de TS55 en een universeelblad moet het lukken, langzaam doorvoeren. Als je vaker van dit soort klussen hebt is het wel een overweging om een pantherblad te kopen. Zo'n dik blad red je niet in een keer met de TS55, dan moet je 'm omdraaien en van de andere kant ook inzagen of de laatste paar centimeter met een handzaag doorzagen. Je kan de zaaggleuf dan gebruiken als geleiding. Moet je wel nog even de zijkanten vlak schaven voor je weer gaat lijmen.
 

allostatic

Nieuw lid
14 jan 2016
15
0
Bedankt heren!

De goedkoopste optie was nu de rotex met korrel 40 proberen, dan gaat het er een stuk sneller af, maar ik ben benieuwd hoe lang ik met andere grits moet schuren om de krassen weg te krijgen.

Al doende leer ik.

Als dit toch niet blijkt te werken en ik zaag hem door, moeten die delen dan eerst over de vlakbank als ik ze ga verlijmen of niet?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Bedankt heren!

De goedkoopste optie was nu de rotex met korrel 40 proberen, dan gaat het er een stuk sneller af, maar ik ben benieuwd hoe lang ik met andere grits moet schuren om de krassen weg te krijgen.

Al doende leer ik.



Als dit toch niet blijkt te werken en ik zaag hem door, moeten die delen dan eerst over de vlakbank als ik ze ga verlijmen of niet?

Korrel 40 is wel heel grof, dat laat sporen na, pak dan korrel 100.
Duurt iets langer maar ook minder diepe sporen.

Wat beter kaal maakt is; koop de grootste verfkrabber van Praxis/Gamma en slijp de hoeken iets rond zodat je niet met de hoeken in het blad krast, dat werkt echt goed.
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-verfkrabber-driehoek-60-mm-houten-steel/p/B427967
Dan haal je met de krabber de bovenste laag er makkelijk af zonder diepe krassen die je vervolgens er weer uit moet schuren.

Ga je eventueel je blad vlakken dan altijd zorgen dat de delen goed haaks zijn, alleen dan kan je strak verlijmen.
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
ik weet niet waar je precies zit , anders kan je hem wel hier door de schuurmachine gooien , moet er wel oud schuurpapier op zitten want dat loopt natuurlijk rap vol .Ik zit in Loosbroek .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.