van stam naar planken???

michael pijnenburg

Actieve deelnemer
12 okt 2013
40
0
kamperland
hallo

ik heb een vraag over het zagen van boomstam tot planken ik heb stammetjes liggen van ongeveer 30/40 cm doorsnede en een lengte van ongeveer 40/60 cm lang.
de houtsoort is eiken de dikte van de planken zal ongeveer 3/4cm moeten worden is het mogelijk om het zelf te doen zo ja wat voor gereedschap is hier voor nodig, of is er iemand in de buurt van kamperland die dit voor mij zou kunnen doen, het gaat maar om een paar stammetjes ik wil namelijk een klein tafeltje maken en dan de scheuren vullen met epoxy.

groetjes michael
 

Bijlagen

  • stam 6.jpg
    stam 6.jpg
    31 KB · Weergaven: 284
  • stam 5.jpg
    stam 5.jpg
    32,8 KB · Weergaven: 281

michael pijnenburg

Actieve deelnemer
12 okt 2013
40
0
kamperland
Dat heb ik al geprobeerd en dat was niet echt een succes het was wel een ander stuk hout maar het ging niet zo goed als ik had gehoopt of doe ik iets verkeerd
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Zijn dat eiken takken?
Er zit veel spint aan. Zo blijft er weinig over.
En ja het is te klieven. Oefening baart kunst.
Die voorbeeld stam was 60 cm droog eiken dikke meter.
Die stammen zijn veel korter. Dat is makkelijker.
 

michael pijnenburg

Actieve deelnemer
12 okt 2013
40
0
kamperland
het is wel een stam van een boom volgens mij is het een zomer eik misschien verklaard dat het dat er zoveel spint aan zit maar dat geeft juist weer een leuk effect ik zal het is proberen te klieven hopelijk lukt dat is er nog een handigheid in om dat te doen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat heb ik al geprobeerd en dat was niet echt een succes het was wel een ander stuk hout maar het ging niet zo goed als ik had gehoopt of doe ik iets verkeerd


In principe heb je een andere ketting voor schulpen maar met een gewone ketting gaat het ook wel, mits deze goed scherp is, maar als deze niet goed scherp is dan overdwars zagen ook niet vlot gaan
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Michael,

Idd kloven zoals al is aangedragen is de way to go.
Bij ons is ook een boom gekapt en heb mezelf als doel gesteld elke snipper te gebruiken.

Kleine stammetjes zijn prima te gebruiken, ik mix het een beetje doorelkaar.
Kloven met een zgn froe, is het te groot voor de froe idd met 2 kloofwiggen de boel doormidden en dan weer verder met de froe afhankelijk welke grove afmeting je nodig hebt.
De boel tamelijk laten drogen, 1zijde vlak schaven haaks randje eraan en naar de tafelzaag voor kleine plankjes te zagen, vervolgens mooi op zolder oid meubeldroog laten worden.
Door het splijten ben je al veel spanning uit het hout kwijt, en kan je tijdens het zagen op de cirkelzaag vrij dicht op je einddikte zagen.
Bij eik kan je volgens mij het spint prima gebruiken mits je het droog houdt.

Voordeel van die 2 simpele gereedschappen is dat je elke afmeting stam aan kan.
Kettingzaag geeft veel verlies, bij een lintzaag zit je ook al snel op de max capaciteit, of je moet een heel grote nemen maar op een zeker moment wordt de stam te zwaar om te tillen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.