Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

van stam naar planken???

hallo

ik heb een vraag over het zagen van boomstam tot planken ik heb stammetjes liggen van ongeveer 30/40 cm doorsnede en een lengte van ongeveer 40/60 cm lang.
    de houtsoort is eiken de dikte van de planken zal ongeveer 3/4cm moeten worden is het mogelijk om het zelf te doen zo ja wat voor gereedschap is hier voor nodig, of is er iemand in de buurt van kamperland die dit voor mij zou kunnen doen, het gaat maar om een paar stammetjes ik wil namelijk een klein tafeltje maken en dan de scheuren vullen met epoxy.

groetjes michael
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Als u geen lintzaag heeft gewoon klieven en daarna schaven.

1.jpg2.jpg

ik wil meerdere planken uit 1 stam kunnen halen weet niet of dat met klieven te behalen is

kettingzaag
    Met een hamer past alles...

Dat heb ik al geprobeerd en dat was niet echt een succes het was wel een ander stuk hout maar het ging niet zo goed als ik had gehoopt of doe ik iets verkeerd

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2015
    Ik volg ook even haha! Binnenkort krijg ik ook een paar stammetjes !

Zijn dat eiken takken?
    Er zit veel spint aan. Zo blijft er weinig over.
    En ja het is te klieven. Oefening baart kunst.
    Die voorbeeld stam was 60 cm droog eiken dikke meter.
    Die stammen zijn veel korter. Dat is makkelijker.

het is wel een stam van een boom volgens mij is het een zomer eik misschien verklaard dat het dat er zoveel spint aan zit maar dat geeft juist weer een leuk effect ik zal het is proberen te klieven hopelijk lukt dat is er nog een handigheid in om dat te doen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door michael pijnenburg Bekijk Berichten
    Dat heb ik al geprobeerd en dat was niet echt een succes het was wel een ander stuk hout maar het ging niet zo goed als ik had gehoopt of doe ik iets verkeerd

In principe heb je een andere ketting voor schulpen maar met een gewone ketting gaat het ook wel, mits deze goed scherp is, maar als deze niet goed scherp is dan overdwars zagen ook niet vlot gaan
    Met een hamer past alles...

Forum Rechten