Kom uit mirabellewortelstuk met natuurrand.

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo forumleden, na bijna een jaar niet meer aanwezig te zijn geweest hier op het forum , dit ivm het afbreken en plaatsen van volledige nieuwe ingerichte aanbouw van ons huis, ben ik eindelijk weer blij te kunnen bezig zijn met mijn hobby, houtbewerking met als hoofdzaak houtdraaien.
Ik heb een kom gedraaid uit een wortelstuk van een mirabellen boom (kleine pruimen) wat ik nat gekregen had van een vriend.
Met een diameter van 360 mm en een hoogte van 220 mm, daarbij bijzonder in onbalans, was het een "aardig" blokje.
Gelukkig heb ik een vrij stevige draaibank die bovendien goed vast staat, 12 keilbouten in 30 cm dikke beton, en gestart met 300 tr/min, later overgaan naar 500 tr/min ging het redelijk om de achterkant rond te krijgen.

20160208_102008.jpg

20160208_110147.jpg

Na een voetje voor de chuck eraan gedraaid te hebben en wat geschuurd kon de blok omgekeerd worden om de binnenkant uit te draaien,
dit was vrij hard en daar het wortel kops hout is was dit niet zo gemakkelijk te draaien.
Ik kreeg er geen vat op, dan maar eerst een gat van 20 mm uitgeboord met metaalboor en daarna beginnen uitdraaien met vers geslepen beitel.

20160208_120413.jpg

20160208_131640.jpg

Toch gelukt, en tijdig gestopt, ik was een beetje bang dat het hele blok in stukken zou vliegen ivm al de scheuren die deze blok vertoonde.



IMG_2391.jpg

IMG_2392.jpg

IMG_2393.jpg


IMG_2394.jpg

Afgewerkt met porie vuller en vernis

Ik dacht deze kom te geven aan de man waar ik de blokken (meerdere stamdelen van deze boom) van gekregen had, doch mijn vrouw vind deze zo mooi dat ik ze toch maar zelf hou. Ik heb nog nooit eerder een worstelstuk gedraaid en dus ook nog niet dergelijke kom in huis staan.
Bovendien hoe meer ik er naar kijk hoe mooier ik deze zelf vind. Ik draai een ander blok voor de welgevige vriend, Mvgr Stefke.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dank je Tom, en ja hoor ze zal ten allen tijde in huis blijven, eentje bij maken kan altijd, maar weg is weg he.
Robust is ze inderdaad wel, maar ik hou wel van "redelijke" blokjes te draaien. gr Stefke
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Mooi werk stefke, waarmee is hij afgewerkt. Ik kan niet goed zien welk type Killinger je hebt maar mijn K.M 3000 staat los op de vloer.
Ik heb daar wel 8 rubber gedempte verstelbare voetjes onder gemaakt en hij staat als een huis.
 
Laatst bewerkt:

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dag Rien, ik dacht dat ik de afwerking erbij geschreven had, porie vuller opgezet en vernis dit ook om de schors te kunnen behandelen.
Haha, ik weet dat jij dezelfde bank hebt als ik, ik wilde hem goed pas plaatsen en vast zetten voor alle zekerheid, hij beweegt echt geen vin :)
het is een prachtig machientje he. Gr Stefke
 
P

Pel

Guest
Het robuuste van de kom heeft wel wat, zoals je bij de andere draaiers ziet dat ze vaak zo dun mogelijk draaien, is dit weer een mooie afwisseling hoe het massieve en degelijke van een kom ook heel mooi kan zijn.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb daar wel 8 rubber gedempte verstelbare voetjes onder gemaakt en hij staat als een huis.
Ik heb de Killinger 1450SE en die wil wel eens een stukje wandelen. De fabriek adviseert om de bank NIET vast te zetten. Waarom weet ik ook niet. Iemand daar een verklaring voor?
Welke voetjes gebruik je Rien en waar vandaan?
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Pieter, ik weet niet meer waar ze vandaan komen.
Op internet heb ik ze gevonden en besteld bij een of andere online winkel. Zoekwoorden trillingsdempers of machinevoetjes.
De voetjes hebben een diameter van 8cm (is misschien wat groot voor de 1450se) en de draadeinden zijn van m12.
ik heb de gaten in de voet opgeboord deze waren vanaf fabriek 10mm.
Verder vind ik dat als er bij een blok hout onballans is je moet voelen wanneer de machine gaat trillen en al staat de machine nog zo vast teveel onballans kan niet goed zijn voor de hoofdas. Dus mijn advies, iets lagere toeren en hoemeer ballans je krijgt hoe hoger de toeren.

P1120379.jpg
 
Laatst bewerkt:

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo, O Peatey, ik heb de 3000 en al met zijn gewicht van 400 kg "staat" hij goed vast, zeker zodat ik ook net als Rien de gaten van 10 naar 12 geboord heb, en dan vastgezet met keilbouten van M12, opgevuld met de bij geleverden plaatjes, rubber en metaal, zodanig vast gezet en verankerd. Omdat ik wist dat ik behoorlijke blokjes hout wilde draaien die vanaf begin echt onbalans zijn. Daarom dat ik ook pas bij 300 tr/min begonnen ben. De een zegt NIET vastzetten, de ander zegt van WEL, ik heb het dus wel gedaan en Rien niet ???
O Peatey, Rien, Tom, Pel, Sunrayes en eug3ne bedankt voor jullie reacties.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Halo aan iedereen, weet iemand hoe je dergelijke scheuren kunt opvullen met epoxy, waar haal je dit en hoe gaat dat in zijn werking ? gr Stefke
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik heb de Killinger 1450SE en die wil wel eens een stukje wandelen. De fabriek adviseert om de bank NIET vast te zetten. Waarom weet ik ook niet. Iemand daar een verklaring voor?
Welke voetjes gebruik je Rien en waar vandaan?

Ik neem aan dat het niet slim is om de machine vast te zetten, omdat de machine moet kunnen "bewegen". Een constructie welke te star is breekt/scheurt bij te zware belasting!
Zie dit b.v. maar als bij een boompje dat op ca 1-2m boven de grond wordt vastgezet. Deze breekt bij een storm net boven het punt waar hij is vastgezet.
Trillingsdempers eronder lijkt me een heel wat betere optie.
Je ziet dan ook wat de machine bij een bepaald toerental doet en kunt dit eventueel aanpassen.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dag handig18, hoogstwaarschijnlijk heb je gelijk, en Rien zal zo ook wel gedacht hebben, ik wilde de bank vastzetten ook omdat mijn betonnen ondergrond niet vlak maar redelijk brut gegoten is, en om de bank toch pas en op zijn plaats te houden heb ik deze vast gezet, bij de minste beweging zou anders de bank verschuiven en staat ze niet meer pas :(
Mijn vorige draaibank heb ik 32 jaar gehad en die heeft altijd vastgestaan net zoals deze, en gelukkig nooit niks mee gebeurt. Toch dank ik u voor het meedenken en je reactie. Gr Stefke
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie schaal Stefaan. Jammer dat ze niet droog was om ze mee te brengen naar onze maandelijkse vergadering, maar ze moet zeker meekomen naar de volgende vergadering.
Mooie houtstructuur trouwens.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Gisteren was dus die volgende vergadering en ik heb de kom kunnen bekijken.
Ongelooflijk indrukwekkend dat iemand dit kan, en vooral durft afwerken, op een draaibank.

Respect Stefke voor uw moed.
Draaiwerk en afwerking van zeer hoog niveau. Proficiat.
 
Laatst bewerkt:

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dank u wel Paul, de kom is inderdaad iets anders dan anders maar ik besef nu wel dat ik een groot risico genomen heb met deze blok die erg gebarsten is. Gelukkig is het goed gebleven tot ik besliste om te stoppen. Gr Stefan
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Stefke 55,

Zeer geslaagd en anders dan andere.

Mooi dat je weer aan de gang bent. Ik merk zelf ook dat als ik een paar weken niet heb kunnen draaien het begint te kriebelen.

Ga zo door en plaats veel fotos.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo roestige spijker, dank voor je reactie en ja hoor als je een tijdje niet aan je draaibank kunt werken dan ligt dat niet lekker he,
ik heb ze dus lange tijd niet kunnen gebruiken vanwege de werkzaamheden aan de nieuwbouw aan ons huis.
Gelukkig is dat weer in orde en kan ik regelmatig mijn bankje weer laten draaien, en ze doet het prima hoor.
Je zal zeker nog werken van me zien hier op het forum. Tot later gr Stefke
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.