Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Kom uit mirabellewortelstuk met natuurrand.

Hallo forumleden, na bijna een jaar niet meer aanwezig te zijn geweest hier op het forum , dit ivm het afbreken en plaatsen van volledige nieuwe ingerichte aanbouw van ons huis, ben ik eindelijk weer blij te kunnen bezig zijn met mijn hobby, houtbewerking met als hoofdzaak houtdraaien.
    Ik heb een kom gedraaid uit een wortelstuk van een mirabellen boom (kleine pruimen) wat ik nat gekregen had van een vriend.
    Met een diameter van 360 mm en een hoogte van 220 mm, daarbij bijzonder in onbalans, was het een "aardig" blokje.
    Gelukkig heb ik een vrij stevige draaibank die bovendien goed vast staat, 12 keilbouten in 30 cm dikke beton, en gestart met 300 tr/min, later overgaan naar 500 tr/min ging het redelijk om de achterkant rond te krijgen.

20160208_102008.jpg

20160208_110147.jpg

Na een voetje voor de chuck eraan gedraaid te hebben en wat geschuurd kon de blok omgekeerd worden om de binnenkant uit te draaien,
    dit was vrij hard en daar het wortel kops hout is was dit niet zo gemakkelijk te draaien.
    Ik kreeg er geen vat op, dan maar eerst een gat van 20 mm uitgeboord met metaalboor en daarna beginnen uitdraaien met vers geslepen beitel.

20160208_120413.jpg

20160208_131640.jpg

Toch gelukt, en tijdig gestopt, ik was een beetje bang dat het hele blok in stukken zou vliegen ivm al de scheuren die deze blok vertoonde.

IMG_2391.jpg

IMG_2392.jpg

IMG_2393.jpg

IMG_2394.jpg

Afgewerkt met porie vuller en vernis

Ik dacht deze kom te geven aan de man waar ik de blokken (meerdere stamdelen van deze boom) van gekregen had, doch mijn vrouw vind deze zo mooi dat ik ze toch maar zelf hou. Ik heb nog nooit eerder een worstelstuk gedraaid en dus ook nog niet dergelijke kom in huis staan.
    Bovendien hoe meer ik er naar kijk hoe mooier ik deze zelf vind. Ik draai een ander blok voor de welgevige vriend, Mvgr Stefke.

Hoi Stefke
    ik vind het een leuke kom en
    somige stukken zijn gewoon te speciaal om uit het zicht te laten verdwijnen
    ook vind ik het wel iets hebben zo een robuste schaal
    ja ik begrijp je vrouw helemaal die mot in eigen huis blijven
    mvg tom
    "You have your way.
    I have my way.
    As fore the right way, the correct way,
    and the only way , it does not exist"
    Friedrich Nietzsche

Dank je Tom, en ja hoor ze zal ten allen tijde in huis blijven, eentje bij maken kan altijd, maar weg is weg he.
    Robust is ze inderdaad wel, maar ik hou wel van "redelijke" blokjes te draaien. gr Stefke

Mooi werk stefke, waarmee is hij afgewerkt. Ik kan niet goed zien welk type Killinger je hebt maar mijn K.M 3000 staat los op de vloer.
    Ik heb daar wel 8 rubber gedempte verstelbare voetjes onder gemaakt en hij staat als een huis.
    Laatst gewijzigd door rien 1; 25-02-16 om 11:40.

Dag Rien, ik dacht dat ik de afwerking erbij geschreven had, porie vuller opgezet en vernis dit ook om de schors te kunnen behandelen.
    Haha, ik weet dat jij dezelfde bank hebt als ik, ik wilde hem goed pas plaatsen en vast zetten voor alle zekerheid, hij beweegt echt geen vin
    het is een prachtig machientje he. Gr Stefke

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Het robuuste van de kom heeft wel wat, zoals je bij de andere draaiers ziet dat ze vaak zo dun mogelijk draaien, is dit weer een mooie afwisseling hoe het massieve en degelijke van een kom ook heel mooi kan zijn.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rien 1 Bekijk Berichten
    Ik heb daar wel 8 rubber gedempte verstelbare voetjes onder gemaakt en hij staat als een huis.
    Ik heb de Killinger 1450SE en die wil wel eens een stukje wandelen. De fabriek adviseert om de bank NIET vast te zetten. Waarom weet ik ook niet. Iemand daar een verklaring voor?
    Welke voetjes gebruik je Rien en waar vandaan?
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Pieter, ik weet niet meer waar ze vandaan komen.
    Op internet heb ik ze gevonden en besteld bij een of andere online winkel. Zoekwoorden trillingsdempers of machinevoetjes.
    De voetjes hebben een diameter van 8cm (is misschien wat groot voor de 1450se) en de draadeinden zijn van m12.
    ik heb de gaten in de voet opgeboord deze waren vanaf fabriek 10mm.
    Verder vind ik dat als er bij een blok hout onballans is je moet voelen wanneer de machine gaat trillen en al staat de machine nog zo vast teveel onballans kan niet goed zijn voor de hoofdas. Dus mijn advies, iets lagere toeren en hoemeer ballans je krijgt hoe hoger de toeren.

P1120379.jpg
    Laatst gewijzigd door rien 1; 25-02-16 om 12:50.

Na een jaar weg te zijn geweest, maak je een mooie rentree!
    Prachtig!
    Groeten, Raymond

plaatje van een "kom" !

Forum Rechten