Advies zaagtafel (alweer)

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Avond allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen voordat ik losbrand 😁

Iedereen noemt me Ben, dus dat zal wel zo zijn, 31 jaartje jong en woonachtig in Utrecht. Door een kleine verbouwing in huis (het hele huis) ben ik een beetje verslaafd geraakt aan hout en alles wat daar bij komt kijken. Verdere "stel je voor" zal ik in het andere gedeelte van het forum doen.

Nu de vraag waar jullie allemaal op wachten natuurlijk, ik heb jullie advies/kennis en ervaring nodig voor een zaagtafel.

Ik heb ondertussen bijna alle topics doorgelezen omtrent de zaagtafel hier, Google uitgepluist maar kom er nog niet helemaal uit.

Op het moment twijfel ik tussen een nieuwe zaag, iets in de trent van een Bosch GTS10XC, axminster AW10 ect. Evt een kleine zaagtafel en dan uitbreiden met een workbench eromheen met router.
Of een oude gietijzeren niet kapot te krijgen machine en deze upgraden met de incra ts ls.

Wat lijkt jullie verstandiger???
Hier een kleine opsomming van wat ik er mee ga doen en wat ik tot mijn beschikking heb.

Wat wil ik er mee doen:
van platen zagen tot strak nauwkeurig zagen incl verstek.
Serie werk.
Slede voor afkorten.... Mag niet ontbreken!!!

Wat heb ik:
Werkplaats a 75m2, ruimte zat
220/400 volt

Zo, das voor nu even genoeg denk ik. Mochten jullie iets missen of willen weten dan lees ik dat graag.

Alvast bedankt.
 
P

Pel

Guest
Ik zou ook voor een goede onverslijtbare gietijzeren zaagmachine gaan, welkom op het forum.

Groe,t Pel
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Misschien inderdaad gaan voor een gietijzeren machine, misschien dan ook meteen een combinatie machine van Robland X31 of zo
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Welkom, in het geval van genoeg ruimte zou ik ook voor een gietijzeren machine gaan:) verder heb je ook 400v wat ook wel handig is voor grote machines. Of je kan helemaal los gaan en een gietijzeren combi machine kopen. Ik ben ooit bij een forumlid geweest die 1 machine had met cirkelzaag, frees, vlakbank en vandiktebank in 1. Was een redelijk grote machine met 3 motoren van elk 3kw :p Het enige nadeel is hoe je dat ding in de werkplaats krijgt.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik zou ook voor degelijk gietijzer gaan.
De andere keuzes die je noemt zijn allemaal machines die "het" net niet zijn maar in hun klasse zeer goed te noemen.
En als je geen ruimte voor gietijzer hebt moet je toch wat.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Kijk daar heb ik wat aan, neig zelf namelijk ook voor een oud beestje.

Nu heb ik al van verschillende machine handelaars hun aanbod bekeken, veel vermelden geen prijzen op hun sites 😔.

Iemand hier die nog goede tips heeft kwa sites? Mag ook buiten NL zijn hoor.
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Joehoe, snoepwinkel voor volwassenen.

Kan ik gelijk aan mijn Duits werken. Dankje
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Ga eens praten met Wimac in Rijssen en of Talen in Staphorst
Ze verkopen zowel nieuw als gebruikt
Wimac (Eric Wildeman machines) is de beste monteur van Robland in Nederland
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ben; zoals iedereen hierboven al zegt, je hebt 380 en de ruimte dus koop een echte zaagtafel, dus een gietijzeren.
Nou nog de prijsklasse want op 380 kan je een wat oudere maar nog hele goede zaagtafel tegenkomen die nog tig jaar meegaat voor al een paar honderd.
Of een modernere meer aluminium en staal maar wel van klasse dus meer in de buurt van Hammer, Felder of bijv een Harwi 130 en wordt het weer wat duurder.
Even wat geduld en je komt vanzelf iets goeds tegen, de markt voor 380 is wat rustiger dan het 220 werk.
Ik zag nog wel dit, niet duur en echt een ouderwets kwaliteitsmerk, interessant genoeg om even een paar stukken hout mee te nemen en te proberen en die man is netjes zo te zien.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
In Duitsland liggen prijzen vaak gunstiger, er is gewoon meer aanbod.
Bij Teygeler staat ook iets goeds tweedehands; http://www.teygeler.nl/product-4633-minimax-formaatzaag-sc3w.html
 
Laatst bewerkt:

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Zo het is weer avond, even tijd om de zoektocht naar een zaag te hervatten.

Bedankt iedereen voor de tips, ben weer wat wijzer.

@Willem, die zaag van MP is inderdaad leuk, alleen zoek ik iets waar de zaag kantelbaar van is en niet de tafel. En die SC3w is heel leuk maar iets te duur helaas.
@Athanor, dat is inderdaad een leuke zaag voor een leuke prijs.

Hier een klein lijstje van wat ik gevonden heb, helaas ontbreekt het mij de kennis om een gebruikte machine te beoordelen (spelling, haaks ect gaat wel lukken hoor) dus hopelijk kunnen jullie aangeven of er iets tussen zit.

Martin (T17H denk ik) van MP tip van Athanor €1400
Martin T17H €1100 Duitsland
Elektra Beckum PK300K €1250 Duitsland
Rapid geen type €1000 Duitsland
Scheppach TS2500 €800 Duitsland

Ik lees trouwens verschillende verhalen over die TS2500, zou dat iets leuks kunnen worden icm de incra ts ls???
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Ziet er degelijk uit, echter geen afkorttafel... Die Martin's zijn wel van een andere klasse dan de overige merken die je noemt!

Fons
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Top, heb de verkoper voor wat meer foto's gemaild.
Zit alleen nog even te kijken hoe ik er een extra gleuf in ga maken voor een slede 🙄
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.