Zaagblad brandvlekken

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Ik heb recent een Festool TS55 REBQ invulzaag gekocht. Icm met de geleiderail kan ik perfecte, mooie zaagsneden maken, TENZIJ ik onder een hoek (45 graden) probeer te zagen.
De zaag gaat moeilijker door het hout (bv MDF of Multiplex) en geef zeer veel "brandvlekken". Het zaagblad dat ik gebruik is hetgeen bij de zaag werd geleverd.
Ik ben een beginner dus mss stel ik een zeer belachelijke vraag, maar wat doe ik fout en wat kan ik hieraan doen? Verder vraag ik mij af welke "snelheid" ik aan de zaag moet geven bij verschillende houtsoorten?

Alvast bedankt voor de hulp!
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Dat kan meerdere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld te langzaam zagen, een bot zaagblad, kantelen et cetera. Hoe dik is het materiaal dat je probeert te zagen? En het meegeleverde zaagblad is denk ik 46-tands klopt dat?

Het is bij verstekzagen ook heel belangrijk dat je druk uitoefent op de voetplaat zodat de machine niet 'kantelt', een lichte kanteling kan ook al brandplekken veroorzaken.

De snelheid is niet uit te leggen, hier moet je wat gevoel voor creëren. Dus gewoon oefenen! Te snel geeft een rafelend resultaat, te langzaam kan ook brandplekken veroorzaken. Succes!
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Het zaagblad is nieuw en kan volgens mij nog niet bot zijn (5tal keer gebruikt). De gewone rechte zaagsneden zijn "perfect". Het materiaal dat ik probeer te verzagen is MDF 12mm dus dat mag volgens mij geen probleem vormen.
Kantelen doet de machine niet, want het gezaagde stuk is wel mooi 45 graden. Het gaat er gewoon moeilijk door en geeft brandvlekken. Ik vroeg me af of het meegeleverde blad wel van goede kwaliteit is?

Met snelheid bedoelde ik niet alleen de snelheid waarmee ik de zaag door het hout haal, maar ook de snelheid dat ik instel op de machine? (van 1 tot 6 geloof ik)

Waarom een andere blad voor het zagen onder een hoek?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013