Zaagblad brandvlekken

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Ik heb recent een Festool TS55 REBQ invulzaag gekocht. Icm met de geleiderail kan ik perfecte, mooie zaagsneden maken, TENZIJ ik onder een hoek (45 graden) probeer te zagen.
De zaag gaat moeilijker door het hout (bv MDF of Multiplex) en geef zeer veel "brandvlekken". Het zaagblad dat ik gebruik is hetgeen bij de zaag werd geleverd.
Ik ben een beginner dus mss stel ik een zeer belachelijke vraag, maar wat doe ik fout en wat kan ik hieraan doen? Verder vraag ik mij af welke "snelheid" ik aan de zaag moet geven bij verschillende houtsoorten?

Alvast bedankt voor de hulp!
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Dat kan meerdere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld te langzaam zagen, een bot zaagblad, kantelen et cetera. Hoe dik is het materiaal dat je probeert te zagen? En het meegeleverde zaagblad is denk ik 46-tands klopt dat?

Het is bij verstekzagen ook heel belangrijk dat je druk uitoefent op de voetplaat zodat de machine niet 'kantelt', een lichte kanteling kan ook al brandplekken veroorzaken.

De snelheid is niet uit te leggen, hier moet je wat gevoel voor creëren. Dus gewoon oefenen! Te snel geeft een rafelend resultaat, te langzaam kan ook brandplekken veroorzaken. Succes!
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Het zaagblad is nieuw en kan volgens mij nog niet bot zijn (5tal keer gebruikt). De gewone rechte zaagsneden zijn "perfect". Het materiaal dat ik probeer te verzagen is MDF 12mm dus dat mag volgens mij geen probleem vormen.
Kantelen doet de machine niet, want het gezaagde stuk is wel mooi 45 graden. Het gaat er gewoon moeilijk door en geeft brandvlekken. Ik vroeg me af of het meegeleverde blad wel van goede kwaliteit is?

Met snelheid bedoelde ik niet alleen de snelheid waarmee ik de zaag door het hout haal, maar ook de snelheid dat ik instel op de machine? (van 1 tot 6 geloof ik)

Waarom een andere blad voor het zagen onder een hoek?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
U geeft niet aan of de zaag nieuw is gekocht.
Als dat zo is, heeft u de zaag met de stelwieltjes op de rail afgesteld?
En welk blad heeft u er op?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Als het meegeleverde zaagblad scherp is zou het geen problemen mogen geven. MDF is wel killing voor een zaag wegens de vele lijm die er in zit maar na 5x gebruiken nog zeker geen ramp.
Is het werkstuk over de volledige lengte goed ondersteund ? Als het bij het zagen verbuigt dan ontstaat er een extra belasting op het zaagblad.
Kun je de zaag vrij bewegen/glijden over de rail ? Hierin mag geen speling zitten van links naar rechts maar mag ook zeker niet te strak lopen.
Hoe diep laat je de tanden door het materiaal komen ? In principe is een halve tand al voldoende.
Gewoon op vol ingestelde snelheid (6) zagen. Ik meen dat dit voor alle houtsoorten geldt en pas bij bijvoorbeeld kunststoffen langzamer ingesteld dient te worden.
Hoeveel tanden heeft het zaagblad ? Standaard is dit 24 tands en is (bij mij althans) het meest gebruikt, ook voor MDF en Multiplex. Sommigen raden een 48 tands aan voor MDF of multiplex maar daar heb ik nog geen voordeel van gezien.
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Inderdaad niet meer dan 24 tanden gebruiken. Ik heb dezelfde Festool. Vergeet niet de stelknoppen goed vast te draaien, de kleinste verandering tijdens het zagen zorgt voor brandplekken. En zeker geen stofafzuiging gebruiken. Deze "hangt" teveel aan de machine.
Succes.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Inderdaad niet meer dan 24 tanden gebruiken. Ik heb dezelfde Festool. Vergeet niet de stelknoppen goed vast te draaien, de kleinste verandering tijdens het zagen zorgt voor brandplekken. En zeker geen stofafzuiging gebruiken. Deze "hangt" teveel aan de machine.
Succes.

Over het aantal tanden zijn we het eens, stofafzuiging mag je alleen weglaten als je een goed masker met filters draagt zeker met MDF...
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Heren, bedankt voor de antwoorden. Het meegeleverde blad van Festool is een fijngetand blad met 48 tanden. Toolnation heeft er echter nog eentje met 24 tanden bijgeleverd, welke ik straks eens zal proberen.
Ik merk inderdaad dat de slang van de stofzuiger soms blijft hangen aan de geleiderail. Mss zal dit een deel van het probleem zijn, maar geen stofafzuiging is bij MDF een ramp.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Dat hulpstuk gebruik ik ook, maar ik denk dat de slang, door de ribbels, het probleem is.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
45 graden blijft lastig, maar het moet wel goed glijden.
Is er een mogelijkheid om de slang hoger te brengen.
Die brandvlek van mij kreeg ik doordat de stofzuiger op de grond stond. Daarna heb ik hem op de werkbank gezet en toen was het euvel verholpen.
En ik heb dat geleide stuk niet eens.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik hang de slang - en het netsnoer - eigenlijk altijd over de schouder. Zo wandelt de stofzuiger trouwens beter mee. En dat geeft nog eens meer controle over de doorvoersnelheid ook nog.

[Festool-momentje]
Bovendien heeft de Makita gewoon een railvergrendeling op de machine om kantelen uit te sluiten - ik gebruik die zelfs bij 90*: veiligheid voor alles.
[/Festool-momentje]
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Er zijn genoeg after market zaagbladen die op een Festool passen, maar vaak wijkt de bladdikte/zaagsnede af. Dat betekent dat je de strip opnieuw moet inzagen om die als aanleg te kunnen gebruiken.

Trouwens, er zijn ook webwinkels en RL-winkels die leuke aanbiedingen met originele FS-bladen hebben. Die in Haarlem bijvoorbeeld…
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Ik hang de slang altijd op linkeronderarm. Loopt ie het mooist mee. Voor "slecht" hout gebruik ik goedkope Chinese bladen van HBM of ECOTOOLS, anders uitsluitend origineel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Wat is trouwens erg aan die brandplekken?
Lijm er tussen en niemand die het ziet.
Of zitten er happen tussen?
Ik heb nu een Freud Pro M erop. Zaagt vooral stil. Zeker t.o.v die van ecotools.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.