Aanhangerbodem beschermen

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Beste houtliefhebbers,

Ik heb kortgeleden een aanhangwagentje gekocht en de bodem is nog in goede staat, eigenlijk nog als nieuw.
Nu zou ik dat graag zo lang mogelijk zo willen houden en ik vrees dat met het inladen van grotere dingen de bodem zal beschadigen. Ik heb zitten denken om hardhouten strips in de lengterichting op de bodem te bevestigen. Mijn vraag aan jullie is of dit een goed idee is, hoe ik dat dan het beste zou kunnen bevestigen (schroeven en/of lijmen? e.e.a. vanwege vocht, duurzaamheid etc.). En is er wellicht iemand met ervaring?
Andere tip zijn uiteraard ook heel welkom!

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Mvg
Gijs.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, een vlakke bodem heeft ook voordelen, zeker als je er losgestort spul zoals zand e.d. in gaat vervoeren. Met glijlatten is het een kriem om schoon en leeg te krijgen.

Ik zou er niet teveel moeite in stoppen en gewoon, als het nodig is, er een nieuwe bodem in maken van betonplex. Kost de wereld niet en is vaak zo gedaan.
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Allen bedankt voor de snelle reacties!

@Klaas en Toxiq, Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. En inderdaad, een plaat betonplex ligt er zo weer in.

@Nova, aluminium kan natuurlijk ook. Alleen moet je dat niet ontzettend goed afdichten? Anders krijg je vocht tussen hout en aluminium en ik denk dat het dan snel gaat met het rotten??

mvg
Gijs.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Aluminium zou ik niet doen als bodem, als het er niet standaard al in ligt. Het is duurder dan beton of multiplex (standaard plaatmaat 2440x1220 kost in 5mm ongeveer 200,-) en lastiger te verwerken. Ik zou 't mooi met betonplex van 12mm of 15mm doen. :)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik zou me daar niet zo druk over maken en als je de aanhanger particulier gebruikt zal deze meer slijten van het stilstaan.
Bij alles wat je er nu over plaatst zal je problemen krijgen met vocht.
Gewoon zo laten zoals Klaas schrijft, en de slijtage zal wel mee vallen bij normaal gebruik en anders zoals hierboven een (paarden) deken.
Mvg,:).
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik ben het helemaal eens met Spaander. Het stilstaan verbruikt de kar.
In NL had ik een karretje wat ik aan iedereen uitleende, want anders stond het weg te rotten.
Hier had ik de keus om een 2e aanhanger te kopen voor mijn sneeuwscooter, maar heb gekozen de zaag te zetten in mijn huidige kar, dan gebruik ik hem wat vaker.

En zeker geen latten op de bodem gaan maken, dat is een ramp als je de sneeuw eruit wilt hebben.
kar.jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Oh ja, als je 'm buiten hebt staan, dan zou ik er een zeiltje over spannen om het ergste weer eruit te houden. :)


Oh die zeiltjes gaan een partij doorhangen met een pakje sneeuw of een flinke regenbui.
Moet je een hele dakspanten constructie onder maken. Had ik op mijn pick-up.
Als je dan het zeil eraf moet hebben, ligt nog 80% van die waterzak in je karretje.
Kan je er beter een plaat hout overheen leggen.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou nou, een hele dakconstructie hoeft toch ook niet... ;) Maar, een nokbalkje en twee spantjes zijn wel een goed idee ja. :)
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Niet teveel zorgen over maken. Als de kitlaag tussen de bodemplank en de zijplanken in orde is gebeurt er weinig. De mijne slaapt al 6 jaar buiten zonder weerschade aan de bodemplaat van betonplex (stroeve kant boven)
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Oei wat veel reacties, had ik niet verwacht :)

Het is een vrij nieuwe aanhanger en de bodem is nog in goede staat. Omdat ik geen ervaring heb met zoiets dacht ik de bodem beter te beschermen tegen beschadigingen.

Als ik de reacties kort samenvat lijkt het me wel duidelijk: gewoon gebruiken en als de bodem versleten is er een nieuwe plaat inleggen.

Iedereen bedankt voor het reageren!


Mvg

Gijs.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik snap je reactie, ik zou hetzelfde kunnen hebben. :D Alleen, het is een gebruiksartikel dus hij loopt schade op. De eerste kras doet altijd het meeste pijn. ;) Gewoon gebruiken en je niet te druk over de bodem maken. Is ie op, nieuwe plaat betonplex erin en verder genieten van het hebben van een eigen aanhanger! :D

Veel plezier ervan, ik heb de mijne net moeten verkopen.. :(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.