Blik in mijn Timmermans opleiding/werk!

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Vanuit een ander topic bleek er een animo te zijn voor een blik in mijn opleiding/werk als timmerman.

Voor deze opleiding wordt er verwacht dat je al met enige kennis in huis komt dus, heb ik eerst meegedaan aan een intake/test met meerdere kandidaten. Afhankelijk van de kwaliteit die wij afleveren op deze dag wordt bepaald of wij toegelaten worden voor een voorschakeltraject van +/- 3 maanden.

De intake bestond uit simpele projecten zoals het maken van een "raam" met verschillende verbinden in elke hoek, een voet veeg en het hakken van een "totempaal". "Afbeeldingen raam"

Direct na de intake kreeg ik te horen dat ik geaccepteerd was. Alleen moest ik wachten wegens gebrek aan ruimte.

Na lang genoeg gewacht te hebben mocht ik beginnen in de werkplaats. Mijn eerste werk was het maken van een plantenbak. Ik ben alleen vergeten foto's te maken tijdens het bouwen :mad:.

Eind foto:
IMG-20160219-WA0001.jpg
De plantenbak bestaat uit twee onderdelen de bak en het onderstel. Het onderstel is volledig verbonden d.m.v. pen en gat verbindingen. Het resultaat was prima maar kon beter.

Binnenkort ga ik hem behandelen en voorzien van folie zodat hij buiten kan staan en niet binnen 1 week is verrot.

Er wordt voornamelijk in vuren gewerkt, want dit is goedkoop :confused: :(

Mvg,

Wooper
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik vind het toch wel een bijzondere selectie methode... Wel tof dat je bent toegelaten!

Plantenbak ziet er netjes uit, zou mij nu zeker nog niet lukken. En ach, als je straks alles goed in de vingers hebt dan kan je altijd gaan kijken naar andere houtsoorten. Ik snap het wel dat ze tijdens een opleiding gebruik maken van wat goedkopere materialen, dan blijft het voor meer mensen ook toegankelijk qua financiën, het is maar de vraag of men ook zal slagen voor de toelating.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Op de MTS bouwkunde werd ook vuren gebruikt toen ik daar rondliep. Ooit eens een zaagbok gemaakt als werkstuk, leeft nog steeds na ruim 30 jaar!
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Vorige vrijdag ben ik begonnen aan een voederhuisje. Eerst 1:1 uitgetekend om te gebruiken als mal en af te tekenen. Dit doen wij op melamine (dat dunne spul, weet de naam niet precies.) werkt makkelijk want me een kwakkie cif en een doek is het zo weg geboend en kan je weer een nieuwe werkje doen.

Aangezien het vrijdag was, geen tijd gehad om het hout te zagen. Want vroeg opruimen!

Maandag al het hout met de machine op de juiste maat gezaagd en ruw op lengte. Dit is de enigste bewerking die met machine mag worden uitgevoerd. Verdere werkzaamheden met de hand.

Tekening
IMG-20160219-WA0003.jpg

20160223_092343.jpg

20160223_100821.jpg

20160223_092401.jpg

20160223_092343.jpg

20160223_103532.jpg

20160223_114910.jpg

Ik heb eerst de pen en gat verbindingen gemaakt en hierna het hout gevormd. Met de klemmen er op kreeg ik pas een goed beeld of ik nog wat moest aanpassen aan mijn verbindingen. Met de klemmen er op was erg tevreden met hoe haaks het werk was.

Moet alleen nog beter gaan aftekenen! En minder!
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Vorige vrijdag ben ik begonnen aan een voederhuisje. Eerst 1:1 uitgetekend om te gebruiken als mal en af te tekenen. Dit doen wij op melamine (dat dunne spul, weet de naam niet precies.) werkt makkelijk want me een kwakkie cif en een doek is het zo weg geboend en kan je weer een nieuwe werkje doen.

Aangezien het vrijdag was, geen tijd gehad om het hout te zagen. Want vroeg opruimen!

Maandag al het hout met de machine op de juiste maat gezaagd en ruw op lengte. Dit is de enigste bewerking die met machine mag worden uitgevoerd. Verdere werkzaamheden met de hand.

Tekening
Bekijk bijlage 43878

Bekijk bijlage 43879

Bekijk bijlage 43880

Bekijk bijlage 43882

Bekijk bijlage 43879

Bekijk bijlage 43881

Bekijk bijlage 43883

Ik heb eerst de pen en gat verbindingen gemaakt en hierna het hout gevormd. Met de klemmen er op kreeg ik pas een goed beeld of ik nog wat moest aanpassen aan mijn verbindingen. Met de klemmen er op was erg tevreden met hoe haaks het werk was.

Moet alleen nog beter gaan aftekenen! En minder!
En beter op de paring letten, de paring op de onderregel hoort op de boven regel te staan
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Paring aangepast! Alleen heb ik een stomme fout gemaakt voor het dakje......... Ik had de verkeerde lijn aan gehouden waardoor de sponningen waar de dakbedekking in komt niet haaks meer is... Misschien dat ik deze opnieuw wil gaan maken.

Ik waardeer de tips enorm, ik pas ze meteen toe. Heb in de planning staan om thuis een katten hoog slaper te maken. Een ruw ontwerp in sketch up is er al.

Volgens mij moeten hier wel poezen in passen. Ik heb iets grotere maten aangehouden als een doos waar die van mij inslapen.

kattenhoogslaper.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Vind het heel leuk voor je dat je door de voorselectie bent en een opleiding kan volgen.
Zijn dit verplichte opdrachten of mag je zelf met iets komen?
In ieder geval goed om een aantal verbindingen te oefenen.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Vind het heel leuk voor je dat je door de voorselectie bent en een opleiding kan volgen.
Zijn dit verplichte opdrachten of mag je zelf met iets komen?
In ieder geval goed om een aantal verbindingen te oefenen.

Ik vind dit ook een leuke opdracht en leerzaam en zeker wat willem ook schrijft verbindingen maken.
En bij het aftekenen altijd op de paring letten want op de paring zijde daar houd je bv je kruishout aan, dan komt het altijd goed.
Veel succes.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
And so! Vogelhuisje is helemaal in elkaar gezet, ik probeer zo veel mogelijk foto's te maken maar dat kan niet altijd!

20160227_112242.jpg
20160227_112218.jpg

Ik vond het vooral leuk om de nok te schaven, dit was wat minder inspannend als al het zaag werk!

20160226_084707.jpg
20160227_112304.jpg

Ik ben blij met het resultaat. Nu alleen nog behandelen/afwerken en op een paal zetten!

Iemand die mogelijk suggesties heeft voor de afwerking? Ik zat gewoon aan beits te denken.

En ik ben ook al begonnen aan het volgende werk. Het maken van een zaag bankje. Deze heeft gecombineerde hoeken, dus dat wordt wat!

Uiteraard weer begonnen met het maken van een afteken mal. En alvast de eerste stappen gezet met het zagen/bewerken van de poten.
Het is wat! Moeten werken met 2 identieke zweihaken en met hoeken die weinig afwijken! Dus het is elke keer een zoekwerkje welke ik nou precies moet gebruiken.
20160226_123357.jpg
20160226_123337.jpg
20160226_123404.jpg
20160226_123418.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Foute boel.

attachment.php


Nooi een schaaf op zijn zool zetten. Als de beitel dan een spijker raakt of iets dergelijk is het mes stomp. Altijd keurig op zijn kant leggen. Zodat als je per ongeluk het mes raakt je pleisters mag gaan plakken. :cool:
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Foute boel.

attachment.php


Nooi een schaaf op zijn zool zetten. Als de beitel dan een spijker raakt of iets dergelijk is het mes stomp. Altijd keurig op zijn kant leggen. Zodat als je per ongeluk het mes raakt je pleisters mag gaan plakken. :cool:

Aaah joh, er zitten geen spijkers in de bank. En het is toevallig omdat ik even pauzeerde. Normaal ligt hij gewoon op zijn kant :)
 
P

Pel

Guest
@Wooper, punt van aandacht, de afwerking van het vogelhuisje is nou niet dat je zegt top, de potloodstrepen, en de kopse kanten van het dakje zijn toch erg ruw afgewerkt, dat is jammer van het werkstuk.

Groet Pel.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
@Wooper, punt van aandacht, de afwerking van het vogelhuisje is nou niet dat je zegt top, de potloodstrepen, en de kopse kanten van het dakje zijn toch erg ruw afgewerkt, dat is jammer van het werkstuk.

Groet Pel.

Je hebt helemaal gelijk, maar ik zei nog niet dat hij af was ;). Hij was in elkaar gezet. Toevallig heb ik ze net er afgeschuurd.

En het draait er toevallig vooral om de verbindingen en de timmermans kwaliteiten. De afwerking vindt voornamelijk thuis pas plaats.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik denk dat je de dak latjes met een grote zaag hebt gezaagd, als je de kapzaag daarvoor had gebruikt hoef je niet zoveel te schuren en heb een bijna vlakke kant. Zie mijn commentaar wel als opbouwende kritiek, niet dat je denkt wat heeft die Pel weer te zeiken:)

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.