lijmklemmen: bessey vs axminster

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Beste mensen,

nooit genoeg lijmklemmen, daarom van plan om er wat bij te kopen. Bessey is de referentie, maar wat met hetzelfde type klemmen van Axminster?
Het gaat over dit type:
http://www.axminster.co.uk/axminster-trade-clamps-hd-parallel-jaw-clamp-ax945387
vs
http://www.besseyonline.nl/bessey-kr60-2k-corpustang-revo-600-95.html

Voor een lijmklem van 600, scheelt dit 11 euro per klem in het voordeel van Axminster. Voor die van 1000 15 euro en voor die van 1500 scheelt dit 19 euro per spanner.
Iemand ervaring met beiden?
Ik heb zelf lijmknechten van Axminster en ben hier heel tevreden over.
Is het de meerkost waard om voor Bessey te kiezen?

Alvast bedankt voor het advies!

MVg
Koen
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Met die van Axminster heb ik geen ervaring. Maar uit online forums begrijp ik dat ze niet kunnen tippen aan Bessey. Heb trouwens zelf veel van Bessey en hun reputatie is wat mij betreft terecht.
Als het om de kosten gaat: er is in Duitsland een soort outlet (heb daar zelf ook gekocht) en dan wordt het toch wat vriendelijker qua prijs: crebes-werkzeuge.de
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
In duitsland zijn de bessey goedkoper (site word in de vorige reactie al genomend)
ik vind de Uk prijs voor een paar namaak bessey erg hoog, zullen wss chinese imitatie zijn die je via de chinese weg voor veel minder kan bestellen

Ik zou voor echte bessey gaan, erg fijne klemmen
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Bert,
dank voor de link. De bessey's zijn daar goedkoper dan die van Axminster. Dan is de keuze snel gemaakt...
Dank!
Koen
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Die Axminsters vermelden ook een maximum klemkracht van 400kg, bij de Bessey's is dat 7.000N (~714kg).

De Pond staat wel voordelig deze dagen, dus wel interessant voor andere aken vanuit Engeland te bestellen...

Stuk per stuk zijn de klemmen op die website inderdaad goedkoper (let op de verzendkosten!), maar kijk goed uit wat je juist wil: Aan de package deals (van Toolnation) valt bij mijn weten niet te tippen, indien je ook die accessoires wil.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Niet voor nu van belang, maar mocht je ooit weer verkopen (vloeken in de kerk, ik weet het:)) dan is bessey ook op dat punt in het voordeel.
 
Laatst bewerkt:

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
De KRV scheelt maar een paar euro vergeleken met de KR maar dan kun je wel beide zijden verstellen. Het lijkt me dat je dan met een wat langere versie van de KRV ook kleinere werkstukken kunt inklemmen plat op de werkbank. Weten jullie of er nog nadelen zitten aan de KRV als je die met de KR vergelijkt?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
De KRV scheelt maar een paar euro vergeleken met de KR maar dan kun je wel beide zijden verstellen. Het lijkt me dat je dan met een wat langere versie van de KRV ook kleinere werkstukken kunt inklemmen plat op de werkbank. Weten jullie of er nog nadelen zitten aan de KRV als je die met de KR vergelijkt?

Ik heb voor de eerste reden ook telkens de KRV versie gekocht, zeer makkelijk om de klemmen evenwichtig op te stellen door aan beide kanten evenveel te laten uitsteken. Iets van 60cm inspannen met een klem van 100cm heeft dan slechts 20cm oversteek aan beide zijden.


Nog een voordeel van de KRV lijkt me dat je meer bruikbare lengte hebt wanneer je twee klemmen wilt koppelen met het koppelstuk KBX:
verlenging-voor-corpuslijmtangen-kbx-kbx20.jpg

Bij de KR versie lijkt het me dat de vaste bek dan in de weg staat waardoor je aan één kant het handvat met spanschroef niet helemaal tot naar vanachter kan schuiven. Bij de KRV kan dat wel, want daar haal je de losse bek er gewoon af, en je kan de volledige lengte van het staalprofiel benutten.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Eens je een KRV hebt gebruikt voor zwaar werk wil je niks anders meer! Behalve een extra set dan ... Een KRV vind ik persoonlijker interessanter omwille van koppelbaarheid. Je kan tevens de bekken overplaatsen naar een andere klem en meerdere kleinere stukken dan klemmen op een beperktere ruimte in je atelier. Met als voordeel dat je ze dan ook separaat kan losmaken tgo alles ontspannen wanneer je KR gebruikt met meerdere stukken.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
SereN en Kastanjeboom, dank voor jullie ervaringen. Voor die paar euro verschil zou ik dan niet twijfelen en de KRV aanschaffen met voldoende lengte
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.