donkere oplatstrepen

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Hallo allemaal.

Tijdens het vlakken en schaven van een partij 40 jarig oud eiken bemerkte ik dat de strepen die waren veroorzaakt door het oplatten niet verdwenen. Erg jammer want nu zie je ze duidelijk in het tafelblad.
Ik ben al ruim een week de strepen aan het behandelen met oxaalzuur. Dit gaat me echter te traag. De strepen vergaan maar zeer traag.
Heeft er iemand een idee hoe dit sneller kan?

ja ja ik weet het... beter hout kopen. :p

Ik hoor het graag.

Groeten,

Maxie

DSC_0576(1).jpg
 
P

Pel

Guest
Dan hebben er misschien geen latten op gelegen maar ijzeren strip o.i.d.? Ik zou het ook niet weten hoe je dat er uit krijgt? heb je geen proefstuk waar het op zit dan kun je daarop je eigen eens goed uitleven en van alles uitproberen?

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb er geen ervaring mee, ik las wel dat je kant en klare mix kan kopen maar dat je ook zuivere kristallen kan kopen zodat het wat sterker werkt.
http://www.hout-olie.nl/contents/nl/d394_Oxaalzuur.html
Ik zou dan wel eerst even een stukje proberen of wellicht even met ze bellen zodat je precies weet hoe te handelen.
Hun weten waarschijnlijk prima hoe je dit oplost.
Als dat niet helpt ben ik bang dat je moet schuren.

Groet Willem
 

Maxie

Actieve deelnemer
23 nov 2015
60
2
Normandie
Er hebben zeker wel houten latten op gelegen. De persoon waar ik het kocht, had het daar van een bekende van hem liggen. Het zal wel een aantal keer verhuisd zijn en vocht gepakt hebben. De latten waren niet echt droog.
Het oxaalzuur dat ik gebruik is in kristalvorm en dat is lekker sterk. Het werkt ook wel maar door de absorberende werking van het hout krijg je er een soort uitgebeten kringen omheen. Na het benatten van de strepen met ontweringswater, laat ik het enkele uren zijn werk doen.
Daarna behandel ik het gehele oppervlak en daarna met schoon water nawrijven. Het werkt wel een beetje maar omdat je na de lokale behandeling steeds weer het hele oppervlak moet behandelen, lever je weer een stukje voorsprong in. Want de streep verbleekt maar daarna ook weer de rest van de tafel. grrr.
Ik ben bang dat ik straks een groot wit vlak over heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.